-

Productpagina’s: 13 tips om de conversie te verhogen

Na de nodige marketingactiviteiten en zoekmachine-optimalisatie heeft een potentiële klant dan eindelijk de webwinkel gevonden. Je biedt ze een grote collectie aan producten, in de hoop iets te kunnen leveren dat aan de smaak voldoet. De productpagina moet een hoop converterende elementen bevatten, maar mag ook weer niet overvol zijn. Wat kan daarin niet ontbreken? Leer van de volgende voorbeelden.

Grote afbeeldingen van topkwaliteit
De productafbeelding is de belangrijkste eerste indruk. Het is hét aandachtspunt van de pagina. Met een enkele foto kom je anno 2013 niet meer weg. Die moet de consument verleiden en bovendien tot op het detail nauwkeurig zijn te bekijken. Plaats de afbeeldingen boven de zogenoemde ‘fold’ van de pagina – ofwel de foto is goed zichtbaar zonder te hoeven scrollen – in een omgeving zonder ander afleidend beeldmateriaal. Eye-tracking onderzoek laat zien dat decoratief materiaal onder deze omstandigheden van negatieve invloed is. Experimenteer en meet wat de effecten zijn op de conversie. Zo zorgde Hyundai in het verleden voor een conversie-toename van tweeënzestig procent door het formaat van de productfoto aan te passen.

bijenkorf

wehkamp2

360-graden zicht
Het tweedimensionale beeld is relatief eenvoudig te vervangen door een 360-graden beeld. Een online retailer in zwangerschapskleding zag de conversie hierdoor al snel met zevenentwintig procent toenemen. Andere winkeliers noteerden ook al tientallen procenten extra verkopen. Als nabootsing van de fysieke winkelomgeving een goed alternatief.

360-photo

Prominentere call-to-action
De productfoto kan dan in de meeste gevallen wel de volledige aandacht krijgen, de daadwerkelijke call-to-action mag hierna niet worden vergeten. Zoals bekend, de call-to-action is de oproep over te gaan tot een specifieke handeling, veelal “voeg toe aan winkelwagentje”. De verleidende knop moet herkenbaar zijn en uitnodigen tot klikken. Probeer verschillende variaties uit en vind de juiste samenstelling van de productpagina.

bol3

Strooi met logo’s
Als het op onze daadwerkelijke aankoop aankomt, kunnen enkele vertrouwenwekkende elementen of logo’s net dat laatste zetje geven. Ieder aan te wijzen relatie of logo van een belangrijke organisatie kan het vertrouwen laten toenemen. Een onlineverkoper van horloges deed ooit eens onderzoek naar dit effect. Een eenvoudige A/B test maakte duidelijk dat plaatsing van “Geautoriseerde Seiko-dealer” in plaats van het eerdere “Nog nooit verslagen op prijs” een verdubbeling van het aantal verkopen opleverde. Dat is nog eens de conversie optimaliseren.

trustlogo

Benadruk de schaarste
Wetenschappelijk is al aangetoond dat mensen erg angstig zijn om verlies te lijden. Vergelijkbaar zijn de signalen dat men geneigd is meer te betalen voor goederen die lijken te verdwijnen. Vliegtuigmaatschappijen maken maar al te graag gebruik van deze zwakte en bieden zo de laatste tickets aan. Zorg voor een gevoel van urgentie en geef ze niet onnodig de tijd te twijfelen. Denk eens aan het aanbieden van een zeer kortlopende actie, een bepaald uur geen bezorgkosten te rekenen of het aantal voorradige producten weer te geven.

amazon

Verrijk met video
Omdat de aangeboden producten niet aangeraakt kunnen worden, zou het aanbieden van videomateriaal een goed alternatief kunnen zijn. Video is de meest rijke vorm om een item gedetailleerd te tonen. Consumenten onthouden het product beter en hebben meer begrip van mogelijkheden en specificaties. Een klassieker is de vroege case van Zappos, waarin de omzet sterk steeg door video in te zetten. Zoals eerder beschreven geeft een goede video zo specifiek mogelijk antwoord op de vragen die mensen nu nog weerhouden klant te worden. Niet alleen trekt het mensen over de streep, een kwalitatieve presentatie vergroot het vertrouwen.

coolblue

Vergelijk de prijzen
Aanbiedingen zijn er om gezien te worden. Maak in harde cijfers duidelijk wat je aanbiedt, ook als deze niet extreem afwijken van de adviesprijs. Geef ze niet eens de kans te twijfelen aan het gunstige karakter van de prijs en te vergelijken met de concurrent. Plaats alle prijsinformatie en extra voordeeltjes dicht bij de eerder genoemde call-to-action. Verspreiding van alle informatie maakt het alleen maar onduidelijk.

amazon2

Wees duidelijk over de voorraad
Niets zo vervelend als een product toevoegen aan het winkelwagentje om er tijdens het afrekenen achter te komen dat het product niet op voorraad is. Een absolute conversiekiller, want in de meeste gevallen wordt de pagina direct gesloten en een concurrerende webwinkel geopend. De productpagina moet de potentiële koper volledig informeren, ook wanneer blijkt dat het product op dit moment niet geleverd kan worden. Door te informeren bied je de mogelijkheid uit te kijken naar een alternatief, en dus omzet. Wil je de kans vergroten dat de bezoeker terugkeert, bied dan de mogelijkheid een e-mailadres achter te laten.

stock-info

Reviews als trots
Het is algemeen bekend dat de beoordelingen van anderen een grote invloed hebben op ons koopgedrag. Eerdere studies wijzen uit dat drieënzestig procent van de internetgebruikers voorkeur heeft voor webwinkels die reviews tonen. Eenenzestig procent zegt zelfs eerst een blik te werpen op de inhoud van de reviews voordat zij een aankoopbeslissing nemen. In tegenstelling tot wat een enkele webwinkel blijft volhouden hoeven de beoordelingen niet in volledige inhoud direct in beeld te zijn. Een algemene indruk boven de vouw van de pagina is voldoende.

coolblue2

Werk aan de copy
Natuurlijk behoort een goede productomschrijving details te bevatten. Feiten als materiaal, kleur, maat en fabrikant zijn immers belangrijk. Wat veel winkeliers voor het gemak echter over het hoofd zien, is dat de tekst niet bedoeld is voor robots maar mensen. Schrijf daarom wervende teksten die aanspreken en beeldend zijn. Vergeet de standaard omschrijving van de fabrikant, leef je in, en schrijf als een verkoper. Maar let op, het schrijven van goede teksten is een vak. Oefen veel of besteed uit.

apple

Maak het delen mogelijk
Moedig klanten aan hun enthousiasme te delen met anderen. Dit enthousiasme kan aanstekelijk en beïnvloedend werken. Je kunt je bijna niet voorstellen dat deze vorm van vrije publiciteit nog over het hoofd wordt gezien.

Overweeg een chatmodule
Uiteraard maak je met deze aanbevelingen een productpagina zo gebruikersvriendelijk als mogelijk. Aanvullend heb je een uitgebreide support-sectie met veel, heel veel, veelgestelde vragen. Toch hoeft de investering in live ondersteuning en advies via een chatmodule geen overbodige luxe te zijn. Onderzoekers toonden enkele jaren geleden aan dat vierenveertig procent van de online consumenten het als belangrijk ziet live door iemand geholpen te worden. De cijfers zijn verouderd maar vragen in ieder geval om de overweging.

tmobile

Geef zicht op bijkomende kosten
In een ideale situatie worden verzend- en retourneringskosten niet in rekening gebracht. Is dit toch noodzakelijk, communiceer hier dan in een zeer vroeg stadium over. Het als verrassing toevoegen van deze kosten tijdens het afrekenen voelt als bedrog. Ook hier geldt dat onderzoeken aantonen dat tientallen procenten van de consumenten afhaken bij dit soort praktijken. Wees daarnaast duidelijk over het recht van retourneren.

bolWelke bevindingen heb je zelf gedaan en welke verbeteringen heb je doorgevoerd? We zijn zeer benieuwd naar jouw ervaringen met productpagina’s.

Deel dit bericht

1 Reactie

Edwin

Heel goed artikel! Bedankt

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond