-

Vijftien online marketing trends voor 2015

2015 wordt een jaar waarin een aantal bestaande trends echt gaan doorbreken. Zo zal content marketing mainstream worden. En de mobiele ervaring wordt doorslaggevend voor online succes.

In grote lijnen zien we een shift van kwantiteit naar kwaliteit. Van transactie naar inspiratie. Ook zullen we een verdere integratie van online en offline zien. Kortom: online marketing wordt volwassen.

1) Content Marketing gaat mainstream

Content marketing is zeker niet nieuw. De Guide Michelin was 114 jaar geleden al een vorm van content marketing. En content marketing in de vorm van blogs als deze bestaat ook al een aantal jaren.

guide michelin 640

Toch neem ik content marketing op als een belangrijke trend voor online marketeers en entrepreneurs in 2015. Waarom? Omdat content marketing in 2015 mainstream gaat.

De online aanwezigheid definieert jouw organisatie. Zonder een goede online presence besta je niet.

Als de website van jouw organisatie weinig waardevolle content bevat, ziet de bezoeker je als irrelevant. Onbelangrijk. De bezoeker neemt je niet meer serieus.

Consumenten, of ze nu zakelijk of privé zoeken, doen er tegenwoordig alles aan om contact met een verkoper te vermijden. Het laatste waar ze behoefte aan hebben is een verkooppraatje. Ze zijn er bovendien aan gewend dat alle informatie die ze nodig hebben gratis beschikbaar is op internet.

Dus als de website van jouw organisatie niet voorziet in die informatiebehoefte, maar de website van een concurrent wel, ben je die klant in één klik kwijt.

Langzaam, maar zeker rinkelt de telefoon minder vaak. Gestaag drogen de e-mails met informatie-aanvragen op. Je website sterft een langzame, pijnlijke dood.

Je kunt die dood nog wel uitstellen (of juist versnellen) door veel geld uit te geven aan Google Adwords en traditionele vormen van adverteren. Maar als je dat uitstel niet gebruikt om je content marketing op orde te krijgen, kan de deur dicht.

Geen zichzelf respecterende organisatie komt er in 2015 meer onderuit om online hun verhaal goed te vertellen. Ze zullen in staat moeten zijn om alle vragen waar potentiële klanten mee zitten te beantwoorden. Als dat nog niet is gedaan, zou het formuleren van een contentstrategie dan ook topprioriteit moeten krijgen in 2015.

Content marketing is in 2015 een essentieel, multi-mediaal bedrijfsmiddel dat constante aandacht en investeringen vergt. Succesvolle organisaties gedragen zich de komende jaren als uitgevers. Ze publiceren blog artikelen, infographics, podcasts, afbeeldingen, video’s, presentaties, etcetera.

De uitdaging wordt om deze publicaties zo goed te maken, dat jouw publiek het wil delen met hun vrienden en kenissen. Want, omdat content marketing mainstream gaat, zal de hoeveelheid content die over ons wordt uitgestort nog verder toenemen.

De afgelopen vijf jaar nam de hoeveelheid content die we dagelijks over ons heen krijgen al met een factor negen toe. Dit tempo lijkt alleen maar te versnellen. Ondertussen hebben we nog steeds maar 1.440 minuten in een etmaal.

Information overload grafiek

De opdracht voor 2015 is dan ook om je publiek (verder) op te bouwen door middel van content marketing die waarde biedt aan je doelgroep.

2) Mobiele ervaring doorslaggevend

 

Mobiele ervaring doorslaggevend

Op dit moment komt al bijna 40% procent van al het webverkeer in Nederland van smartphones en tablets. Daar staat tegenover dat zo’n 80 procent van alle Nederlandse websites in feite ongeschikt is voor mobiele apparaten. Zeker voor smartphones.

Als je dat nog niet hebt gedaan, bekijk dan nu de website van je organisatie op je smartphone en doe de test. En? Hoort hij bij die 80 procent? Of hoort je organisatie al bij de circa 20 procent die mobiele bezoekers goed bedienen?

Als de kwaliteit van de mobiele ervaring voor de bezoekers van je website op dit moment nog ondermaats is, wordt het echt urgent om daar wat aan te doen. Het aandeel van mobiele bezoekers in het verkeer naar de website van je organisatie zal in 2015 zeker niet kleiner worden. Sterker, het zal hard doorgroeien.

Volgens Forbes zal in 2017 maar liefst 87 procent van alle op het web aangesloten apparaten bestaan uit smartphones en tablets. Natuurlijk verschilt de mate waarin een publiek mobiel is van doelgroep tot doelgroep.

Als je vermoedt dat de mobiele transitie bij het publiek van jouw organisatie zo’n vaart niet loopt, onderzoek dan voor 2015 of je vermoeden klopt door het mobiele momentum van je doelgroep te bepalen.

Realiseer je ook dat zoekopdrachten en social media consumptie al voor meer dan 50 procent plaatsvinden op smartphones. Dat betekent dat meer dan de helft van alle bezoekers aan jouw website die afkomstig zijn van Google, Facebook, Twitter, Linkedin, etcetera je site op een smartphone bekijken.

Als je momenteel betaalt voor Adwords en adverteert op social media, maar je website is niet geschikt voor smartphones, gooi je heel wat geld over de balk. Als je daarvoor bewijs zoekt, kijk dan in de statistieken van je website naar de bounce percentage voor smartphones.

De opdracht voor 2015 is dan ook om de mobiele ervaring van je website (verder) te optimaliseren.

3) SEO wordt social

Officieel weegt Google social shares niet mee in hun ranking algoritme. Maar er zijn veel SEO-deskundigen die ervan overtuigd zijn dat social shares wel degelijk een steeds grotere rol spelen in de zoekresultaten.

Helemaal onlogisch is deze gedachte niet. Want wanneer Google moet kiezen tussen twee pagina’s die beiden inhoudelijk op het eerste gezicht niet voor elkaar onder doen, zou het logisch zijn dat het aantal social shares de doorslag geeft. Immers, als veel mensen bepaalde content delen, zegt dat iets over de vermoedelijke kwaliteit van die content.

Mensen delen namelijk alleen informatie als ze denken dat die waardevol is voor hun volgers. Het is dan ook geen toeval dat de pagina’s die bovenaan de zoekresultaten van Google staan doorgaans ook veel meer zijn gedeeld via social media dan de pagina’s die lager staan.

Matt Cutts

Matt Cutts, hoofd van Google’s webspam team, zei vorig jaar dat er geen oorzakelijk verband bestaat tussen social shares en ranking, maar dat ze vaak wel correleren. Want als Google een pagina van hoge kwaliteit vindt, zet de zoekmachine deze hoog in de zoekresultaten en zullen veel mensen de pagina ook delen.

Wat wel vast staat, is dat social shares indirect wel tot betere SEO-waarde leiden. Want wanneer een content creator, zoals een bijvoorbeeld een blogger of een journalist naar aanleiding van een tweet of Facebook update naar een website linkt, is dat een waardevolle link. Zeker als Google deze persoon als een autoriteit ziet.

Zorg er daarom voor dat je via social media in verbinding komt met dergelijke influencers. En dat de informatie die je verspreidt interessant genoeg is voor die influencers om ernaar te linken vanuit hun eigen content.

Want uiteindelijk is elk aspect van online marketing gebaseerd op relaties. Dat geldt dus ook voor SEO.

Daar komt bij dat social shares ook een teken van vertrouwen zijn wanneer je op een pagina terecht komt. Als die pagina veel is gedeeld, zullen bezoekers eerder geneigd zijn deze te gaan lezen, dan wanneer die amper is gedeeld.

Neem de waarde voor SEO mee bij je overwegingen met betrekking tot social media voor 2015.

4) Klantenservice = marketing

Klantenservice is marketing

In 2015 is klantenservice marketing, want elke klant is potentieel een verslaggever. Als bedrijf kun je tegenwoordig beter je geld eerst steken in excellente klantenservice en daarna pas in reclame. Want ontevreden klanten schrijven hun frustraties van zich af op review sites met miljoenen bezoekers.

Daarmee zijn ze in staat om miljoenen-investeringen aan TV-commercials te laten verdampen als een aandeel Imtech. Als jouw bedrijf veel slechte reviews krijgt, of veel negatief sentiment oproept in social media, moeten alle alarmbellen afgaan. Vaak is dat namelijk het begin van het einde, want je concurrent is slechts één klik verwijderd.

De beste marketing voor jouw organisatie komt van je ambassadeurs: je klanten en volgers die je aanbevelen bij hun vrienden en kennissen. Luister daarom actief via social media naar conversaties die over jouw bedrijf gaan.

Stel Google alerts in, of gebruik meer professionele reputatiemanagement tools om het publieke sentiment rondom je merk te monitoren. En ga waar mogelijk in gesprek met je klanten, volgers en belangrijke influencers. Daarmee laat je zien dat je de klant centraal stelt en – zoals de amerikanen het zo mooi zeggen – ‘that you give a fuck’.

5) Kwaliteit gaat voor kwantiteit

More likes

De afgelopen jaren lag bij online marketing vaak de nadruk op kwantiteit. Veel Facebook likes. Veel volgers op Twitter. Veel back links. Veel page views. Veel bezoekers. Veel inschrijvers op de nieuwsbrief.

Natuurlijk is het belangrijk om veel mensen te bereiken. Maar deze getallen zijn vaak meer ‘vanity metrics‘ dan dat ze echt iets zeggen over hoe een merk wordt ervaren. Ze strelen het ego van de marketeer, maar leveren uiteindelijk niet veel op.

In 2015 leggen verstandige marketeers meer de nadruk op de kwaliteit. Want, zoals we zagen bij de eerste trend (content marketing gaat mainstream), neemt de hoeveelheid content die consumenten over zich heen krijgen enorm toe. Tijd is hun belangrijkste goed. En mensen zijn best bereid om tijd aan je content te besteden, als ze ervan overtuigd zijn dat deze van goede kwaliteit is.

Ook de kwaliteit van je volgers is belangrijk. Dat hebben het afgelopen jaar heel wat bedrijven gemerkt die de focus hadden op het vergaren van zoveel mogelijk Facebook likes via like en win acties bijvoorbeeld. Deze volgers blijken geen echte ‘fans‘ en daarmee ook niet echt betrokken.

Ze zullen dan ook relatief zelden andere posts van jouw organisatie liken of sharen. Laat staan dat ze een comment plaatsen.

Facebook bepaalt echter hoe waardevol jouw content is mede aan de hand van de mate van betrokkenheid bij die content van je volgers. Hoe lager die betrokkenheid, hoe minder je content wordt getoond in de news feed en hoe meer je moet betalen voor je bereik.

Je publiek kiest bewust of onbewust voor kwaliteit. Zorg er daarom voor dat jij die levert in 2015.

6) De Podcast komt terug

De podcast is terug

De podcast ontleent zijn naam aan de iPod. En dat geeft gelijk al aan dat het geen nieuwe trend is. Na de aanvankelijke populariteit van podcasting in de eerste jaren van deze eeuw, is het fenomeen enigszins in vergetelheid geraakt. Maar daar komt verandering in.

Podcasts mogen zich de laatste tijd weer verheugen in toenemende belangstelling. Zo lijkt muziek streaming dienst Spotify van plan te zijn om podcasts te gaan streamen. De reden: de smartphone. Mensen luisteren onderweg steeds vaker op hun smartphone naar podcasts.

Zelf ben ik een grootgebruiker. Ik luister naar podcasts over marketing, web design, social media etcetera als ik wandel, fiets, fitness. En in de auto. Deze en andere blog posts van Mediaweb zijn ook beschikbaar als podcast op Soundcloud.

En van die auto verwachten de deskundigen juist dat die de podcast weer naar grote hoogte zal stuwen.

Want de komende jaren worden vrijwel alle nieuwe auto’s ‘connected cars‘. Toegang tot internet wordt standaard. En podcasts zijn feitelijk on demand radio shows via internet. En waar vind je de meeste radio luisteraars? Juist, achter het stuur.

De radio gaat er een flinke concurrent bij krijgen. Voor 2015 is het dan ook een goed idee om podcasting mee te nemen in je content marketing.

7) Video zet verder door

Video zet door

Twin Design / Shutterstock.com

Online video is natuurlijk al ‘huge‘.  Kijk naar de omvang van Youtube en de snelle opkomst van Netflix. Ook komen er steeds meer ‘connected TV’s‘. ‘Online video’ en ‘broadcast‘ televisie worden nu nog gezien als verschillende kanalen.

Maar over een aantal jaren zien we video ongetwijfeld als één kanaal. Want op onze nieuwste smart TV’s kunnen we Youtube filmpjes bekijken, terwijl zogenaamde ‘TV everywhere apps’ in combinatie met steeds snellere mobiele netwerken als 4G de consument in staat stellen om ‘gewone’ TV-programma’s te bekijken op hun smartphones en tablets.

In 2015 zet online video verder door. Een belangrijke oorzaak hiervan is, alweer, mobiel internet. Smartphones en tablets lenen zich prima voor het bekijken van video’s. Meer dan voor het lezen van lange teksten.

En ja, ik weet het, ik schrijf lange teksten. Maar ik experimenteer ook met audio en video. Want ik zie ook dat online audio en video steeds belangrijker worden.

Video hoort daarom thuis in je content mix voor 2015.

8) Minder transactioneel, meer inspirerend

Is jouw website sterk gericht op het zo snel mogelijk ‘closen’ van de deal? Is hij vooral ‘transactiegericht‘? Dan ga je voorbij aan het veranderde gedrag van de consument. Die doet namelijk steeds grondiger onderzoek online voordat hij of zij tot een aankoop overgaat.

Voordat een consument overgaat tot de aanschaf van een auto, een koelkast of een nieuwe spijkerbroek bezoekt hij of zij vaak tientallen websites. Zelfs voor relatief kleinere aankopen zoekt de consument steeds intensiever online. De kans dat een bezoek aan een website direct tot een transactie leidt, wordt dan ook steeds kleiner.

Daarom is het in 2015 meer dan ooit belangrijk om consumenten te inspireren. Want, wanneer je te snel in het aankoopproces inzet op de transactie, schrik je de bezoeker af. Je kunt ze veel beter in kleine stapjes verleiden. Net als bij het daten. Bij de eerste kennismaking begin je de begroeting toch ook niet met een tongzoen? Behalve hier dan.

Verleiden

Zorg er in 2015 voor dat je online marketing campagnes erop gericht zijn je potentiële klanten in kleine stapjes te verleiden. Neem ze door het tonen van persoonlijkheid en door hulpvaardig te zijn zachtjes bij de hand en begeleidt ze op hun ontdekkingsreis richting het einddoel: de transactie.

9) E-mail herontdekt

Google Inbox

E-mailmarketing gaat flink veranderen in 2015. Tools als Mailbox en Google’s Inbox hebben als doel om gebruikers te helpen met het efficiënt organiseren van hun e-mail. Mensen ontvangen steeds meer e-mail en bekijken die e-mail steeds vaker op een smartphone. Dat vraagt om een andere aanpak van de inbox.

Mensen zijn eraan gewend om hun smartphones en tablets te bedienen met gebaren. Met een snelle swipe naar rechts gooi je in Mailbox een ongewenste mail in de prullenbak. Met een langzamere swipe naar rechts archiveer je hem. En met een korte swipe naar links roep je een menu op waarmee je de mail kunt bewaren om later te lezen. Veel van dat swipen gaat meer en meer automatisch. Mailbox leert van jouw gedrag en anticipeert erop.

Voor e-mailmarketing heeft deze ontwikkeling grote gevolgen. Als online marketeer heb je in 2015 te maken met een enorme proliferatie van apparaten en schermafmetingen waarop je mails worden gezien.

Op dit moment wordt al meer dan 60 procent van alle mails geopend op smartphones. Het is dan ook essentieel om je mailings geschikt te maken voor die kleine schermpjes en touch screens. En daar komt dus bij dat de inspanningen van Google, Mailbox en de andere e-mail clients die zullen volgen, het nog moeilijker maken om met je marketing mails op te vallen in de inbox van de consument.

Daar staat tegenover dat Inbox visueler wordt dan Gmail nu is. Marketeers kunnen straks een stuk creatiever zijn met afbeeldingen. En dat helpt bij de korte aandachtspanne die mensen hebben wanneer ze in razend tempo op hun smartphone door hun inbox scrollen.

Ook de mogelijkheid voor gebruikers om een mail voor later te bewaren kan gunstig uitpakken voor marketeers. Want als je een pakkend onderwerp formuleert, is de kans groter dat de lezer jouw mail ‘snoozed‘. Zo krijgt je mail met een korte swipe een herkansing op een later tijdstip. In traditionele mailprogramma’s gaat je mail in zo’n geval vrijwel zeker verloren.

Apple watch

Tip: veel e-mailprogramma’s zetten standaard een tekst met een link naar de web versie bovenaan elke mail. Iets in de trant van “Heb je moeite met het lezen van deze mail? Klik dan op deze link om de mail te bekijken in een browser.” Dat nodigt niet bepaald uit om door te klikken. Zorg er daarom voor dat je een pakkende aanvulling op je onderwerpregel ervoor zet.

Inbox heeft bovendien geofencing capaciteiten in de to-do lijst. Creatieve marketeers kunnen hiervan gebruik maken door to-do’s voor te stellen zodra de ontvanger van de e-mail zich in de buurt van een fysieke lokatie bevindt.

Jouw uitdaging voor 2015: verdiep je in de nieuwe mogelijkheden van e-mail en wordt creatief in het bedenken van campagnes die daarvan gebruik maken.

10) Integrale aanpak

SEO/SEA, social media, content marketing; veel marketeers zien ze als aparte kanalen. En dat is niet zo gek. Want stuk voor stuk vergen ze veel specialistische kennis.

Maar daaraan heeft de consument geen boodschap. Die bewandelt onbewust al die kanalen op zijn reis naar een uiteindelijke aankoop. Daarom is de heilige graal voor de online marketeer om de complete ‘customer journey’ langs al die ‘kanalen’ te beheersen.

Tools als Hubspot en Rainmaker proberen alle online marketing activiteiten te integreren met elkaar en met meer verkoopgerichte omgevingen als CRM en marketing automation tools.

Online marketeers doen er in 2015 goed aan om te streven naar een integrale aanpak van alle online ‘kanalen’.

11) Online en offline gaan samen

Nest thermostaat

Door de snelle verspreiding van ‘connected devices‘ vervaagt de grens tussen online en offline in rap tempo. Meer precies: online dringt steeds verder door in de offline wereld.

Vorige week had ik het al over de convergentie tussen online en offline in retail door onder anderen het gebruik van beacons. Maar ook elders wordt de wereld steeds digitaler.

Zo kunnen we ons huis behaaglijk maken via connected thermostaten en onze verlichting bedienen via een app. We luisteren naar muziek op een Sonos. Ook onze auto’s zijn meer en meer ‘connected’.

We dragen het web ook steeds dichter op ons lijf middels horloges, stappentellers en tal van andere fitness en health apparaten en apps.

Al deze apparaten verzamelen weer gigantische hoeveelheden data over ons gedrag. En daarmee kunnen marketeers hun voordeel doen.

Online marketeers beschikken in 2015 dan ook over nog meer gedetailleerde consumenten-informatie .

Ruim binnenkort wat tijd in om na te denken over de mogelijkheden die dit aan jouw organisatie gaat bieden.

12) Marketing wordt agile

De veranderingen gaan online zo ongelooflijk snel, dat een traditionele jaarplanning geen zin meer heeft. Marketeers kunnen wat dat betreft veel leren van software ontwikkelaars. Die werken al enige tijd agile.

Dat wil zeggen dat ze een groot project opdelen in een aantal kleinere deelprojecten. Ze noemen deze in jargon ‘sprints‘. Elke sprint duurt van enkele dagen tot enkele weken.

Tijdens een sprint rondt het team een specifiek deelproject af en evalueert dit ook direct. Hierdoor ontstaat een cyclus van te verrichten taken, uitvoering, feedback, verbeteren, opleveren.

Marketeers die snel willen inspelen op de veranderingen bij consumenten en de markt doen er in 2015 goed aan deze ‘agile’ methode te vertalen naar hun eigen werkwijze.

Denk daarbij aan het constant monitoren van het gedrag van je prospects en klanten om deze feedback wekelijks of maandelijks te verwerken in je planning.

Zou houd je voeling met de markt en en kun je snel en effectief inspelen op kansen en bedreigingen.

13) Context, context, context

context

Dedi Grigoroiu / Shutterstock.com

De consument is via de smartphone 24 uur per dag online. Dat levert ons een enorme hoeveelheid geavanceerde analytics op. En dat biedt natuurlijk tal van mogelijkheden voor mobiel adverteren.

Je bereikt de consument op zijn meest persoonlijke apparaat: de smartphone. Maar die consument zit niet te wachten op jouw boodschap. Die bekijkt de updates van vrienden en familie. Daar concurreer je mee. Om in die omgeving relevant te zijn, is het essentieel dat je adverenties in de juiste context toont.

Zo kun je advertenties koppelen aan meteorologische data. Bijvoorbeeld om in te spelen op het strandweer dat eraan zit te komen. Of juist op die regenachtige zondag. Maar ook op het uitzendschema van de TV, of op grote sportevenementen. Kijk voor inspiratie eens op deze website.

Locatie en tijd zijn natuurlijk ook sterk contextueel. Net als beweging of stilstand.

Slimme online marketeers denken in 2015 na over hoe ze hun boodschappen kunnen afleveren in de best mogelijke context voor de ontvanger.

14) Aangepaste doelgroepen

Facebook custom audiences

Afbeelding via Socialdente Internet & Online Marketing

Online adverteren heeft de naam dat het heel gericht kan. Dat je veel preciezer kunt ‘targetten‘ dan bij traditionele media als TV, radio en print. En dat is natuurlijk waar.

Maar in de praktijk pakken veel bedrijven die targetting verkeerd aan. Ze gaan teveel uit van demografische targetting. Zoals leeftijd, geslacht, locatie, opleidingsniveau, inkomen, etc. Maar de ene ‘vrouw van tussen de 18 en 34 met een bovenmodaal inkomen‘ kan totaal andere interesses hebben dan de andere.

In 2015 zullen we dan ook zien dat slimme marketeers hun uitgaven aan online advertising gaan optimaliseren door beter te targetten. Een trend die daarbij sterk in opkomst is, zijn ‘aangepaste doelgroepen‘ van Facebook. Bij een aangepaste doelgroep verbind je de data die je al hebt in CRM, mailing lists, website bezoekers, etc aan advertenties op Facebook.

Op die manier kun je prospects benaderen op basis van waar ze zich in de ‘buyer journey‘ bevinden. Zijn ze al klant? Wat hebben ze gekocht? Staan ze al op de mailing list? Welke pagina’s van je website hebben ze bezocht? Winkelmandje verlaten? Retarget op een relevante manier via Facebook.

Het instellen van aangepaste doelgroepen stelt je in staat om via Facebook als het ware olie op het vuur te gooien van je andere kanalen.

15) We gaan dokken voor sociaal bereik

euros-640

Door de enorme groei van het aantal posts op Facebook, daalt het organische bereik van merken op Facebook al enige tijd. Momenteel is het organisch bereik voor de meeste merken nog maar een paar procent van al hun volgers. Om toch voldoende bereik te halen, zijn marketeers wel gedwongen te betalen. Het afgelopen jaar hebben we daar aan kunnen wennen.

Vanaf januari 2015 gaat Facebook nog verder. Ze gaan dan pure promotionele posts afstraffen.

Voor 2015 wordt het zaak om meer betrokkenheid te krijgen van je (toekomstige) fans voor minder budget. Daarvoor biedt Facebook handige tools, zoals ‘vergelijkbare doelgroepen‘. Een vergelijkbare doelgroep is een groep die lijkt op een aangepaste doelgroep, bijvoorbeeld de bezoekers van je website. Met vergelijkbare groepen kun je het bereik van je advertenties enorm vergroten met behoud van een gerichte targetting.

Ook Twitter introduceerde het afgelopen jaar nieuwe mogelijkheden om te adverteren. Zo zijn er Twitter cards waarmee je volgers kunt werven, inschrijvingen voor een mailing list kunt stimuleren, traffic naar je website kunt genereren en nog veel meer.

Online marketeers doen er goed aan om voor 2015 budget te reserveren voor een groter en gerichter bereik via social media.

Nog meer trends voor 2015

Dit artikel is de tweede uit een serie van vijf over trends voor 2015 die van belang zijn voor online marketeers en entrepreneurs. Op 14 november verscheen de eerste: 15 E-Commerce Trends voor 2015.

Deel dit bericht

4 Reacties

F. Nijhuis

Is bekend hoe lang de leestijd is van uw webpagina ’15 online marketing trends’? Is dit niet erg lang voor internet en met name de sociale media? Interessant lijkt mij te weten hoeveel procent van de lezers het artikel in zijn geheel lezen. ((leestijd?) OP websites die ik beheer beperk ik mij namelijk in de lengte van artikelen.

met vriendelijke groet,
FN

Eric van Hall

Halo F. Nijhuis. Goede vraag over de lengte van dit artikel. Ik denk dat meer mensen zich dit zullen afvragen, want het is inderdaad nogal lang met meer dan 3.500 woorden en een leestijd is ongeveer 30 minuten.

Mijn ervaring is dat mensen een artikel niet beoordelen op de lengte, maar op de kwaliteit van de inhoud. Als ze die goed vinden, lezen ze door.

Een slecht artikel van 500 woorden kan heel lang aanvoelen, terwijl een goed artikel van meer dan 2.000 woorden zo uitgelezen is.

Veel adviezen m.b.t. bloggen geven een ideale lengte van 500-800 woorden aan. En dat doet dus bijna iedereen. Ik juist niet.

Volgens de meeste ‘richtijnen’ is dit artikel dus inderdaad veel te lang. Echter, op het moment dat ik dit schrijf, is het wel al 811 keer gedeeld… Dat lijkt te kloppen met statistieken waaruit zou blijken dat lange artikelen meer worden gedeeld dan korte artikelen.

Overigens heeft Google ook een voorkeur voor lange artikelen. In de top 10 resultaten zijn artikelen van meer dan 2.000 woorden sterk oververtegenwoordigd.

Misschien een overweging om bij de websites die u beheert meer naar de kwaliteit dan de lengte van de artikelen te kijken. Daarbij geef ik uiteraard geen oordeel over die kwaliteit, want ik weet niet over welke websites u het heeft.

Nou, dit antwoord is ook best wel lang geworden… Ik kan het blijkbaar niet laten 😉

Jeroen

mooie reacties. Lengte van het artikel en het feit dat ik het ‘uitgehouden’ heb tot bij de reacties bevestigen de voorspellingen over content & storytelling, maar op een bepaalde manier ook voor ‘kwaliteit gaat voor kwantiteit’
Bedankt voor de insights!

Eric van Hall

Bedankt voor je leuke reactie Jeroen. En mooi dat m’n artikel voor jou insights oplevert.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond