-

Vijftien voorbeelden van briljante Facebook-campagnes

Inspiratie nodig voor je volgende Facebook-campagne? We hebben vijftien bekende en minder bekende voorbeelden verzameld van succesvolle Facebook-campagnes. Ga er rustig voor zitten en laat je inspireren door deze vijftien nationale en internationale voorbeelden van zeer geslaagde en virale campagnes op Facebook.

1: Veilig Internetbankieren
Om de consumenten aan te manen nooit bancaire gegevens te delen, lanceerde de Belgische organisatie Febelfin een YouTube video ‘See how easily freaks can take over your life’. Hierbij werd iemands leven overgenomen aan de hand van een phishingmail en een vriendschapsverzoek op Facebook. De video werd intussen al bijna een half miljoen keer bekeken. En dat was niet de eerste keer dat ze een geweldige campagne bedachten, want ook deze mindreader video is van hun hand.

2: Anti Drugs Timeline
Toen de Facebook Timeline werd geïntroduceerd, was de Israëlische Anti Drugs Autoriteit de eerste die de Timeline inzette voor een creatieve Facebook-campagne. Er werd een tijdlijn voor een jong persoon (Adam Barak) gecreëerd. Aan de ene kant van de tijdlijn zie je zijn leven als drugsverslaafde en aan de andere kant van de tijdlijn zijn leven als niet-verslaafde. Dit om een beeld te geven van wat de effecten van een drugsverslaving zijn op het leven van een persoon.

Doordat de campagne werd ingezet voor een profiel in plaats van een pagina, kon de nieuwe Timeline al gebruikt worden voor de pagina’s overgingen op het nieuwe design. Hierdoor was de Anti Drugs Autoriteit de eerste organisatie die de Timeline creatief inzette en heeft de campagne wereldwijd veel gratis publiciteit gegenereerd. Het profiel is nu offline, maar onderstaand filmpje geeft een zeer goed beeld van de ingevulde tijdlijn.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

3: Nike Japan: Run Like Me
Voor de lancering van een nieuw model sportschoen werd door Nike Japan een campagne bedacht waarbij de Nike+ app, GPS en Facebook werden gecombineerd. De campagne liet zien dat je met deze schoen langer kan rennen. Marathonloper Joseph Tame rende voor elke Facebook-like 10 meter. Het resultaat: in totaal rende Joseph in 30 dagen meer dan 420 kilometer.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

4: Pepsi Like Machine
Productsampling is een nog steeds veel gebruikte techniek om nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Pepsi introduceerde in België bij een concert van Beyoncé een nieuwe manier van sampling: in ruil voor een Facebook-like kreeg je een ijskoud blikje cola uit de Pepsi Like Machine. Slim bedacht.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

5: Anthon Berg
Anthon Berg, een van de oudste Deenste chocoladefabrikanten, opende voor één dag een chocoladewinkel waar je alleen kon betalen met een goede daad: de Generous Store. Jouw belofte van een goede daad werd meteen in de winkel naar je Facebookvriend of -vriendin gestuurd waardoor de druk om deze uit te voeren hoog lag.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

6: Diesel Facepark
Diesel riep hun fans op hun leven niet achter een scherm te verdoen maar sociaal te zijn in de buitenwereld. Daarvoor richtten ze voor één dag Facepark op, een park waar er voor digitale producten geen plek was maar bekende Facebook functionaliteiten offline tot leven kwamen. Volgens eigen zeggen: “A stupid idea that might change the world. But probably won’t.” Stupid of niet, creatief is het wel.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

7: Heineken Social Christmas Tree
Heineken Singapore heeft voor de kerst van 2011 een 11 meter hoge digitale sociale kerstboom ontworpen die was vol gehangen met 48 LCD schermen. Op deze schermen werden de kerstgroeten en foto’s uitgezonden van Facebookfans die deze konden uploaden via een speciale Facebook app. Mocht ik in Singapore wonen dan had ik zeker mijn kerstgroeten geüpload en was ik langs gegaan om het in levende lijve te aanschouwen. Iets wat vele duizenden fans hebben gedaan.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

 8: KLM Tile and Inspire
In 2011 konden Facebookfans van de KLM een eigen Delfts blauw tegeltje ontwerpen inclusief profielfoto en inspirerende tekst. De tegeltjes van de winnaars van deze actie werden op een KLM Boeing 777 geplaatst en deze vliegt nu hoog in de lucht rond beplakt met duizenden blauwe fantegeltjes. Hoe gaaf is het dat je kan zeggen dat jij op een Boeing staat afgebeeld?

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

9: Maes Bier
Het Belgische biermerk Maes is het tweede biermerk in België. De marktleider (AB Inbev) verkoopt echter vier keer zoveel bier en daar wilden ze verandering in brengen. Naast een populair biermerk is Maes ook één van de meest populaire achternamen van het land (enkel Janssens en Peeters zijn populairder). Dat gegeven gebruikten ze om hun actie vorm te geven. Ieder persoon in België met Maes als achternaam kreeg een gratis vat bier cadeau. Via de Facebookpagina van Maes kon die worden geclaimd en de gelukkigen mochten twintig vrienden uitnodigen om deze samen te nuttigen. Zevenduizend Belgen veranderden zelfs hun achternaam op Facebook om een gratis vat te bemachtigen, waardoor het nu de populairste Belgische achternaam (op Facebook) is. Ze zijn nog steeds het tweede biermerk maar de campagne leverde wel enorm veel aandacht en goodwill op.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

10: Obermutten
Het kleine Zwiterse bergdorpje Obermutten met slechts 78 inwoners besloot hun Facebookfans een fysieke plaats in het dorp te geven. Alle profielfoto’s van de fans werden uitgeprint en kregen een plek op een houten aanplakbord. Het resultaat: de campagne ging viraal en het dorpje heeft nu duizenden fans, de campagne heeft ongekend veel media-aandacht gekregen en honderden fans over de hele wereld besloten het dorpje daadwerkelijk te bezoeken. Door het overweldigende succes van hun vriendschapsband met al hun fans besloten ze een jaar later een vervolg aan de campagne te geven door het oprichten van een ‘International Museum of Friendship’.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

11: Olla Condoms
In deze campagne probeerde de Braziliaanse condoomfabrikant Olla hun doelgroep te laten schrikken en hun product te laten gebruiken door ze een vriendschapsverzoek te sturen van hun ongeboren zoon. Simpel idee maar effectief om de boodschap te verspreiden.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

12: OZU University
De nieuwe Turkse universiteit OZU zette Facebook succesvol in om studenten te werven voor de opleiding. Zij lieten een Facebook app ontwikkelen, ‘The Game of Your Life’, waarmee studenten hun toekomst konden visualiseren tot vijf jaar na afstuderen. De campagne was zeer succesvol: meer dan 250.000 bezoekers en twee miljoen dollar aan gerealiseerde mediawaarde. Maar het belangrijkste: vele nieuwe inschrijvingen van studenten die OZU University wellicht nooit zouden overwegen als ze niet hadden meegedaan aan de Facebook-campagne. Eerder deze week gaf ik deze campagne ook als voorbeeld van een succesvolle case van Facebook ROI.

13: Ultimat Vodka: Social Life Audit
Deze app van Ulitmat Vodka is naar eigen zeggen de eerste online applicatie die je offline sociale leven analyseert. Als je deze app toestemming geeft, analyseert het je Facebookprofiel en geeft het een score hoe goed jouw offline sociale leven is aan de hand van of je lacht op foto’s, of je incheckt op trendy plaatsen, of je ook omgaat met leden van het andere geslacht, enzovoorts. Deze persoonlijke score presenteren ze op een infographic-achtige manier die je uiteraard kan delen met je vrienden.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

14: Volkswagen Fanwagen
Volkswagen Nederland hield enkele jaren geleden een zeer mooie Facebook-actie waarbij fans konden kiezen tussen de Kever en de klassieke Transporter 1 bus. De auto die als eerste 20.000 stemmen kreeg, werd eenmalig geproduceerd als ‘Volkswagen Fanwagen’ met een aantal opvallende Facebook features. De T1 kwam als winnaar uit de strijd. Eén fan was de gelukkige en won deze unieke bolide.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

15: Volkswagen FlipBook
De terreinwagen Volkswagen Amarok is geschikt voor alle typen ondergrond. Om dat te tonen bedacht Volkswagen FlipBook. Geen dure of ingewikkelde app maar niets anders dan een fotoalbum op Facebook waar je al scrollend de auto op verschillende ondergronden ziet. Mooi in al zijn eenvoud.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Enkel video’s opgenomen in overzicht
In dit artikel zijn alleen campagnes opgenomen waarvan een video beschikbaar is. Daarom tref je vooral grotere merken met een navenant budget.

Mist er een geweldige campagne in dit overzicht? Laat het weten.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op Likeconomics.nl

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond