-

2015 beter jaar voor marketing automation

Wordt 2015 een beter jaar voor marketing automation? Mike Templeman, CEO van Foxtail Marketing, hoopt van wel. Bij Venture Beat legt hij uit dat veel bedrijven de mogelijkheden van deze technologie nog amper benutten.

Templeman krijgt nog veel klanten tegenover zich die trots melden dat ze geavanceerde tools als Hubspot, Eloqua en Marketo gebruiken (en die kosten een paar centen), eigenlijk alleen maar om veredelde nieuwsbrieven te versturen. Ze geven geld uit aan een Ferrari, maar doen alsof ze in een Yugo uit 1985 rijden.

Het feit dat bedrijven maandelijks 2000 dollar neerlappen komt volgens Tempelman door gebrekkige training en implementatie. Die training wordt vaak wel aangeboden, maar er wordt geen gebruik van gemaakt. Maar ook als de training wordt gevolgd, betekent dat lang niet altijd dat de mogelijkheden ten volle worden benut.

Bij de implementatie is het belangrijk dat alle afdelingen – marketing, verkoop en IT – betrokken raken. Meestal probeert de marketingafdeling de software zelf aan de praat te krijgen, of anders wordt de IT-afdeling ermee opgescheept. En die weet vaak weer niet precies wat marketing ermee wil.

Erger: Tempelman zegt dat bedrijven duizenden dollars (of euro’s) uitgeven aan CRM, maar in de praktijk gebruiken ze toch weer een gedeeld Google rekenblad.  Complexiteit schrikt af.

Wordt het beter? Tempelman denkt van wel. De concurrentie en consolidatie in de markt (ExactTarget gekocht door Salesforce) zorgt voor betere software. Hubspot lanceerde eind 2014 een eigen CRM, waarmee Hubspot zelf beter geïntegreerd kan worden.

Dergelijke integraties zijn tot dusverre steeds een struikelblok gebleken. Door Hubspot aan CRM te koppelen kunnen verkoop en marketing beter samenwerken. Workflow – werk dat van de ene afdeling naar de andere gaat – wordt gestroomlijnder. Leads van Twitter kunnen bijvoorbeeld beter gevolgd worden en hun potentie kan beter worden bepaald. Tempelman denkt dat Eloqua, Silverpop en Marketo uiteindelijk ook de CRM markt gaan betreden.

Een andere belangrijke trend is dat nieuwe startups de markt onder druk gaan zetten en prijzen fors lager worden. Dat moet ertoe leiden dat zelfs kleine bedrijven zich een Fortune 500 onderneming kunnen wanen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stefan

Mijn advies is: start eerst eens met een plan, inventariseer wat je al hebt en waar je heen wilt met je organisatie. Vervolgens moet je kijken of je de juiste mensen met de juiste visie aan boord hebt. Betrek alle interne / externe stakeholders. Exact heeft bijvoorbeeld marketing automation succesvol uitgerold: http://preciesmark.nl/the-truth-about-marketing-automation/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond