-

Gentse Showpad heeft Silicon Valley nodig voor groei

Het Gentse bedrijf Showpad wil de wereld veroveren vanuit San Francisco. Dat is zo simpel nog niet. Het grootste probleem is volgens medeoprichter Louis Jonckheere het aantrekken van talent. “Je kunt niet om recruiters heen.”

Een Belgische tech startup die de wereld verovert kom je niet vaak tegen. Maar voor Louis Jonckheere (29) van Showpad was er geen twijfel mogelijk: voor verdere groei moet je naar de VS. Eerst overwoog hij de oostkust, maar Silicon Valley blijft toch de magische plek waar je het talent vindt dat je nodig hebt. En dus zit Jonckheere met zijn team in downtown San Francisco, tussen de boetieks van Grant Avenue. Een deel van het bedrijf is achtergebleven in Gent.

De geschiedenis van Showpad begint enkele jaren terug bij Bruggeling Jeroen Lemaire die samen met jeugdvriend Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere In The Pocket opricht. Ze maken apps voor derden, zoals die van Q-Music en Brussels Airport. In drie jaar tijd ziet het bedrijf zijn omzet toenemen naar 2,3 miljoen euro.

In 2011 komt daar een eigen app Showpad bij. De drie Gentenaars Pieterjan Bouten, Peter Minne en Louis Jonckheere beseffen dat ze iets bijzonders in handen hebben. Een app voor tablets waarmee verkopers ‘on the road’ presentaties kunnen geven.

Alle noodzakelijke documenten worden op basis van intelligentie (bijvoorbeeld: met wie zit je aan tafel?) bij elkaar gezocht. Ook kunnen verkopers snel de kostprijs en voorraad van bepaalde producten opvragen. Daarnaast wordt, via een samenwerking met GoodData, analytics aangeboden, zodat de presentatie kan worden geëvolueerd. Wat heeft de klant zoal bekeken?

In 2012 hadden ze al duizenden licenties verkocht aan onder meer Audi en de Amerikaanse tak van chemiebedrijf BASF. Maar ook Apple liet van zich horen. Of Showpad in de VS een presentatie wilde geven. Apple is geen klant geworden, maar Heineken en Unilever zijn dat wel. Het grootste deel van de omzet komt inmiddels uit het buitenland. Mede dank zij een samenwerking met Jive Software. Showpad voorziet Jive Present van de benodigde technologie.

Financieel kan Showpad even voort. Vorig jaar werd 2 miljoen dollar opgehaald bij het Antwerpse bedrijf Hummingbird Ventures. Inmiddels groeit de orderportefeuille volgens het bedrijf zelf met ‘700 procent’. De vooruitzichten lijken gunstig. Tegen 2016 zullen bedrijven meer dan 350 miljoen tablets gebruiken.

Showpad is niet in de VS neergestreken om geld op te halen. Volgens Jonckheere is het logischer om in Europa financiering te regelen. Maar voor verdere schaling is de aanwezigheid in de VS gewenst, omdat “je hier mensen met de juiste ervaring hebt”.

Jonckheere erkent dat het erg moeilijk is om talent in Silicon Valley aan te trekken. “Goede programmeurs bijvoorbeeld krijg je niet zomaar. Je kunt wel een advertentie plaatsen, maar dan krijg je niet wat je wilt hebben. Je moet recruiters inschakelen om personeel elders los te weken. Die recruiters moet je betalen, maar daarnaast betaal je ook veel meer voor een programmeur dan in Europa.’

Het verschil met Europese programmeurs kan al gauw een paar ton schelen. Topprogrammeurs zoals die voor Facebook en Google verdienen al gauw 1 miljoen dollar per jaar. “En als je ze eenmaal hebt, is het ook weer erg moeilijk om ze vast te houden, want ze kunnen makkelijk bij een ander meer verdienen.”

Jonckheere houdt de in Silicon Valley opgedane kennis niet voor zichzelf. Samen met Xavier Damman (Storify), Davy Kestens (Sparkcentral) en Tanguy Peers (Pawshake, Co-Station) helpt hij andere Belgische ondernemers met onder meer een go-to-market strategie en nuttige relaties via Startups.be.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond