-

ABN: klant heeft (bijna) altijd gelijk

Optimale dienstverlening. Elk bedrijf heeft het hoog in zijn agenda geschreven, maar ondanks goede bedoelingen faalt het grootste deel. Mailtjes die onbeantwoord blijven, afdelingen die langs elkaar heenwerken, consumenten krijgen er dagelijks mee te maken. ABN AMRO gaat voor een nieuwe aanpak. Die gaat uit van het idee dat de klant altijd gelijk heeft.

Ook ABN AMRO heeft voor uitgebreidere klachten een speciale afdeling: ABN AMRO Klachtenmanagement. Van de 136.000 klantsignalen wordt een kwart door deze afdeling afgehandeld. De bank wil nu naar een nieuw model zoals bij schadeverzekeringen. Dat gaat uit van het idee dat de klant gelijk heeft, tenzij de bank het tegendeel bewijst.

Uit onderzoek blijkt ook dat klanten bijna altijd te goeder trouw zijn, daarom kan dit model voor ABN AMRO ook werken, zegt Alex Terpstra (Hoofd Klachtenmanagement): ‘Stel dat iemand 50 euro pint, en er komt maar 40 euro uit de automaat. Dan is het veel sneller en prettiger voor de klant om die tien euro direct terug te krijgen. Als achteraf blijkt dat de klant ongelijk had, weten we hem snel genoeg op te sporen.’

Ook denkt de bank na over hoe men klachten kan voorkomen zoals onlangs met de opheffing van de chipknip. In eerste instantie had de bank ervoor gekozen klanten zelf verantwoordelijk te laten zijn voor het leeghalen van de chipknip, omdat het technisch zeer ingewikkeld is om het saldo terug te storten op rekening van de klant. Maar de bank heeft besloten om het zelf voor de klant in orde te maken.

ABN AMRO ontvangt naar eigen zeggen jaarlijks zo’n 136.000 klantsignalen. Dat zijn veelal vragen die relatief eenvoudig en snel weer opgelost kunnen worden, zoals een beschadigde of ingeslikte bankpas. De moeilijke klachten moet echter in de toekomst sneller en efficiënter afgehandeld worden.

Terpstra wil dat door middel van een zogenaamde feedbackloop een mechanisme ontstaat waardoor eenzelfde klacht in de toekomst niet meer voorkomt. ‘Het liefst zou ik bij wijze van spreken onze afdeling Klachtenmanagement opdoeken. Dat zou de ideale situatie zijn, omdat alle klachten dan door de kantoren, servicelijn of internet waar de klant zijn klacht meldt, direct worden opgelost.’

Behalve kennis is empathie net zo belangrijk. ‘Als je net een aanrijding hebt gehad, wil je dat iemand je vraagt of het goed met je gaat. Dan moet het niet gelijk gaan over de schadeafhandeling, dat volgt later in de procedure. Daarom gaan we komende jaren flink investeren om de houding en het gedrag van medewerkers nog verder te verbeteren.’

ABN AMRO heeft sinds kort ook een klantenarena. ‘Dan nodigen we een klant uit om zijn verhaal te doen en te vertellen hoe het volgens hem beter kan. Dat is leerzaam en goed voor het bewustzijn van onze medewerkers. Bovendien  – en daar gaat het om – kunnen we onze processen verbeteren ten gunste van de klant.’

Deel dit bericht

3 Reacties

Wie Ben Ik

Leuk initiatiefje voor in wat persberichtjes. Moet nog zien of ze een twintigtal jaren gepruts in de marge weten uit te wissen. Ze mogen het best proberen, heb ze al uitgebreid uit de doeken gedaan hoe. Tot nu toe, precies de verkeerde reacties gehad, geheel in lijn met verwachtingen in het verleden geschapen.

Niet dat ze de enige zijn in die positie, daar niet van, en dit is een positief geluid. Waarmaken, daarin zit hem de kneep.

A.A. van Oosterhout

Aan mooie gedachten ontbreekt het de banken en ook de abn-amro niet.Maar de daden ontbreken. Ik lees hier over een “klantenarena”. Het is nu bijna 1 oktober en ik heb er nog nooit eerder over gelezen of iets van gemerkt. Integendeel. In een thans nog lopende correspondentie met de abn-amro worden vragen en klachten met een wollig betoog afgedaan. Bovendien moet de bank beseffen dat in feite elke klant van een bank een aandeelhouder is omdat de bank met het ingelegde geld werkt en winst maakt. Het wordt tijd voor een klantencommissaris in het bestuur van de banken. Misschien een gedachte die een beter alternatief vormt voor de klantenarena. Daarnaast wijst de term “arena” meer op strijd dan op een plaats waar overeenstemming wordt gezocht.

Dit geldt overigens niet alleen voor de abn-amro maar voor alle commerciële banken.

Carla van Zantwijck

Uw filosofie is mooi maar u handelt tegenovergesteld.
Dat blijkt uit een document dat ik vandaag onder handen kreeg.

Wat gaat u daaraan doen?
http://carla-is-boos.eu/op/ABNAMRO/

Ik zal deze kwestie met grote belangstelling volgen.
Mag ik van u vernemen?
Carla van Zantwijck

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond