-

Adverteren op Facebook

Er is geen site waarop zoveel mensen zoveel tijd doorbrengen als op Facebook. Als adverteerder dus de plek om onder de aandacht van je doelgroep te komen. Hoe zet je Facebook als advertentiekanaal optimaal in?

Als eerste is daarbij belangrijk wat de doelstelling is van het adverteren op Facebook:

Doelgroep bereiken of naamsbekendheid vergroten
Adverteren op Facebook wordt een vorm van display advertising. CPM tarieven op Facebook kunnen zeer aantrekkelijk zijn en zelfs onder de 10 cent CPM uitkomen.

Sales of leads genereren
Direct sales via adverteren op Facebook wordt al moeilijker. In tegenstelling tot bij adverteren op Google, zijn mensen op Facebook niet op zoek naar een specifiek product. Op Facebook gaat het dus veel meer om impulsaankopen. Populaire artikelen met een relatief lage aankoopprijs zijn kansrijk. Bij het genereren van leads is alleen sprake van het verzamelen van informatie. Die beslissing is doorgaans laagdrempelig en kan impulsief plaatsvinden, waardoor leadgeneratie op Facebook goed kan werken.

Fanbase opbouwen
Een alternatief doel is om te werken aan een fanbase op Facebook. Wie een grote fanbase opbouwt, kan deze fans vervolgens blijvend bereiken. Mensen die een advertentie zien, kunnen naar een Facebook pagina doorklikken of direct ‘liken’ via de advertentie.

Optimaliseer campagnes
Wat je doelstelling ook is, wie een campagne opzet en het maximale resultaat wil halen, zal zijn campagne steeds moeten optimaliseren. Er zijn twee belangrijke methoden om een campagne te optimaliseren:
1. Verbeteren van targeting van de campagne
2. Campagne-uitingen optimaliseren

Bereik de juiste doelgroep
Het grote pluspunt van adverteren op Facebook is de mogelijkheid om gericht te adverteren per doelgroep. Op basis van sociaal demografische kenmerken zijn specifieke doelgroepen te selecteren.

Behalve op sociaal demografische kenmerken is het ook mogelijk op voorkeuren en interesses te segmenteren.

Splits campagnes op
Vaak is van te voren niet te zeggen welke doelgroep het meest rendabel is. Het opsplitsen van een campagne is dan belangrijk, evenals het meten van de resultaten. Het is verstandig aparte campagnes aan te maken in plaats van aparte advertentiegroepen. Facebook optimaliseert namelijk zelf ook.

Spelen met afbeeldingen
Er zijn op Facebook verschillende advertentiemogelijkheden. De meest gangbare staan aan de rechterkant op Facebook.

De kunst is om op te vallen op de drukke Facebook pagina van mensen en er uit te springen naast andere advertenties. De afbeelding speelt een belangrijke rol. Een paar tips:

  • Gebruik niet standaard het logo van je bedrijf als afbeelding. Alleen als je merk al erg populair is, zal dit de aandacht trekken. Mensen worden doorgaans niet getriggered door een afbeelding van een bedrijfslogo dat ze niet kennen.
  • Gebruik duidelijke plaatjes. Plaatje in advertenties op Facebook zijn erg klein. Een krachtige boodschap in het plaatje trekt meer aandacht.
  • Zet per doelgroep andere afbeeldingen in. Vrouwen worden bijvoorbeeld door andere afbeeldingen getriggerd dan mannen.
  • Test met meerdere afbeeldingen. Het is moeilijk van te voren exact in te schatten welke afbeelding het meeste aanspreekt. Test en houd de beste over.

Selecteren, onderbreken, doorselecteren
Wie adverteert op Facebook, is nooit klaar. Campagnes kunnen steeds verder geoptimaliseerd worden. Een manier om resultaten visueel te maken is in onderstaand voorbeeld opgenomen.

 

 

 

 

 

 

 

 


Voor elke doelgroepcombinatie is het resultaat opgenomen en met kleuren is de prestatie per doelgroep weergegeven. Zo wordt duidelijk waar de meest succesvolle combinaties te vinden zijn. Worden de overall prestaties minder, dan wordt het tijd om de uiting tijdelijk te onderbreken of met een nieuwe frisse boodschap te komen.

Deel dit bericht

4 Reacties

Wim

Zonder nuance, wat een slecht stuk. Social advertising gaat wel wat verder dan dit. Probeer het opnieuw! Het belangrijkste element van adverteren op een sociaal netwerk wordt niet eens een keer genoemd…

Marc - Social Company

Ik begrijp wel wat Wim zegt, met nuance 😉 De voornaamste reden om facebook (of twitter of hyves) in te zetten is in de hoop dat je een netwerk effect genereert. Oftwel c-to-c communicatie realiseren.

Mark van Werven

Volgens mij gaat het artikel over adverteren op Facebook via de advertenties die je op Facebook kunt vinden (rechts zeg maar). Voor de goede orde dus, het gaat niet over hoe je het beste kunt communiceren op Facebook met je volgers, of hoe je interessante toepassingen op Facebook ontwikkelt en hoe je consumenten bij elkaar brengt. Volgens mij een heel aardig stuk en niet alleen theoretisch maar ook in de praktijk uitgevoerd en succesvol. Kortom ik ben nog steeds best wel tevreden over het artikel en kijk uit naar de bijdragen van ‘Wim’ aan de wetenschap.

Emiel ten Hoor

Inmiddels is er een hoop veranderd op Facebook, en de tijden van de AdWords goldrush herleven momenteel op FB. Tijd voor een update?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond