-

Onderzoek: doorbraak afhaalpunten in de checkout

Afleveren op het thuisadres is in e-logistics nog steeds het meest populair. Maar de mogelijkheid de bestelde order af te kunnen halen bij een afhaalpunt van de retailer of bij een landelijk afhaalpunt scoort in consumentenonderzoeken best hoog. Helaas kun je niet afhalen als de afhaaloptie niet in de checkout zit. Uit het onderzoek Global Webshop Logistics 2014 blijkt dat nationaal en internationaal gezien, ook in webshop-checkout’s,  er nu echt een doorbraak is. 

Nederlandse webshops

In het onderzoek Global Webshop Logistics 2014 is de afhaaloptie onderzocht bij zowel multi-channel retailers als bij pure-players.

Multi-channel retailers Nederland:

nando1

  • Bij Multi Channel webshops zien we een forse verschuiving van ‘alleen afhalen via het eigen afhaalpunt’ naar de ‘én-én’ afhaalmogelijkheid: Zowel afhalen bij een eigen afhaalpunt als bij een afhaalpunt van een landelijke organisatie.

 Pure-players Nederland:

nando2

  • Het percentage pure players dat helemaal geen afhaalmogelijkheid aanbiedt is sterk gedaald: van 50 procent in 2012 en 2013 naar minder dan 30 procent in 2014
  • Alle andere afhaalopties zijn van 2013 naar 2014 sterk gegroeid

Afhaalpunten in de checkout van Nederlandse webshops: het totaalbeeld

nando3

  • Afhalen niet mogelijk: Gedaald van 43 procent in 2012 naar 28 procent in 2014
  • Afhalen bij zowel eigen als landelijke afhaalpunten: Gegroeid van 12 procent in 2012 naar 27 procent in 2014
Het internationale beeld:

nando4

  • Afhalen niet mogelijk:
    • In grote e-commerce landen als Engeland, VS en Australië bevindt click&collect zich nog steeds in een pioniersfase. In 2013 bood circa 70 procent van de onderzochte webshops überhaupt geen afhaalmogelijkheid, in 2014 is dit percentage vooral in de UK en Australië gedaald naar 55 procent.
    • Internationaal gezien zijn de Franse webshops de“Click&collect-kampioen: Bij 18 procent van de webshops is afhalen niet mogelijk, bij 82 procent van de webshops wel !
  • Alleen afhalen via een eigen afhaalpunt:
    In de meeste landen, behalve de VS, zien we een sterke groei ten opzichte van 2013. In de UK bijvoorbeeld is deze afleveroptie gegroeid van 22 procent naar 42 procent.
  • Alleen afhalen via een afhaalpunt van een logistieke dienstverlener:
    • In de grote e-commerce landen Engeland en de VS staat deze afleveroptie nog in de kinderschoenen
    • Vooral duitse en franse webshops scoren hier hoog: Circa 35-40 procent.
  • Afhalen bij zowel een eigen afhaalpunt als bij landelijke afhaalpunten:
    • Belgische en Franse webshops bieden het vaakst de combi-afhaalmogelijkheid in de checkout. Nederlandse webshops volgen op een geringe afstand
    • De combi-afhaalmogelijkheid is bij webshops in de UK en USA nog maar zeer beperkt ontwikkeld.

Global Webshop Logistics is een samenwerkingsverband tussen VU Amsterdam (Economie en Logistiek) en E-sharp consultancy. Via deze site kan het onderzoek (pdf) gratis worden aangevraagd.

Deel dit bericht

2 Reacties

Patrick Heijmans

De link werkt helaas niet…
Dat zal wel http://www.globalwebshoplogistics.com/ moeten zijn.

Egbert van Keulen

Dank je wel Patrick. Ik ga het aanpassen.

Egbert

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond