-

Amazon SEO: de factoren die meewegen in de productranking

Wat maakt dat het ene product op Amazon als eerste zoekresultaat wordt getoond en een ander onderaan pagina vijftien bungelt? Welke factoren Amazon exact laat meewegen in haar algoritme is niet volledig bekend. Een e-commercebedrijf heeft nu een poging gedaan die knoop te ontrafelen.

Om met de deur in huis te vallen: de sterkste correlatie werd gevonden tussen het aantal verkopen en de positie van een product op één van de zoekresultatenpagina’s. Populariteit vertaalt zich dus in een betere ranking – of andersom natuurlijk. Maar er is een belangrijk verschil tussen het algoritme van bijvoorbeeld Google en Amazon, zo concludeert Ripen, het bedrijf achter het onderzoek. Met een goede SEO-strategie scoort een productpagina in Google doorgaans goed op zo’n twee tot drie belangrijke zoektermen. Op Amazon geldt echter dat als de verkoop toeneemt, ook het aantal zoekresultatenpagina’s waarop het product verschijnt, hoger is.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 12.08.18

Een gemiddeld product verschijnt op 2,2 pagina’s met zoekresultaten. De top één procent aan producten wordt echter na 8,7 zoekopdrachten getoond. Niet alleen op het niveau van de ‘top level’ productcategorie, maar ook voor subcategorieën. Zo kan een babymatras in de categorie ‘Baby’ op plaats 52 eindigen, maar in ‘Matrassen’ op plek 1.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 12.09.06

Invloed van de productpagina en -informatie

Oke, hoe populairder een item, hoe meer effect de SEO voor Amazon heeft. Maar welke weging geeft deze retailer dan aan de eigenschappen van een productpagina zelf? Het belangrijkste is om de juiste zoekwoorden op te nemen in de producttitel. Het idee dat veel verkopers hebben – blijkens de productpagina’s op Amazon – is dat zij titels moeten volstouwen met zoektermen. Erg onverstandig zeggen de onderzoekers want je levert in op de doorklikratio. Met als gevolg dat de verkoop afneemt en de belangrijkste factor in de rangschikking – de sales – zijn vernietigende werk zal doen.

De best verkopende producten hebben doorgaans zelfs een wat korte titel. Van de best verkopende producten op de site (de meest rechter staaf in onderstaande grafiek) heeft 89 procent een titel van 110 karakters of minder. Dit heeft mogelijk te maken met de invloed van de mobiele telefoon. Zowel de app als de mobiele site van Amazon breekt producttitels af na na 74 tot 81 karakters. De onderzoekers stelden vast dat 71 procent van diezelfde best verkopende producten een titel hebben van 74 karakters of minder.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 12.11.32

Uit de analyse blijkt ook dat het gebruik van zoekwoorden in de productomschrijving niet zo’n grote impact heeft op de zoekresultaten. Het gebruik van de juiste zoekwoorden helpt wél om überhaupt geïndexeerd te worden, maar op de rangschikking is het effect beperkt. De verkoper dient de productomschrijving daarom vooral te gebruiken waarvoor die bedoeld is: de conversie. Een aansprekende en volledige productomschrijving overtuigt de klant te kiezen voor juist dit item.

Wat naast het aantal verkopen vooral van grote invloed lijkt te zijn op de rangschikking is de fulfillment. Is de orderafhandeling uitbesteed aan een derde partij dan resulteert dit in een negatieve correlatie met de rangschikking. Al te harde uitspraken zijn hier overigens niet over te doen. Van een causaliteit is geen sprake. Het kan zijn dat de producten van Amazon zelf gewoon bijzonder goed verkopen. De geruchten dat verkopers die meer korting geven hiervoor worden beloond, zijn eveneens moeilijk te bevestigen of te ontkrachten. Er is wel een correlatie tussen korting en positie, maar de statistische kracht is bescheiden.

De conclusie van dit eerste onderzoek is dat SEO voor Amazon een sneeuwbaleffect heeft. Optimalisatie is van zichzelf niet van zéér grote invloed. Maar omdat de conversie er door zal toenemen, stijgt een product in de rangschikking en neemt de verkoop nog verder toe.

Schermafbeelding 2016-04-29 om 12.09.59

 

Foto: Twin Design / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond