-

Wordt Amazon een PostNL?

Amazon opent naast distributiecentra in hoog tempo sorteercentra in de VS: daar liggen geen boeken of cd’s in rekken, maar worden reeds verpakte producten door machines of mensenhanden op de loop gelegd en aan postkantoren aangeboden. Wordt Amazon stiekem een PostNL?

De logistieke ambities van Amazon beginnen steeds meer vorm te krijgen. In een ver verleden verscheepte Amazon zijn bestellingen nog vanuit een enkel dc in Seattle, maar in de loop der jaren is daar een heel netwerk van distributiecentra bij gekomen, zodat de online retailer nog sneller (soms binnen een dag) kan bezorgen.

Daar komt nu een nieuw netwerk bij: in onder meer Atlanta, Dallas, Houston, Phoenix, Avenel (New Jersey), Hebron (Kentucky) en San Bernardino (Californië) zijn stilletjes sorteercentra geopend, overigens vaak niet ver van de bestaande dc’s. Voor het einde van het jaar heeft Amazon er vijftien in heel de VS. Daar komen honderden mensen te werken, zo weet Buffalo News.

In het verleden werd een dvd besteld door de consument in Seattle, ingepakt in het fulfillment center in Summer, Washington. Vandaar het pakje meegegeven aan koeriers als UPS en FedEx. Tegenwoordig wordt de dvd door Amazon zelf verder vervoerd naar een sorteercentrum en van daaruit aangeboden aan lokale postkantoren. Amazon als postkantoor dus, met als enig verschil dat Amazon zelf geen postbezorgers in dienst heeft en voor de laatste kilometers is aangewezen op de U.S. Postal Service.

Het voordeel is dat Amazon de bezorging veel beter in de hand heeft en niet geplaagd wordt door vertragingen van externe koeriers, zoals tijdens de feestdagen van 2013. En daar heeft Amazon veel geld voor over. De sorteercentra zijn weliswaar niet zo duur als de distributiecentra die al gauw 100 miljoen dollar kosten, maar vergen nog altijd een forse investering. Er zijn op deze manier echter ook besparingen te realiseren omdat Amazon zelf het transport verzorgt. Die bezorgkosten bedragen al gauw zo’n 1,8 miljard dollar per kwartaal. Amazon bespaart daarnaast ook door de sorteercentra van de Amerikaanse posterijen te passeren.

En dat is vermoedelijk ook maar tijdelijk, want Amazon test al enige tijd met bezorgingen aan huis. In Los Angeles, San Francisco en New York vonden ook dit jaar proeven plaats, met pakjes die AMZL en AMZN_US als opdruk hadden. Amazon heeft eerder dit jaar een belang in de Britse pakjesbezorger Yodel genomen. Wellicht met als doel om ook voor derden aan de deur te gaan bezorgen. En in dat geval is het helemaal handig als je over eigen sorteercentra beschikt.

Of Amazon die stap ook echt grootschalig gaat zetten, is de vraag: bedrijven als UPS, FedEx of in ons land PostNL hebben jarenlange ervaring, juist ook met de beheersing van kosten, iets dat Amazon allemaal nog moet leren. Als Amazon al een leger bezorgers in dienst neemt, dan zal het toch voornamelijk in de grote steden zijn.

Deel dit bericht

1 Reactie

Stef de Bont

Het zou me niet verbazen als Amazon gaat investeren in een eigen distributiestructuur die zo dicht mogelijk bij de klant ligt. Vervolgens kan het vanuit die structuur een heel scala aan gespecialiseerde (externe) last-mile services inzetten die volledig zijn afgestemd op de wens van de klant.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond