-

Analytics voor gamebedrijven

Webwinkels en websites kunnen terugvallen op uitgebreid analytische hulpmiddelen, maar hoe zit het met gamesontwikkelaars? Real time analytics worden ook hier steeds belangrijker. Steeds meer grote uitgevers maken gebruik van een softwarepakket van HP, Vertica.

Vertica, onderdeel van het zogenoemde HAVEn platform, is een big data analytical-oplossing. In feite gaat het om een column oriented database die in staat is om enorme hoeveelheden data snel op te nemen en ook weer beschikbaar te stellen voor analyses. Traditionele databases kunnen dat minder goed.

Het pakket werd in eerste instantie niet voor game-ontwikkelaars ontwikkeld, maar voor bedrijven die snel willen reageren op klantgedrag en op de performance van operationele omgevingen. In de VS gebruiken bijvoorbeeld zeven van de tien telecombedrijven de software. Groupon en Twitter zijn ook klant.

Gamebedrijven hebben steeds meer de behoefte aan wat in het jargon game telemetrie heet. Je wilt je spelers online voortdurend kunnen volgen en analyseren, niet alleen om het spel te verbeteren, maar ook om adverteerders beter te kunnen ondersteunen. Die behoefte bestaat bij social gaming en casual gaming, maar tot op zekere hoogte ook bij traditionele games op spelcomputers. Met name social gaming kent maar weinig loyale spelers. Binnen een maand kunnen spelers alweer zijn vertrokken.

Ook wil je weten hoeveel bestaande spelers via sociale media andere spelers aantrekken. Social gaming is niet helemaal vergelijkbaar met de vriendschappen op een normaal sociaal netwerk. Je hebt vrienden die actief spelen, en meer passieve spelers die eigenlijk alweer uitgekeken zijn op een game.

Vertica wordt vooral veel gebruikt voor het testen van games, waarbij meerdere spelvarianten met elkaar worden vergeleken. Verschillen in vormgeving en kleuren kunnen soms al invloed op het spel hebben.

Klanten in de gaming industrie die van HP genoemd mogen worden zijn Supercell in Finland (bekend van Clash of Clans), het Britse Jagex in de UK, GSN (de makers van Rad van Fortuin) en Zynga. Zynga gebruikt de software om meer dan 2 Petabyte aan informatie te verwerken (pdf). Daarvoor hoeft niet eens speciale hardware te worden aangeschaft.

In Nederland heeft HP Vertica maar een klant, namelijk Spil Games. Die verwerkt de data in haar eigen datacenter in Amsterdam. Rob Winter van Spil Games: “Het HP Vertica Analytics Platform levert ons de snelheid en de schaalbaarheid die wij nodig hebben om een real time analyse te kunnen maken van de informatie over onze spelers en de games die ze spelen. We hebben de gebruikte capaciteit inmiddels vertienvoudigd zonder ons ook zorgen te maken over de performance en stabiliteit.”

De grote uitdaging is volgens Winter om bijna real time gegevens te analyseren en daarop te anticiperen. Het kost momenteel ongeveer vijf minuten om de data in te laden en daar analyses op los te laten.

Volgens country directeur Raymond Huner van HP Software Nederland zijn er buiten Spil Games nog geen andere Nederlandse klanten. “Bedrijven vinden het nog vaak een ver van mijn bed show, maar wij denken dat in retail en financiële sector dit soort software over enige tijd standaard zal zijn.”

HP is niet de enige speler op dit gebied. Ook SAP begreeft zich al enige tijd op de markt voor analytische software voor gamers. Zo heeft Bigpoint in 2011 de game Battlestar Galactica Online ontwikkeld, vernoemd naar de gelijknamige science fiction televisieserie uit 2004. Dit browsergebaseerde online spel heeft inmiddels meer dan 16,8 miljoen geregistreerde spelers. Voor het verzamelen en analyseren van gegevens uit deze game wordt gebruikt gemaakt van Hadoop in combinatie met SAP HANA.

Ook deze analyses leveren real-time zicht op de prestaties van de game. Zo kan Bigpoint per nagaan wat die aan geld oplevert en hoe hij of zij zich gedraagt binnen het spel. Zodra het historische en real-time gedrag van een specifieke speler in kaart is gebracht, kan Bigpoint hen vervolgens gerichte en persoonlijke aanbiedingen doen. De ontwikkelaar  tracht op die manier conversie van het aantal gastspelers (gratis) naar geregistreerde spelers (betalend) te verhogen. Hoe meer betalende spelers, hoe meer winst het spel maakt. Daarnaast kunnen zij zo ook het gedrag sturen, en daaruit weer meer omzet creëren. Bigpoint verwacht een omzetverhoging van tien tot dertig procent per jaar door rekening te houden met analyseresultaten.

Vertica kan gratis worden uitgeprobeerd.

Rob Winter van Spil Games op de HP Vertica Big Data Conference 2013:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond