-

Anticiperend design nieuwe standaard voor interface

Minder keuze leidt tot minder afleiding. Die gedachte vindt ook zijn weg tot online designs. De moderne interface moet vooruitlopen op gedrag. Al het andere is overbodig.

Die stelling is niet zo lang geleden geponeerd door Aaron Shapiro, CEO van Huge – met klanten als Nike, Lexus en Google één van de bekendere digital agencies. De waarde van het geven van online keuze wordt al veel te lang overschat, zegt hij in een toelichting op de koers van zijn bedrijf. Online vormgeving zal in het teken komen te staan van de ‘user experience’ waarin al voor de gebruiker wordt nagedacht. Geen websites en apps vol van keuzemogelijkheden, maar alleen de informatie die er op dat moment toe doet: anticipatory – of anticiperend – design.

Eén stap voor

En dat is niet een onomstreden visie. Tot nu toe zijn designers er namelijk van uitgegaan dat je gebruikers van websites, webapplicaties en ook e-commerce zoveel mogelijk keuze moet bieden. Voor ieder wat wils, voor iedere situatie een oplossing.

Toch zijn de webinterfaces die je één stap voor blijven niet helemaal nieuw. Popups, notificaties van apps, aanbevolen producten of online services die gebruikmaken van je locatie waren er al. Ook die proberen waarde te bieden door voor jou als gebruiker op de zaken vooruit te lopen. Het idee is dat de gebruiker zo minder cognitieve belasting ervaart en de experience als prettiger ervaart. De online omgeving wordt niet langer ontworpen naar hoe gebruikers die zouden moeten gebruiken, maar naar naar het doel van hun bezoek.

De stap zetten van popup naar anticiperend design? Daarvoor moeten gebruikersdata worden geconverteerd naar mogelijke routes die binnen interface zijn af te leggen. Want als die data nu voor personalisatie zijn in te zetten, zijn ze hiervoor evengoed bruikbaar: niet voor een aanbod van relevante opties, maar door al voor de gebruiker te kiezen en al het overige te elimineren.

Het risico

Tegelijkertijd levert nu juist dit een risico op. Het gebruik van persoonlijke data zorgt nogal eens voor discussie. Google, dat vooroploopt met anticiperend design, krijgt regelmatig kritiek op de verzamelwoede. Diezelfde data zorgen er nu juist voor dat bijvoorbeeld Google Now kan anticiperen op iemand zijn gedrag. Maar privacy is niet de enige zorg. Want zulke anticiperende interfaces zorgen er ook voor dat mensen minder snel in aanraking komen met iets buiten hun eigen straatje. Eenmaal geregistreerd als liefhebber van Nederlandstalige muziek? Geen e-commerce aanbevelingsmechanisme dat nog een Latijns-Amerikaanse cd aanbeveelt, zo is de angst.

Anticiperend design heeft vooral te maken met empathie, is recent gezegd. Online diensten en services kijken hiermee continu naar hun gebruikers en de obstakels die gebruikers tegenkomen. In plaats van de gebruiker ‘aan de hand te nemen’ en te helpen in hun beslissing, wordt zonder directe input al een keuze gemaakt. Op basis van onder meer historie verloopt zo’n proces geautomatiseerd.

Enkele eenvoudige voorbeelden: de producten die iemand eerder kocht, of de pagina’s die zijn bezocht, leiden tot een suggestie of beperkte selectie aan mogelijkheden. Een website of app kan waarde toevoegen door de gebruiker te wijzen op producten die ook passen bij de interesses. Of is het mogelijk op basis van eerder checkouts of logins de interface verder te minimaliseren?

Schoolvoorbeeld

Wat dat betreft is Google Now misschien wel het beste praktijkvoorbeeld zegt Aaron Shapiro – een waar schoolvoorbeeld van anticiperend design. Google Now toont de gebruiker informatie op basis van eerder gedrag of zoekopdrachten. Staat er een restaurantbezoek in je agenda dan toont de interface suggesties voor locaties in de buurt waar mooie foto’s zijn te nemen. De dienst stuurt updates over weer en verkeer of andere relevante producten. Het bedrijf anticipeert op mogelijke zoekvragen en minimaliseert zo verkwisting van tijd.

googlenow

Online supermarkt Peapod – onderdeel van Ahold – heeft een anticiperende app ontwikkeld. Zo is het winkelwagentje automatisch te vullen op basis van orderhistorie. Daarvoor kijkt het niet alleen naar wat er eerder is gekocht, maar ook naar de omstandigheden. Die van het seizoen – en wat er dus beschikbaar is – en hoe vaak je iets gebruikt en dus weer moet aanschaffen. In de hoop iedereen er zijn boodschappenlijst te laten maken is een link gelegd met een bekende receptensite. Door hier een voorkeur voor dieet – vlees, vis of vegetarisch bijvoorbeeld – op te geven, wordt geautomatiseerd een weekmenu samengesteld.

De keten Marks & Spencer heeft iets vergelijkbaars ontwikkeld. Bij een online bezoek aan je supermarkt is het winkelwagentje al voor de hele week gevuld.

Interfaces volstoppen met talloze (selfservice) opties is in een tijd van eenvoud en online servicing niet langer gewenst. Het moderne design is slim en sorteert voor.

Schermafbeelding 2015-12-23 om 15.46.32

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond