-

De auto wordt een rijdende mobiele portemonnee

De auto wordt een rijdende mobiele portemonnee. Na de voorspellingen wordt 2017 het jaar waarin de benodigde samenwerkingen van de grond moeten komen.

Op de CES-beurs van 2015 zei Mark Fields, CEO van Ford, al dat hij niet gezien wil worden als autofabrikant. Ford ziet zichzelf eerder als mobiliteitsbedrijf dat samenwerken en nieuwe technieken omarmt. Nu twee jaar later rondom diezelfde beurs wordt één van de eigenschappen van het nieuwe rijden in ieder geval concreter: de auto wordt een mobiele portemonnee.

Automatisch betalen voor volle tank

Honda en Visa toonden op de beurs een gezamenlijk ontwikkelde technologie die (automatisch) betalen vanuit de auto mogelijk maakt. Zij koppelen hun systemen aan die van een bedrijf dat pompsystemen voor benzinestations ontwikkelt en een organisatie in parkeermeters. De koppeling moet ervoor zorgen dat de auto zelf betaalt of de bestuurder in ieder geval vanaf zijn dashboard kan afrekenen. De klant selecteert op een scherm één van zijn betaalkaarten, de auto leest vervolgens het te betalen bedrag uit bij de slimme pomp of meter.

Het betrof hier slechts een demonstratie. Concreter zijn de toepassingen van General Motors (GM) en Volkswagen. GM kondigde afgelopen najaar aan in de loop van 2017 de eerste auto’s te verwachten met aan boord het nieuwe OnStar Go platform. Het Amerikaanse autobedrijf werkt hiervoor samen met IBM en MasterCard. OnStar Go moet het mogelijk maken voertuigen te koppelen aan digitale services in de buurt. IBM’s Watson-technologie analyseert de data die door de bestuurder zijn verzameld, het platform komt vervolgens met handige producten in de buurt. Het platform is bijvoorbeeld in staat te zien dat de tank bijna leeg is waarop het direct zoekt naar een benzinestation. Na de eventueel vooraf bestelde kop koffie te hebben afgehaald, rekent de bestuurder alles vanuit zijn auto af. De mobiele betaaloplossing van MasterCard doet al het werk.

Denken aan parkeerkosten niet meer nodig

Volkswagen gooit het weer over een iets andere boeg. Afgelopen week kwam het nieuws naar buiten dat eigenaren van Volkswagens beschikken over een vernieuwde mobiele app met daarin een betaalfunctie. Het is het resultaat van een samenwerking met Parkmobile, een bedrijf waarin BMW Group een meerderheidsbelang in heeft. De appgebruiker hoeft niet meer om te kijken naar de betaling van zijn parkeerkosten. De aan- en afmelding bij de parkeerautomaat gaat helemaal automatisch.

De aankondiging volgde kort op het nieuws dat Volkswagen Financial Services de betaalapp PayByPhone heeft overgenomen. Ook met deze app kunnen bestuurders betalen voor hun parkeerplek in de stad. Volkswagen laat niet blijken dat het de service alleen wil integreren in de eigen auto’s. Het lijkt er vooral op dat het bedrijf bezig is een divisie te ontwikkelen voor mobiele betaalservices. Eerder nam het daarvoor ook al een Duits betaalbedrijf over. Het ligt wel in de lijn der verwachting dat de betaaloplossing onderdeel wordt van nieuw te maken Volkswagens of Audi’s (eveneens een Volkskwagen-merk).

Grote vraag is hoe Google en Apple zich gaan bewegen. Beide bedrijven hebben namelijk al software ontwikkeld voor in de auto – CarPlay en Android Auto – en beschikken over een betaaloplossing: Apple Pay en Android Pay. 2017 wordt over het algemeen gezien als een jaar waarin er veel meer auto’s op de markt komen die CarPlay en Android Auto ondersteunen. Is er ook een koppeling met de mobiele portemonnees gemaakt dan ontstaat wellicht een geduchte concurrent voor de beschreven samenwerkingsverbanden.

Deel dit bericht

3 Reacties

bert

Of ik wil een auto als bestuurder, en dan wil ik gewoon man and machine, hooguit wat software voor motormanagement en ABS, of ik wil mobiliteit, en dan wil ik van A naar B gebracht worden. Dit is het kansloze model van de moderne slurper optuigen met zoveel computer dqt ie zelfrijdend kan worden terwijl ik nog steeds moet hengelen met een vulspuit onder een naargeestig afdak. Mensen voor wie dit alledaags praktisch lijkt: je hebt de verkeerde baan. Werken hoort niet in een auto.

Freek Kluen

Bert, mee eens dat de traditionele autofabrikanten van uit een achterstand werken; hun verdienmodel zit nog steeds in blik met banden eronder, maar juist zij begrijpen dat de wereld verandert en dat Mobility as a Service (MaaS) de toekomst gaat worden. fabrikanten zijn prima in staat om alle nieuwe technologie te incorporeren. Hun echte uitdaging is hoe zij gecontroleerd afscheid nemen van hun verdienmodel, de transactie, waarbij de auto gebouwd wordt en met winstmarge verkocht aan een consument, naar een model waarin zij de auto – met alle technologie – ter beschikking stellen, tegen een abonnement binnen de mobiliteitsplanning van de consument.

EVDP

Mooi dat dit soort initiatieven genomen worden. Maar, … straks heb je een app voor de supermarkt, een app voor in je auto, een app voor het openbaar vervoer, een app voor de kapper, een app van Apple, of van Samsung, een app van jouw creditcard en een van jouw bankrekening en nog een van jouw andere bankrekening, enz., …

En het betalen wordt er niet goedkoper op. Creditcards zijn dure dingen voor de retailer en voor de consument. Wie de app lanceert wil er ook wat aan verdienen.

En je moet nog steeds uit je auto om de tankdop te openen het vulpistool te pakken. Het broodje en de koffie komen ook niet vanzelf naar je toe. En betaal je die met jouw creditcard?

En brandstof wordt er ook niet goedkoper van. De creditcard maatschappij en de autofabrikant kunnen geen korting geven. Dat kan alleen de brandstof leverancier.

En van wie is de data? Van de autofabrikant, van de creditcard maatschappij? Van de brandstofleverancier? Die laatste zal er wel op staan. Acceptatie wordt anders een issue. Maar willen de creditcard maatschappijen en de autoleveranciers dat wel?

Het mag duidelijk zijn dat er ruimte is voor een mobility wallet. Maar er zijn nog veel uitdagingen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond