-

Het belang van een keurmerk voor e-commerce in Duitsland

Met name Duitsland staat bekend om de vele e-commercebedrijven die er een keurmerk voeren. Bij gebrek aan een winkelmedewerker die direct bij binnenkomst al vertrouwen wekt, kiezen webwinkels voor één van de keurmerken die Duitsland rijk is. Waar kiezen de bedrijven uit?

Dat keurmerken een bepaalde mate van vertrouwen opwekken, is al regelmatig geconcludeerd. Een vorig jaar gepubliceerde studie toont aan dat de context waarin een keurmerk verschijnt invloed heeft op de effectiviteit. Zo blijkt uit een kwart miljoen online transacties bij vijfhonderd retailers dat een keurmerk vooral iets doet voor middelgrote en kleine retailers én voor de potentiële klant die voor het eerst een webwinkel bezoekt. Opvallend is ook dat het gebruik van te veel keurmerken averechts werkt. De kans dat de koop wordt afgerond wordt er door verkleind.

Met name in Duitsland is het voeren van een keurmerk erg gewoon. De prijsvergelijksite Idealo concludeert na een analyse van de vijftig populairste webwinkels in meerdere Europese landen dat 78 procent van de Duitse shops een keurmerk toont. Alleen in Polen ligt dat percentage hoger, in Spanje, Frankrijk, Engeland en Italië ligt dit beduidend lager.

De vergelijker stelt ook vast dat in Duitsland de variatie in keurmerken het grootst is (zie onderstaand overzicht) met Trusted Shops als bekendste. Ook Paula’s Choice – een e-commercebedrijf in verzorgingsproducten – koos voor dit keurmerk toen het bedrijf de Duitse markt betrad. Opvallend is dat de Nederlandse webwinkel van het bedrijf ook een keurmerk voert, maar deze zeer bescheiden in de voet van de site heeft geplaatst. De Duitse klant heeft het Trusted Shops-logo continu in beeld.

Afbeelding: rechts het keurmerk, vastgezet op de pagina

Er is één heel belangrijke reden om voor een keurmerk te kiezen en deze zo prominent te tonen, vertelt Franziska Ehrecke van Fingerspitzengefühl die het bedrijf adviseert: “Zekerheid. Duitsers zijn zekerheid-lievend. Met name shops die niet vanuit Duitsland leveren zijn gebaat bij een keurmerk en voldoende recensies. Klanten willen bijvoorbeeld de zekerheid dat ze hun geld terugkrijgen als er iets misgaat.”

Dat het e-commercebedrijf voor Trusted Shops heeft gekozen is volgend haar logisch. “Het is het grootste keurmerk dus de meeste mensen kennen het en komen het tegen in hun user experience”, zegt ze. Dat vergroot weer de effectiviteit ervan.

Hoe sterk en concreet het effect van een keurmerk is, is lastig te zeggen. “Paula’s Choice is een groeiend merk dus het is moeilijk te zeggen welke keuzes direct bijdragen aan de omzet.” Wat volgens Ehrecke wel waarneembaar is, is dat de recensies en het gemiddelde cijfer dat een keurmerk vaak toont invloed heeft op het klantvertrouwen. “Een cijfer dat de vijf nadert geeft zekerheid.”

Enkele veelgebruikte keurmerken
  • Trusted Shops – Duitslands grootste keurmerk voor webwinkels, te vergelijken met het Thuiswinkel Waarborg. Het keurmerk belooft de controleren of een webwinkel de rechten van de consument respecteert. Mochten er geschillen ontstaan dan bemiddelt Trusted Shops. Daarnaast beschikt het over een tool om reviews te verzamelen en heeft het een samenwerking met Google gesloten. De kosten voor het keurmerk zijn relatief hoog.
  • TÜV – Vooral bekend als technisch keurmerk. Voor Duitsers staat het voor gecertificeerde kwaliteit. Naast een keurmerk voor producten levert het ook een waarborg voor winkels onder de naam ’s@fer shopping’.
  • EHI – Deze bekende handelsorganisatie voert audits uit bij bedrijven en geeft bij naleving van de wetgeving en eigen regels een zegel af: het EHI Geprüfter Online-Shop.
  • Chip – Van origine is Chip een site die prijzen vergelijkt en producten test. Daarnaast is een keurmerk in het leven geroepen, de Chip Online Shop Zertifikat, dat door veel Duitsers wordt vertrouwd. Voor een certificaat moet de webwinkel wel zijn vertegenwoordig op de prijsvergelijkingsdienst.
  • Webshop Trustmark of Webshop Gütesiegel – In Nederland is dit keurmerk al sinds 2001 bekend onder de naam Webshop Keurmerk. Sinds eind 2014 is dit keurmerk ook internationaal bekend, onder meer in Duitsland. Klachten van consumenten worden altijd voorgelegd aan lokale juristen.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel - Stichting WebwinkelKeur

Als aanvulling zou ik ook graag het Nederlandse WebwinkelKeur willen noemen dat internationaal actief is onder de naam ValuedShops.

Het keurmerk is ook in het Duits beschikbaar met een volledig Duits review systeem en het Europees bekende EMOTA keurmerk.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond