-

Wat is het beste CRM-systeem?

CRM-producten zijn altijd onderhevig geweest aan marktontwikkelingen, maar de laatste tijd is het tempo al helemaal niet meer bij te houden. Belangrijke trends zijn sociale media en social CRM. Daarmee wordt de keuze van de juiste oplossing voor klantrelatiebeheer weer een stuk lastiger. Waar moet je op letten op de aanschaf van customer relation management (CRM) software?

De aanschaf van een CRM-systeem hoeft op zich niet zo’n probleem te zijn, ondanks het overweldigende aanbod, maar het onderhoud ervan vergt een inspanning die niet mag worden onderschat, schrijft Sylvain Reiter van digitale bureau Cyber-Duck.

De beste manier om een CRM-systeem te gebruiken is om elke interactie met klanten vast te leggen, tot en met de kleinste veranderingen, dus ook wanneer de relatie een nieuwe functie krijgt of wanneer zijn contactgegevens veranderen. Maar ook zijn of haar Twitternaam, Linkedin-adres en blog-gegevens. Een goed CRM moet meer zijn dan een opgepoetst telefoonboek. Het moet volledig geïntegreerd zijn met al je zakelijke processen.

De volgende functies zou je op zijn minst van een CRM-systeem mogen verwachten:

1. Integratie met interne software
Niet alleen kun je CRM-gegevens koppelen aan voorraadbeheer, maar tegenwoordig ook aan data van VoiP gesprekken. Het is in principe mogelijk om ieder telefoongesprek in het CRM vast te leggen.

2. Integratie met collega’s
Goede CRM-systemen moeten kunnen synchroniseren met e-mail accounts van collega’s, zodat je taken kunt uitzetten. Ook voor het versturen van herinneringen is dit een must. Kijk ook eens naar de integratie van van MailChimp, een ezine verzendprogramma.

3. Koppelingen naar externe programma’s
Er zijn CRM-systemen die data direct aan sociale media platforms kunnen onttrekken. Daarbij krijgt je beter inzicht in de activiteiten van je klanten.

4. Mobiele bereikbaarheid
Klanten kun je niet laten wachten. Dus is het handig als je een CRM systeem neemt dat mobiel bereikbaar is, zodat je ook onderweg gegevens kunt bijwerken. Social CRM is een goede sentimentmeter: Daarmee kunnen organisaties in real-time de activiteiten en relaties van klanten op sociale media volgen. Zo krijgen ze een beter beeld van de voorkeur en het sentiment bij de klant.

5. Rapportages
Het verzamelen van gegevens is een ding. Je moet er vervolgens ook wat mee doen. Met andere woorden: kijk ook heel goed naar de rapportagemogelijkheden van een CRM-pakket.

6. Let op prijs/kwaliteit
Bedrijven onderschatten het belang van een goed CRM-systeem. Neem daar de tijd voor. De meest bekende systemen, Salesforce en Microsofy Dynamics, lijken van alle gemakken voorzien, maar hoeven niet per definitie aan te sluiten op jouw wensen. Zeker voor kleine bedrijven. Kijk daarom ook eens naar kleinere CRM systemen en diensten als Highrise en Do.com. Er zijn tegenwoordig zelfs freemiumoplossingen zoals Zoho ContactManager. Er zijn CRM systemen die specifiek voor een bepaalde branche zijn ontwikkeld. En het is verstandig om alvast te kijken naar eventuele uitbreidingen in de toekomst. Wees dus niet al te zuinig.

Deel dit bericht

11 Reacties

Dennis van der Steen

Niet genoemd, maar zeker een belangrijke (Nederlandse) speler voor zowel kleine als middel(grote) organisaties: PerfectView CRM Online. Neem maar eens een kijkje op hun site via pv.nl.

Kevin

Eén van de zaken die ik wel een beetje mis hier is het gebruiken van een partner die dezelfde visie deelt. Ik heb gemerkt dat tijdens het implementeren van een CRM-systeem bij een bedrijf (voor mijzelf ook de eerste keer CRM) voor zo’n kleine 40 gebruikers, ook de partnerkeuze erg belangrijk is.

Voor hele kleine bedrijven (2-5 CRM gebruikers) kan je misschien best uit de voeten met een CRM-systeem wat je zelf in elkaar klikt en bouwt, maar meer dan dat heb je al snel te maken met de nodige workflows en aanpassingen binnen het systeem.

Zeker als je nog bezig bent met de keuze te maken naar dergelijke software, betekent naar mijn mening ook dat er niet erg veel uren beschikbaar zijn bij medewerkers om zich hier mee bezig te houden. Pakketten als SalesForce en Microsoft Dynamics CRM zijn dan denk ik uitermate geschikt, om dat daar veel op ontwikkeld wordt én er genoeg implementatiepartners beschikbaar zijn om uit te kiezen.

Patrick

Voor een handig overzicht van beschikbare CRM systemen in Nederland kun je kijken op http://www.crmsystemen.nl of http://www.ictleveranciers.nl

Myrthe

Als kleine of (middel)grote organisatie is het ook interessant om naar SugarCRM te kijken. De software biedt veel flexibiliteit en gebruiksgemak en kent een transparant prijsmodel. (Voor meer info kun je kijken op: https://www.brixcrm.nl/crm-software/sugarcrm)

Sietse de Jong

Zoho en hun workflow beviel me niet. Ik werk sinds een tijdje met Teamleader wat mij erg goed bevalt. Alle punten als hierboven komen daarin voor. Integratie met oa Mailchimp, Google apps, Exact online, Voip koppeling etc. Zeer gebruiksvriendelijk en werkt snel.
Daarnaast zijn ze ook transparant in hun pricing en helpen ze klanten met het inrichting (zonder daar een consultancy factuur voor te versturen).
Zie http://www.teamleader.nl

Eric Boers

Dit is al weer een “bericht” maar ik deel de mening van dat een bedrijf verder moet kijken dan de geijkte namen die je noemt. Een organisatie moet goed uitzoeken wat men er mee wil bereiken. Puur vastlegging van informatie is volgens mij al lang niet meer reden genoeg om voor een CRM pakket te kiezen. Ik heb hier ook een blog over geschreven onlangs: http://salesbreakthrough.nl/2016/02/16/de-business-case-achter-een-crm-pakket/

Arjan

Voor een zzp’er kunnen bijv aan rapportage functies minder belangrijk zijn maar moet een CRM gewoon het proces van lead tot klant bewaken en monitoren. Grote bedrijven zullen weer meer het klantenbestand willen analyseren zodat ze gerichte marketingacties kunnen doen. Kortom, elk bedrijf heeft weer andere wensen voor een CRM. Mocht je nog een CRM zoeken dan is deze site ook handig: https://crmsoftware-vergelijken.nl/

Hanneke

Wij merken inderdaad ook dat de markt flink aan het verschuiven is. Door al deze ontwikkelingen krijgen wij heel vaak vragen van onze bezoekers welke nu op dit moment het beste is. Daarom hebben we op deze pagina: https://zakelijkesoftware.com/crm/systeem/ alles uitgeschreven over waar je op moet letten bij het vergelijken van de CRM systemen

Erik

Kijk ook naar SpinOffice CRM, erg gebruiksvriendelijk systeem en een zeer goed bereikbare/behulpzame helpdesk support. https://www.spinoffice-crm.com

Donna

PerfectView heeft in ruim 30 jaar ervaring als producent en leverancier van CRM software. Het is bovendien een volledig Nederlandse organisatie. Neem een kijkje op https://www.perfectviewcrm.nl/

Hugo

Wij werken ook al jaren met SpinOffice CRM. Mooi doordacht systeem en erg vriendelijke helpdesk. Nederlandstalig product, altijd mooi!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond