-

Black Friday: E-mail & mobiel grijpen de macht

Nog een nachtje slapen en dan is het zo ver. Black Friday! In de Verenigde Staten is de dag al jaren razend populair onder consumenten. De impact van online wordt daarom groter en groter. Vorig jaar werd online maar liefst 20 procent meer uitgegeven dan een jaar eerder. Ook in Nederland krijgt Cyber Monday steeds meer voet aan wal.

Black Friday!?

Eigenlijk heeft het geen introductie nodig. Black Friday is de dag na Thanksgiving en traditiegetrouw het startsein voor Amerikaanse consumenten voor kerstinkopen. Dat moment hebben retailers overigens zelf gecreëerd. De meeste Amerikanen zijn de dag na Thanksgiving vrij, retailers spelen in op deze bijzondere dag door consumenten naar de winkel te trekken met speciale, vaak zeer laaggeprijsde, aanbiedingen. Het aanbod is vaak pas op de dag zelf bekend, dat resulteert in lange wachtrijen voordat de winkels daadwerkelijk opengaan. Consumenten willen natuurlijk niet misgrijpen bij al die laag geprijsde maar tegelijkertijd beperkt voorradige artikelen. Vorig jaar shopten alleen online al ruim 87 miljoen consumenten.

Anno 2015 is het al lang niet meer alleen Black Friday. Vaak wordt de actieperiode verlengd tot en met zondag. Op zaterdag is de Small Business Saturday door American Express in het leven geroepen, speciaal voor al die kleine retailers die niet mee kunnen in het geweld van giganten als Walmart, Walgreens en Apple. Wat overblijft in het weekend wordt nog eens extra gepusht online. De maandag, waarbij de restanten vaak nog verder zijn afgeprijsd, is online only en heet Cyber Monday. In 2014 kochten 127 miljoen consumenten iets online op Cyber Monday, bijna 20 procent deed dat via een mobiel apparaat.

De vooruitzichten zijn goed…

Het Amerikaanse Custora analyseert al enkele jaren de e-commerce activiteiten in eigen land. De cijfers tot dusver liggen er niet om. In de analyseperiode van 1 tot en met 22 november 2015, ook wel de pre-kalkoen periode genoemd, is de online omzet 12.8 procent hoger uitgekomen dan een jaar geleden. Dat kwam ene kant door meer transacties (+12%) en aan de andere kant steeg de gemiddelde orderwaarde licht (+0.7%).

De invloed van mobiel wordt daarin steeds groter, bijna 20 procent van alle online transacties kwam namelijk via een smartphone. Helaas is onduidelijk of dit komt door mobielvriendelijke websites (inclusief verbeterde checkout processen), of door de opkomst van retail apps. Wat wel naar voren komt is dat Android een steeds groter marktaandeel pakt ten opzichte van iOS. Het besturingssysteem van Google is inmiddels verantwoordelijk voor 21.9 procent van alle orders van een smartphone, tegen 20.6 procent in 2014. Het iOS systeem van Apple is met 77.8 procent (was 79%) nog altijd heer en meester.

De groeiende impact van smartphones op het totale aantal transacties ging ten koste van tablet en desktop. Tablet daalde namelijk met een procentpunt naar 10.3 procent van alle orders. De grootste daling ten opzichte van 2014 zat dan ook op transacties vanaf een desktopcomputer: van 75 procent naar 69.9 procent.

BF1

E-mail lijkt opnieuw het grootste kanaal te worden

E-mail is terug van weg geweest. E-mailmarketing werd een aantal jaar geleden nog ten dode opgeschreven maar is alive and kicking. In de eerste 22 dagen van november was 19.9 procent van alle transacties afkomstig vanuit e-mailmarketing. Een jaar geleden was de impact van e-mail nog 16.8 procent. Daarbij kijkt Custora naar de last interaction. Het e-mailmarketing kanaal weet haar belofte, persoonlijke en relevante communicatie op het juiste moment, steeds beter in te lossen. Dat zal ook te maken hebben door het steeds groter wordende palet aan mogelijkheden, denk aan de uitgebreide marketing automation mogelijkheden binnen marketingplatforms en de wisselwerking met apps.

Naast e-mail groeide ook de impact van social. Vanuit Facebook, Twitter, Pinterest en andere sociale media kwam in totaal 2.3 procent van alle orders. Een jaar eerder was dat nog 2.1 procent. De enorme groei van e-mail en in mindere mate social ging met name ten koste van search en display.

Macy’s zet in op mobiel

De Amerikaanse warenhuisketen Macy’s zet vol in op mobiel en dan hebben we het niet puur als branding kanaal. Vandaag kregen de gebruikers van de app van Macy’s het bericht dat voor de meest optimale Black Friday ervaring in de fysieke winkel men pushnotificaties en location based settings aan moest zetten.

BF2

Daar blijft het echter niet bij. App-gebruikers kunnen al voorafgaand aan Black Friday door het afgeven van interesses prijzen winnen. De retailer deelt ook allerlei tips om in de winkel de app optimaal te gebruiken en daarmee je shopervaring te verbeteren. Onderdeel hiervan is de Macy’s Black Friday Walk In & Win game die eenmaal in de winkel geactiveerd wordt door beacons.

Hoe is het in Nederland?

Grote partijen als Mediamarkt, V&D en Bol.com haken in op Black Friday met zeer interessante geprijsde aanbiedingen. Waar Mediamarkt en Bol.com elektronica in de etalage zetten, geeft V&D extra hoge kortingen te geven op zwart gekleurde kleding. De verwachting is dat het in Nederland bij de meeste retailers bij de vrijdag blijft, vervolgens wordt weer snel overgestapt op Sinterklaas en Kerst.

Deel dit bericht

1 Reactie

Savly

Benieuwd of er dit jaar wat veranderd is. Ik denk dat Media Markt en bol.com de dans weer zullen leiden. Misschien inhaak van BCC of Expert? of Wehkamp?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond