-

Bloggen op LinkedIn, niet voor dummies

Contentmarketing wordt voor bedrijven en merken met de dag belangrijker. LinkedIn speelt hierop in door de introductie van de longpost. Wat is het? En wat kun je ermee?

Nu online advertenties aan effectiviteit inboeten en Google steeds beter de trucjes van ‘SEO-specialisten’ weet te ondervangen, moet kwalitatieve, uitdagende content weer gaan zorgen voor échte verbinding met de consument. Om gebruikers hierin te faciliteren, heeft LinkedIn begin dit jaar de deuren van zijn Publishing Platform geopend. Na uitrol in de Verenigde Staten, volgt spoedig de rest van de wereld. Het is overigens niet helemaal nieuw, want influencers als Richard Branson en Bill Gates maken al vanaf 2012 – met succes – ervan gebruik.

Een longpost is in essentie niet meer dan een uitgebreide statusupdate, die de mogelijkheid biedt om zelf longform content op het platform te publiceren. Het geeft de gebruiker meer ruimte om zijn verhaal te doen en er zijn meer mogelijkheden om de content op te maken. De blogposts, want dat zijn het, worden na plaatsing ook onderdeel van je LinkedIn-profiel en zijn niet alleen binnen maar ook buiten je netwerk zichtbaar.

Moderatie
Voor sommige gebruikers zal het zeer interessant zijn om op LinkedIn te publiceren. Denk aan ZZP’ers zonder website; door het schrijven van inhoudelijke of prikkelende artikelen kunnen zij hun expertise delen en met potentiële klanten in contact komen.

Een ieder zal moeten afwegen of een longpost dé manier is om de gewenste doelgroep te bereiken. Zo kan het voor marketeers wenselijker zijn om nieuwe inzichten via de eigen nieuwsbrief te verspreiden of een verhaal te delen op een bestaande (niche)blog. Niet alleen omdat het bereik binnen de doelgroep daar groter is, maar ook omdat er bijvoorbeeld meer interactie te realiseren is.

Het succes van de nieuwe LinkedIn-optie staat of valt uiteindelijk met vraag en aanbod. Laat het platform het bloggen geheel over aan de markt, dan bestaat er een reële kans dat het een wildgroei aan ongewenste content oplevert, zoals nu ook al is terug te zien in veel LinkedIn-groepen. Want voor de meeste online platformen geldt vooralsnog dat goede content toch enige vorm van moderatie behoeft.

De ambitie van LinkedIn om meer te zijn dan een digitale rolodex is een logische, mede omdat contentmarketing hoog op de agenda van veel bedrijven staat. Wil je er echter gebruik van gaan maken, kijk dan kritisch naar je schrijfvaardigheden en denk goed na hoe het past in de (content)strategie van je onderneming. Want de kracht van de Longpost is groot. Ook in negatieve zin.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het aprilnummer van Emerce magazine (#130)

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond