-

Bye bye Google Search

Binnenkort krijgt mobiel zoeken een geheel nieuwe dimensie dankzij Apple. Door het koppelen van informatie uit onder meer je apps, gebruik van het apparaat, sitebezoek en sociale media. En Google heeft het nakijken.

Door de toenemende populariteit van smartphones en tablets zoeken we steeds vaker via het kleine scherm. En volgens de statistieken neemt dat gedrag maand op maand toe. Dat is zoekgigant Google natuurlijk niet ontgaan. En dus kwam het bedrijf in april met zijn Mobile First-aanpak, waarbij mobiel-vriendelijke websites hoger in de ranking eindigen dan wanneer dat niet het geval is. En wordt ook informatie uit applicaties in de resultaten verwerkt.

Pro-actief

Apple gaat binnenkort echter nog een stapje verder, zodra het zijn nieuwste besturingssysteem iOS9 lanceert. Voor het beantwoorden van zoekopdrachten via Siri of Spotlight hoef je dan namelijk niet meer – zoals bij Google – een bepaalde browser (Chrome) of app (Search) te gebruiken, maar wordt automatisch je hele telefoon of tablet gescand.

Antwoorden worden daarbij gebaseerd op persoonlijke gegevens die al op je toestel staan. Uit zowel apps, door jou bezochte websites dan wel andere relevante contentbronnen zoals je agenda of contacten. Natuurlijk getarget op je locatie en gedrag op je toestel op dat moment.

Doel van Apple is dat search op je mobiel een pro-actief systeem wordt, dat door middel van algoritmes en patroonherkenning suggesties doet op wat jij op ‘dit’ moment wilt doen en zoeken wat voor jou relevant is, waaronder bijvoorbeeld bepaalde nieuwsberichten. En dat geheel buiten Google om.

Algoritme

Door deze move wordt het voor webwinkels en merken weer belangrijk om hun apps op het scherm van Apple-gebruikers te krijgen. En niet alleen te focussen op het al dan niet responsive zijn van web- en campagnesites. SEO en SEA krijgen hiermee namelijk een nieuw speelveld en introduceert tegelijkertijd een nieuw fenomeen: App Search Optimization (ASO).

Hoewel nog niet helemaal duidelijk is hoe het algoritme gaat werken, is één ding zeker: zonder app presence geen vermelding in de eerste zoekresultaten. Dag branding, dag relevante content. Heb je al een of meerdere apps, optimaliseer deze door te deeplinken tussen al die verschillende contentlagen. Net zoals bij het niet-mobiele web.

Op termijn voorzie ik overigens nog een koppeling, met iCloud. Hierdoor zullen ook gegevens van al je andere Apple-apparaten worden meegewogen. Op termijn is dat erg slecht nieuws voor Google, want SEO en AdWords krijgen hiermee nog meer serieuze concurrentie.

Wil je weten wat dit alles voor jou betekent? Check dan in je Analytics hoe groot het aandeel iOS-devices is. Want voor die gebruikers zal je straks echt een andere marketingaanpak moeten bedenken.

*) Dit artikel werd eerder gepubliceerd in het septembernummer van Emerce magazine (#142).

Deel dit bericht

7 Reacties

Ralf

Handig voor 17-18% van de toestellen. Google zal zich inderdaad bedreigd voelen.

Age

Tja, en zeer waarschijnlijk zal een aanzienlijk deel van die 17-18% ook nog eens gewoon Google search blijven gebruiken. Zo spannend zal het dus niet worden.

hielko

@Ralf en @Age

Over het marktaandeel van Apple zijn veel verschillende onderzoeken. Telecompaper Q1 2015 komt tot 25% in Nederland. Belangrijk hierbij wel is dat iOS 9 zo gaat werken op de iPhone en iPad!
Waarbij het niet gaat om bereik in termen van devices, maar het gebruik van de devices. Dat ligt traditioneel bij Apple wel hoger dan bij Android.

Google Now heeft een voorsprong, maar ik verwacht wel veranderingen in zoeken. Versterkt door de
komst van Facebook met M en Microsoft’s met Cortana die beide ook actief op deze markt willen zijn.

Aschwin Schreiber

Goed geschreven, maar sta mij toe een opmerking te plaatsen.
Het is sinds de intrede van Cloud (en web 3.0) bekend dat SEO minder nadrukkelijk wordt.
Dat het gevolg zich nu aandient neemt dat niet weg. “Bey Bey Google” is een misvatting. Google is juist leidend en zal een nog belangrijkere rol innemen bij de verandering naar web 4.0. Ik verwijs naar diverse artikelen die wijzen op een verandering van app-intranet naar app-internet. Hoe kun je daarin de rol van Google menen te kunnen omzeilen? Ik verheug me nu al op de nieuwe mogelijkheden.

Hielko

@Aschwin Search zoals we dat van SEO en SEA met een heel dominante speler kennen (Google), dat gaat juist veranderen in deze ontwikkelingen. Dat we als marketeers dus anders moeten werken om op te vallen, dat is zeker. Ik juich het juist toe, vooral ook dat andere spelers zich nu echt actief begeven in het domein waar Google nog steeds leidend is. De concurrentie maakt de nieuwe mogelijkheden alleen maar grotere in mijn ogen. Zeker nu ook Facebook met M en Microsoft met Cortana hier ook actief in ontwikkelen.

Arjan

Jammer dat er geen bron genoemd wordt; zo blijft het nogal vaag. Zoals: wordt er gewerkt met informatie IN de apps? Of alleen met de naam/omschrijving/categorie van de app?

Lijkt mij dat het Apple om je interesses gaat (je gebruikt vaker een auto app dan een fiets app en hebt geen OV app; dan weet Apple hoe ze de resultaten kunnen filteren/sorteren) dan om de naam van de daadwerkelijke aanbieder. Wat is immers het voordeel voor Apple om app makers voor te trekken en daarmee hun gebruikers tekort te doen? En voor de kosten van een app kun je héél wat reclames inkopen.

hielko

@Arjan,

Bronnen van deze ontwikkelingen zijn er uiteraard zeker. Wat Apple betreft is het gebaseerd op de developers informatie bij de release van de iOS9 beta. Inmiddels is het ook bij het grote publiek geïntroduceerd op 9 september.
Om je belangrijkste vraag te beantwoorden, er wordt door Apple en ook Google content ontsloten uit de App. Die wordt dan weer getoond. Uiteraard heeft Apple interesse in het opbouwen van het profiel van de gebruiker. Wat Google overigens ook doet. Dat begint natuurlijk al bij de Apps die jij zelf installeert op je mobile. Daarmee trekken ze geen App makers voor, maar gaan er vanuit jij een partij waarvan je een App hebt relevanter / betrouwbaarder vindt.
Reclames kun je inderdaad veel inkopen, maar als je concurrent wel een App heeft en die staat op de mobile van je klant, staan die resultaten hoger dan de betaalde resultaten. In ieder geval bij Apple.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond