-

Column: Corporate accelerators werken niet

Nu onze economie de eerste tekenen van herstel vertoont, hebben veel bedrijven innovatie hoog op de agenda staan. De gevolgen van de crisis is voor sommige sectoren uit de oude economie nog steeds zichtbaar. Neem de uitgeefsector waar menig grote titel het loodje heeft gelegd. Of het enorme aantal leegstaande kantoorgebouwen. Echt vrolijk word je er niet van.

Bij de Telegraaf Media Groep is dat niet anders. En dus bedachten ‘slimme’ managers een win-win truc: het verhuren van de leegstaande kantoren aan startups in ruil voor een deel van hun aandelen. Zo hebben jonge ondernemers voor weinig een dak boven hun hoofd en waait er een frisse wind door de burelen van de ooit grootste – maar rap kleiner wordende – krant van Nederland. Althans, zo is de gedachte.

Hoewel ik iedereen aan de Basisweg veel succes toewens, is dit een drogreden. Met als belangrijkste oorzaak de heersende corporate mentaliteit, waardoor er simpelweg te weinig ruimte is voor ondernemerschap en innovatie vooral een buzzwoord blijft. Links- of rechtsom is het niet een omgeving waar je starters met een enorme wilskracht weet te motiveren. Laat staan ze ondernemerschap kunt bijbrengen. Want er is – met alle respect – een groot verschil tussen managen en ondernemen. Achter elke ondernemer staat een goede manager. Maar als hij of zij ook een goede ondernemer was geweest, had hij of zij allang een eigen bedrijf gehad.

Natuurlijk kunnen managers bij de krantenuitgever startups leren hoe ze met de corporate cultuur om moeten gaan, maar dan ben je er nog niet. Want in tegenstelling tot een doorsnee startup is er binnen een grote onderneming voor ongeveer alles wel een afdeling. Dat is dodelijk voor een beginnende startup, waar je juist met weinig mankracht alles moet doen. Om nog maar te zwijgen van de snelheid waarmee je als startup beslissingen moeten kunnen nemen. Daarbij is geen ruimte voor bureaucratie, in welke vorm dan ook.

De eerste succesvolle corporate accelerator moet nog geboren worden. Dat hebben veel grote bedrijven uit de oude economie, waaronder telecomreus Telefónica, proefondervinderlijk kunnen ervaren. In de Verenigde Staten werken multinationals als Microsoft en Disney dan ook steeds vaker samen met grote accelerators. Hierdoor kunnen de door hen gefinancierde startups tot maximale wasdom komen en kan tegelijkertijd een sterke band met het bedrijf worden opgebouwd.

Wil je als bedrijf graag innoveren, probeer dan niet zelf opnieuw het wiel uit te vinden. Je kunt je geld en aandacht beter alloceren voor het opkopen van startups die mede door jouw inbreng een succes zijn geworden. Zo werkt dat. En zo hoort het ook. Corporate accelerators werken niet. Punt uit.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in het juninummer van Emerce magazine (#132).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond