-

Zitting kort geding Consumentenbond tegen Samsung om Android

De Consumentenbond voert een kort geding tegen Samsung omdat Samsung te weinig informatie geeft over Android software-updates. Bij aankoop van een nieuwe smartphone worden mensen ‘onvoldoende geïnformeerd over hoe lang ze updates zullen ontvangen’, stelt directeur Bart Combée van de Consumentenbond. Dat moet wel gebeuren, vindt hij. Ook lopen consumenten risico’s doordat Samsung te weinig veiligheidsupdates beschikbaar stelt.

Samsung heeft bijvoorbeeld pas tweederde van de Samsung smartphones gepatcht voor het bekende beveiligingslek Stagefright, terwijl dat lek al in juli 2015 bekend werd. Namens de Consumentenbond heb ik een kort geding aanhangig gemaakt bij de voorzieningenrechter te Amsterdam, en tijdens de zitting op 16 februari 2016 heb ik het volgende aangevoerd.

Wat vordert de Consumentenbond van Samsung?

Samsung is op grond van de wet oneerlijke handelspraktijken verplicht om dergelijke essentiële informatie op duidelijke en ondubbelzinnige wijze aan consumenten te verstrekken voordat zij een aankoopbeslissing nemen. Die informatie ontbreekt op dit moment of staat helemaal onderaan de ‘tech specs’ op de productpagina’s van Samsung. Samsung is op grond van de regels inzake conformiteit bij consumentenkoop, haar zorgplicht en de wet bescherming persoonsgegevens verplicht om veiligheidslekken zo spoedig mogelijk te dichten en regelmatig updates ter beschikking te stellen, gedurende minimaal twee jaar na aankoop van een smartphone. Consumenten mogen immers verwachten dat zij een veilige smartphone kopen die gedurende een redelijke termijn ook veilig blijft.

De vorderingen van de Consumentenbond in het kort:

Samsung moet de consument duidelijk informeren over:

  • Stagefright
  • toekomstige kritieke beveiligingslekken
  • het update- en upgradebeleid van Samsung

En daadwerkelijk updates en upgrades ter beschikking stellen door:

  • Stagefright te patchen
  • toekomstige kritieke beveiligingslekken te patchen
  • gedurende 2 jaar na aankoop regelmatig updates en upgrades beschikbaar te blijven stellen.
Standpunt Samsung

Samsung stelt onder meer dat Stagefright “een theoretisch probleem” is, dat “groter is gemaakt dan het eigenlijk is.” Ook voerde Samsung in de rechtszaal aan dat het heel normaal is dat duurdere smartphones eerder security updates krijgen dan goedkopere modellen. De Consumentenbond vindt dat iedere smartphone gebruiker er vanuit mag gaan dat zijn smartphone gedurende minimaal 2 jaar na aankoop veilig is in gebruik en regelmatig updates van de fabrikant ontvangt.

Onderzoek

De Consumentenbond startte eind 2014 met een onderzoek naar de upgrades en updates die fabrikanten van smartphones beschikbaar stellen. Uit dat onderzoek bleek dat ruim 80% van de Samsung smartphones niet kon draaien op de nieuwste versie van Android omdat daarvoor een upgrade van Samsung ontbrak. 38% van die Samsung smartphones draaide zelfs op Android versie 4.3 of lager. Dat was een schokkende constatering, omdat die oude Android versies een veiligheidslek bevatten, waarvoor geen security updates meer beschikbaar waren. Verschillende toestellen met deze niet te updaten oude Android versies was zelfs nog als nieuw in de winkel te koop. Daar zaten opvallend veel Samsung toestellen bij. Samsung is bovendien marktleider op het gebied van smartphones, dus sprak de Consumentenbond Samsung hier in de zomer van 2015 op aan. Gesprekken tussen de Consumentenbond en Samsung over het updatebeleid leverden echter te weinig concreet resultaat op voor de consument, vond de Consumentenbond, dus startte zij een kort geding.

Het vonnis wordt op 8 maart 2016 uitgesproken.

*) Foto boven: UzFoto / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond