-

Wordt contactloos betalen door de consument omarmd?

De acceptatie van nieuwe technologie loopt in veel gevallen traag. Zo is het niet anders met het contactloos betalen door middel van de NFC-chip in smartphone of bankkaart. Het betalen door bijvoorbeeld je telefoon bij een lezer te houden lijkt in Nederland nu langzaamaan van de grond te komen. Belangrijkste zorg voor veel consumenten is de veiligheid en fraudegevoeligheid van deze innovatie.

Grote spelers is er veel aan gelegen om de introductie van de NFC-technologie te laten slagen. Zo draaide Visa afgelopen zomer nog een succesvolle proef tijdens de Olympische Spelen in Londen. Samen met Samsung zorgde het bedrijf dat atleten kleine bedragen in bijvoorbeeld winkels en taxi’s contactloos konden voldoen. Zorgwekkend waren destijds al de resultaten uit Brits onderzoek die aangaven dat 60 procent van de volwassenen aangaven geen gebruik te zullen gaan maken van deze vernieuwing.

Recenter internationaal onderzoek van eDigitalResearch voorziet ons van hoopvollere resultaten. Het aantal respondenten dat heeft gehoord van de contactloze betalingen is in een jaar met 6 procent gestegen naar 73 procent. Toch wordt er ook nu met enige terughoudendheid gekeken naar de huidige ontwikkelingen. Hoewel het gemak en de snelheid van betalen worden gezien als grote voordelen denkt 31 procent dat het contactloos betalen in geen enkel opzicht voordelen biedt.

chart_1-blog-full

chart_2-blog-full

Met name de veiligheid en mogelijke fraudegevoeligheid zijn voor veel mensen een zorg. Het resulteert in een derde van de respondenten die aangeven dat zij geen reden zien de huidige manier van betalen te gaan veranderen. Dit aantal steeg het afgelopen jaar licht van 29 procent naar 33 procent.

chart_3-blog-full

Ook in ons land wordt inmiddels hard gewerkt aan de acceptatie van de betaalmethode. Zo werd eerder deze maand bekend dat er in de winkels van AKO en See Buy Fly op Schiphol contactloos betaald kan worden. Daarnaast zullen de drie grote banken een proefproject lanceren in het centrum van Leiden. Consumenten kunnen zich opgegeven en krijgen na het doen van 25 contactloze betalingen een gratis smartphone.

Zoals deze week ook op Mobile Convention werd geconstateerd is komt er een enorme PR-machine op gang van de verschillende belanghebbenden. Zij overtuigen ons graag van het nut van de technologie. De vraag is echter of de consument daadwerkelijk wordt overtuigd. Het voorziet namelijk nog in geen enkele behoefte.

Afbeeldingen ontleend aan Econsultancy

Deel dit bericht

4 Reacties

Jan

Met de chip en zonder de strip biedt de huidige pas potentieel een veiliger manier van betalen. Maar de chip is er en de strip ook nog = dus onveilig. Aan deze noviteit dus s.v.p. helemaal NIET aan beginnen. Voor je het weet (= voor de introductie) weten velen al hoe je, andermans geld, ritselloos kunt ontfutselen. De ruis in de omgeving is zo groot. Wie let op die wandelende dieven? Hoe krijg je het, van wie terug? Dus nooit toestaan.

Robert

Contactloos betalen is een oplossing die al jaren op zoek is naar een probleem.

Marcel de Goede

@Jan:
Hier in Polen zijn er al 9 miljoen kaarthouders, vanaf de introductie wil niemand meer zonder contactloos betalen gezien het gemak en snelheid. Pas hoef je niet uit de portomonee te halen.

Tot op heden lopen er nog steeds geen dieven rond die je geld ontfrutselen, hoewel dit technisch helemaal niet zo moeilijk is. Koop een pin terminal met NFC, en je kunt overal op straat geld ontfutselen van anderen.

Oh ja, moet je wel even een contract hebben met Mastercard of Visa, en die hebben je KvK nodig, en het geld gaat van de ene rekening naar de andere (het geld staat dus NIET op je kaart). Na één of twee dagen geld ontfrutselen ben je getraceerd, heb je je geld nog niet (staat nog bij Mastercard) en sta je gesignaleerd.

Succes met ontfrutselen 😉

Dirk Jan

Yoschi, leuke statistieken maar die gaan over contactloos betalen met een mobiele telefoon. We gaan eerst vooral gebruik maken van contactloze betaalpassen, die bij bv de Ako gebruikt kunnen worden. Dat loopt in het verhaal een beetje door elkaar.

Die statistieken tonen weinig begrip door de consument, lijkt het. Zo te zien zijn het vragen geweest aan mensen die nog nooit met een telefoon betaald hebben. In dat licht vind ik de score erg positief! 1 op de 3 voorziet dus dat het makkelijker en sneller is! Juist een prima score.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond