-

Conversie optimaliseren? Make it really bloody obvious!

Je werkt hard aan zoekmachine-optimalisatie, PR en campagnes. Je vertelt je verhaal aan iedereen die het wil horen en trekt daarmee een hoop potentiële klanten. Ondanks dat het verkeer zal toenemen blijven verkopen of andere conversie wellicht uit. De truc? Make it really bloody obvious!

De drempel om online aankopen te doen wordt voor veel consumenten steeds lager. Volgens Janco Klijnstra van Traffic4u kan er over het algemeen al snel winst worden behaald door een campagne aan te laten sluiten op de landingpage. Zelf hanteert hij hierbij het MIRBO-principe: Make It Really Bloody Obvious. “Laat bezoekers direct in aanraking komen met datgene dat je in een advertentie belooft. Maak waar en overtuig door unique buying reasons te tonen. Besef je dat je moet laten zien wat je kunt oplossen voor de klant. Maak dat duidelijk en zorg voor een actiemogelijkheid met een call-to-action.”

Unique selling point

Hoewel je website-statistieken een goede eerste indruk geven van het gedrag van de bezoeker is het onvoldoende om echt te optimaliseren zegt Soraia Cardoso (Jungle Minds). “De invloed van de gebruikerservaring op zogenaamde conversion boosting wordt steeds groter. Websites worden bekeken via verschillende apparaten en dat vraagt om testen en continu monitoren van gedrag en ervaringen. Verschillende apparaten vragen om verschillende manieren van jezelf presenteren.”

In de meeste gevallen haakt men af omdat datgene wat wordt gezocht aan informatie niet wordt gevonden. Hoe voor de hand liggend ook lijken maar weinig verkopers zich dat te beseffen: “Websites en webwinkels worden ingericht vanuit eigen perspectief. Zo tonen zo veel informatie dat het zich uiteindelijk tegen hen keert. Het unique selling point komt totaal niet over.”  Belangrijkste aandachtspunt is volgens Cardoso het wekken van vertrouwen. “Laat zien wie je bent, wees bereikbaar, sta open voor klachten en toon dat je er op ieder moment voor ze bent.“

Geen woorden maar daden

Klijnstra ziet een toename in de interesse in conversieoptimalisatie. Men wordt zich bewuster van het feit dat er meer te halen valt uit een campagne wanneer een website of webwinkel aansluit bij datgene wat de consument wil. “Met name de start wordt moeilijk gevonden. Wat moet ik testen, hoe test ik dat en hoe organiseer ik het.” Intern moet bereidheid worden gevonden bij verschillende partijen om deze zaken te verbeteren. Verschillende specialismes moeten zich samen buigen over het project. Te denken valt aan een conversiespecialist, marketeer, copywriter, designer en analyticsexpert. “Een gebrek aan kennis en onvoldoende interne capaciteiten bemoeilijken dit vaak.”

Waar 2012 nog het jaar was van de overtuiging wordt dit jaar ingezet op de daden. Klijnstra: “Tools worden betaalbaarder en ook trends als personalisatie krijgen steeds meer hun plek.”

Meer weten over optimaliseren van de conversie? Lees over het:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond