-

Techbedrijf werft complete teams onder noemer ‘bring your own team’

Waarom draait recruitment om het individu terwijl bedrijven denken in teams? Zeker de grote techbedrijven plukken de ene na de andere persoon weg bij andere organisaties. De hoop is dat daarmee die perfecte teamsamenstelling ontstaat. Kan dat niet anders? Startup Stripe denkt van wel en introduceert ‘bring your own team’.

In de zoektocht naar de invulling van enkele posities heeft de payment startup besloten niet langer te zoeken naar individuele sollicitanten. Nee, het bedrijf nodigt teams van twee tot vijf personen uit gezamenlijk te solliciteren. De Ierse CEO Patrick Collison legt aan BBC uit: ‘Het idee dat werving moet draaien om de persoon in plaats van teams is – als je er over nadenkt – eigenlijk verrassend. We proberen continu teams samen te stellen en toch kijken we naar individuen. Dat is een rare mismatch.’

Met collega’s de sollicitatieprocedure door

Als oplossing staat er nu een vacature uit voor teams, zo is te lezen in een aankondiging. Iedereen wordt uitgenodigd om vooral met personen te solliciteren waar al goed mee wordt samengewerkt. Vergeet in de e-mail niet aan te geven in welke rol iedere persoon is geïnteresseerd. En ook niet onbelangrijk: geef aan hoe goed iedereen elkaar kent en waarvan, schrijft de betreffende manager.

Alle geïnteresseerde teamleden gaan gezamenlijk door de sollicitatieprocedure. Ook krijgen ze de mogelijkheid te laten zien hoe ze samenwerken aan een project, welke rol iedere persoon heeft en welke ‘cultuur’ er heerst. Iedere persoon is vrij om de baan af te slaan, maar de hoop is dat de teams intact blijven.

Het is een experiment, zegt Collison in een reactie, maar het idee is helder en lang niet zo gek. Soms zijn de beste leden van een team gewoonweg niet zo goed in zelfpromotie, denkt hij. Of zijn het de grillen van een recruiter die beïnvloeden of iemand geschikt wordt bevonden, denkt hij. Er zijn – in het algemeen – mensen die zeer productief zijn, maar omdat ze een een andere opleiding of socio-economische achtergrond hebben, niet worden aangenomen. Dat is iets dat volgens de CEO absoluut bijdraagt aan het gebrek aan diversiteit in techsector.

De vacature staat nu een week uit, maar de eerste resultaten noemt Collison hoopgevend. Er is bijoorbeeld een fiftyfifty verdeling in man en vrouw.

De techsector staat bekend om zijn soms bijzondere beleid. Zappos biedt nieuwe medewerkers na een maand aan om voor een leuk geldbedrag het contract weer te verbreken. Zo houdt het bedrijf naar eigen zeggen alleen de echt gemotiveerde personen over. Google probeert zo nu en dan nieuwe interviewmethoden, maar komt daar dan weer op terug. Maar de methode van Stripe is zo gek nog niet, bevestigt ook René Bolier – oprichter van het Nederlandse OnRecruit.

‘Één van de grote risico’s van het wisselen van baan is dat je met collega’s moet werken waar je op zijn zachtst gezegd niet vrolijk van wordt. Als je er dus zeker van bent dat je met je huidige collega’s mag werken, maakt dat de overstap een stuk makkelijker. De vraag is natuurlijk waarom je zou wisselen van werkgever als je al in een fijn team werkt. Bekijk je de banensite van Stripe dan wordt wel duidelijk welke voordelen Stripe biedt, maar veel werkgevers moeten hier nog veel stappen in zetten. Je kunt nog zo innovatief werven, maar als je niet duidelijk maakt waarom het er prettig werken is, werkt niks.’

Vanuit de werkgever gezien is Stripes methode volgens Bolier erg slim. De mensen die je aanneemt zullen waarschijnlijk veel succesvoller zijn dan de gemiddelde individuele ‘new hire’. Men komt namelijk direct in een setting terecht die werkt. ‘Het gaat vaak fout als bedrijven nieuwe mensen zomaar bij elkaar in een team plaatsen. Mensen moeten bij elkaar passen om als team succesvol te kunnen zijn. Als werkgever zul je er wel voor moeten waken alleen teams aan te trekken die echt bij de bestaande cultuur passen.’

Net zoals je dus moet doen als je een individu aanneemt. Anders is deze methode natuurlijk gedoemd om te mislukken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond