-

Digital leidend in reclamesector

De hoge breedbandpenetratie en de verbeterde snelheid en kwaliteit van mobiele netwerken maken Nederland tot een speelparadijs voor digitaal tijdverdrijf. En daarmee uitermate aantrekkelijk voor adverteerders.

Momenteel is mobiel internetgebruik goed voor 42 procent van al het onlineverkeer. Naar verwachting zal dit percentage binnen drie jaar richting de 84 procent groeien. Van alle digitale reclamemedia zal mobiel adverteren daarbij het hardst groeien. Het ziet ernaar uit dat de bestedingen van negen miljoen euro in 2012 gaan stijgen tot 23,6 miljoen in 2017: een samengestelde jaarlijkse groei van 21,2 procent. Voor deze stijgende lijn zijn sociale media een belangrijke factor. En zullen dan ook een navenante omzetgroei laten zien.

Search en display
Geavanceerde data-analysesystemen om zoek- en surfgedrag van consumenten in beeld te brengen, winnen aan populariteit. Middels de profielen die het oplevert, kunnen adverteerders steeds beter hun markten bereiken. En in de behoefte voorzien om alle reclame-uitingen door te meten.

Displayreclame zal blijven groeien, maar verliest marktaandeel vergeleken met search. De belangrijkste reden is dat Nederlanders steeds meer tijd op socialmediasites als Facebook, Twitter en LinkedIn besteden. Goed voor het bereiken van grote groepen, maar het doorklikgedrag is aanzienlijk lager dan bij search. Adverteren via online classifieds zal daarnaast in toenemende mate verschuiven naar search en display, zoals je bij LinkedIn al ziet gebeuren.

Video
Reclamebudgetten verschuiven van tv-reclame en display naar online video. Met een groei van 25 miljoen euro in 2012 naar 41 miljoen euro in 2017. Dat is ook niet zo vreemd, gezien deze reclamevorm de creativiteit van ouderwetse televisiereclame combineert met een aanzienlijk groter bereik en meer betrokkenheid van consumenten. Vooral als deze via sociale netwerken wordt verspreid.

advertsijng

Buitenreclame
Ook de kansen in de digitale buitenreclamemarkt zijn enorm. Nederland loopt hierin nu nog achter op een aantal buurlanden, maar er gebeurt veel op dit gebied. Zo wordt er aan de weg getimmerd met uitingen voorzien van NFC. Met behulp van deze technologie kunnen adverteerders veel gerichter communiceren, om bijvoorbeeld spellen, coupons of andere vormen van entertainment aan te bieden.

Buitenreclame wordt ook steeds vaker ingezet om relevante en actuele informatie te delen met inwoners en toevallige passanten. Die vervolgens via sociale media ook hun mening, een bericht, dan wel foto’s op het scherm kunnen plaatsen.

Voor het meten van de effectiviteit zullen steeds geavanceerdere technieken worden ingezet. Zo is er nu al software die gezichtsuitdrukkingen van consumenten analyseert. Met alle mogelijkheden van dien.

Mede door de snelle groei van search-, online video- en mobiele reclame zal digitale reclame in 2017 goed zijn voor een marktaandeel van 43 procent. En leidend zijn binnen de reclamesector.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd in Emerce 100; de beste bedrijven in e-business in 2014.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond