-

Dit ontbreekt er (nog) aan Marketo

Marketo wordt vaak aangehaald als een van de beste marketing automation-pakketten op de markt. Het heeft in elk geval een trouwe groep van 4300 klanten, die de forse prijzen van 1000 tot 9000 euro per maand geen probleem vinden. Maar perfect is het pakket allerminst, waarschuwde James A. Martin bij CIO. Vier onderdelen die node worden gemist.

1. Geen content tools

Marketeers zijn vaak aangewezen op andere softwaretools dan Marketo om content te creeren. Veel gebruikers zouden dat graag in Marketo zelf willen doen. Marketo heeft er naar eigen zeggen geen haast mee. Men richt zich liever op een aantal kernkwaliteiten dan op een hoop matige aanvullingen.

2. Marketo heeft gebrek aan attributie modellen

Marketo geeft zeker inzicht in potentiële klanten, maar het is niet altijd duidelijk waaraan leads die kwalificatie precies hebben te danken. Elke koper is tegenwoordig online, daarmee zijn ze niet echt onderscheidend meer. We zouden graag willen weten welke touch points (zoals sociale media) aan bepaalde aankopen hebben bijgedragen. Marketo vindt de uitbreiding echter niet noodzakelijk, omdat hiervoor al geavanceerde tools aanwezig zijn, vaak van specialisten op het gebied van business intelligence en analytics.

3. Marketo kan een nieuwe editor voor landingspagina’s gebruiken

Sommige gebruikers vinden de huidige versie wat achterhaald. Zij zouden graag een toolbar zien vergelijkbaar met die van Adobe Photoshop. Marketo zegt dat met de introductie van een nieuwe editor vorig jaar al een reuzenstap is genomen. Met de editor zijn makkelijk sjablonen te creëren.

4. ‘Stuur door naar vrienden’ kan beter

Marketo heeft een ‘Stuur door naar een friend’ optie, waarmee je leads kunt volgen die niet in de database zitten, maar daaraan toegevoegd kunnen worden. Als Jan een marketingmail doorsturt via de ‘Stuur door’ link, wordt ontvanger Piet automatisch opgenomen als lead. Marketo gebruikers zouden deze optie wat beter willen aanpassen. Marketo heeft echter al aangegeven wat die uitbreiding nog niet hoog op de prioriteitenlijst staat.

Zeven onderdelen die Marketo wel goed voor elkaar heeft:

1. Robuuste tools voor mobiel gebruik, via Marketo Moments, een app voor iOS en Android.
2. Zeer accurate A/B e-mail testmogelijkheden
3. Een krachtige Engagement Engine, waarmee je gedrag van leads in kaart kunt brengen.
4. Micro targetting voor websitebezoekers
5. Marketing Nation en Marketo Community. Marketo gebruikers wisselen ideeen en tips uit en ook het jaarlijkse congres wordt hoog gewaardeerd.
6. Marketo Slimme Lijsten. Filters waarmee je bepaalde groepen klanten kunt identificeren.
7. Smart List abonnementen. Exportmogelijkheid voor relaties die geen Marketo gebruiken.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond