-

Duitse internetondernemers willen minister voor digitale economie

Diverse prominenten uit de Duitse economie hebben zich verenigd in een lobby voor digitalisering. De alliantie wil betere voorwaarden voor startups én een speciale minister die zich bezig gaat houden met de digitale economie.

Het zijn niet de minste namen die meer inspanning van de Duitse overheid willen zien voor een beter ‘digitaal klimaat’. Onder meer Oliver Samwer (samen met zijn twee broers oprichter van Rocket Internet), Ralph Dommermuth (CEO van United Internet), Zalando-oprichter Robert Gentz en Klaus Hommels (oprichter van Delivery Hero) starten de lobby onder de naam Internet Economy Foundation. De stichting wil met name betere omstandigheden zodat Duitsland en Europa een gewichtig antwoord kunnen bieden op de almaar toenemende macht van giganten als Google en Apple.

De top tien internetondernemingen uit de VS is zo’n 1,8 biljoen euro waard, valt te lezen in de aankondiging. Duitsland komt niet verder dan 19 miljard euro. Wil het land, maar ook Europa als geheel, de aansluiting vinden dan moet er in ieder geval 50 miljard euro groeikapitaal beschikbaar komen. ‘Digitalisering verandert het bedrijfsleven. [..] Maar tot nu toe speelt Duitsland maar een marginale rol, vooral in vergelijking met de VS.’ Werd er vorig jaar in de VS voor ongeveer 53 miljard euro geïnvesteerd in startups, in Duitsland stopte de teller al bij drie miljard euro.

‘Toonaangevende landen bieden aantrekkelijke door de staat gefinancierde steun en zorgen zo voor een levendig digitaal ecosysteem.’ In Duitsland is het probleem vooral het gebrek aan follow-up financiering. Innovatieve startups worden nog voor de echte groeifase verkocht omdat dit vaak makkelijker en (financieel) aantrekkelijker is dan te gaan leuren voor nieuw groeikapitaal.

Roep om verandering

Behalve voor fiscale prikkels voor een beter investeringsklimaat, pleit de lobbygroep ook voor andere veranderingen. Onder de noemer platform neutraliteit wil men iets doen aan de dominantie van bestaande platformen. De drempels om toe te treden tot de markt zijn onnodig hoog. Ook noemen ze de Europese mededingingswet ineffectief. Hierdoor kunnen de al dominante platformen makkelijk hun macht uitbreiden. Verder pleiten zij voor meer zeggenschap over eigen data en een snellere uitrol van een digitale infrastructuur – ‘fiber’ en 5G.

Tot slot zou er een vorm van educatief verdrag moeten komen dat de digitalisering ook in het onderwijs waarborgt.

De Duitsers zijn zeker niet de enigen die zich druk maken over het werkklimaat van techbedrijven. Eerder deze maand publiceerden de oprichters van Spotify een open brief waarin zij stelden dat er een hoop banen verloren gaan als overheden niet snel hun beleid aanpassen. Werven van talent is volgens de twee Zweden lastig, het belastingklimaat ongunstig en het onderwijs ouderwets. Waarom wordt er wel handenarbeid gegeven op scholen, maar is programmeren niet verplicht?

Om sneller tot de nodige verandering te komen, vragen de Duitsers om een speciaal ministerie voor digitalisering. De hoop is dat bedrijven dan niet meer continu aangewezen zijn op de Europese bureaucratie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond