-

Duitse startup maakt tv-commercials op persoonsniveau meetbaar

Online uitingen zijn bijzonder goed meetbaar. Maar hoe zit het above the line? In veel gevallen is het een uitdaging om daar direct meetbare omzet te relateren, zeker wanneer er een campagne over verschillende kanalen heen wordt ingezet. De Duitse TVSmiles biedt nu mogelijk de oplossing voor de meetbaarheid van televisiereclames inclusief een bijbehorend loyaliteitsprogramma. Onlangs haalde het nog zeven miljoen euro aan extra investeringen op.

TVSmiles is een app die rust op drie belangrijke pijlers namelijk TV, Online en Point Of Sale van de adverteerder. De van origine Duitse startup bestaat sinds 2013 en de app is inmiddels in eigen land meer dan één miljoen keer gedownload. Opvallend is het hoge percentage (40 procent) van maandelijkse gebruikers en de vele vijfsterren beoordelingen. De app wordt in veel gevallen gezien als een loyaliteitsprogramma dat consumenten aanmoedigt en beloont als men commercials bekijkt.

Hoe werkt het?
TVSmiles werkt met een soortgelijke technologie als Shazam, de welbekende muziekapp voor als je even niet meer weet hoe het liedje heet. Shazam herkent muziek als je je smartphone voor een medium zoals radio of televisie houdt. De titel en artiest verschijnen na enkele seconden in je scherm waarop je vervolgens allerlei acties kan ondernemen. De TVSmiles app analyseert op zijn beurt de audiosignalen van de reclame die op dat moment via de televisie van de appgebruiker voorbij komen. Je hoeft het audiosignaal dus niet zelf op te zoeken. De app is ook niet afhankelijk van een bepaalde zender, zappen is geen probleem.

Maar dat bestaat toch al…
In Nederland zijn ook al initiatieven ontwikkeld om de reclame op de zenders aantrekkelijker te maken voor haar kijkers. Zo heeft de publieke omroep de app Ster Extra. Deze app verbindt ook de adverteerder met zijn aanbieding en de klant. Door middel van extra beeldmateriaal en exclusieve kortingen profiteert de kijker van de adverteerder. Het nadeel hiervan is dat de kijker gebonden is aan de publieke zenders.

De verschuiving van Shazam techniek naar commercials is niet nieuw. Shazam doet het namelijk zelf ook. Het Engelse bedrijf maakt reclame interactief met mobiel. Ook hier kan de adverteerder een extraatje toevoegen. Denk aan het aanvragen van testproducten of het bekijken van een video. Er zit een aantal nadelen aan. Door een knop in de reclame weet de consument dat bij deze reclamespot Shazam gebruikt kan worden. Echter een gemiddelde commercial duurt maar 25 seconden… menig consument zal te laat zijn.

TVSmiles is uniek
Als een reclame van een deelnemende partij voorbij komt wordt deze opgepikt door de app. De adverteerder kan extra informatie over het product of de campagne naar de smartphone versturen. Als de kijker deze reclameberichten vervolgens via zijn smartphone bekijkt, verdient hij ‘Smiles’. Smiles is een virtuele munteenheid die ingezet kan worden bij een aankoop in een van de aangesloten webshops zoals H&M.

Video’s bekijken of het merk waarderen, behoren ook tot de mogelijkheden. Tijdens een reclamespot kan er een pushbericht verstuurd worden met de vraag om de Facebook pagina te liken in ruil voor extra Smiles.

Maar is het ook echt loyaliteit?
Sinds de dienst gelanceerd is zijn er tot enkele honderden miljoenen ‘Smiles’ verzameld door de gebruikers van de app. Retailers als Mediamarkt, H&M en Amazon hebben inmiddels ieder ruim 50.000 ‘Smiles’ geaccepteerd in ruil voor korting op producten. Persoonlijk vraag ik me af of hier nu echt sprake is van loyaliteit tussen adverteerder en gebruiker. Wel is het zo dat je precies weet welke type consumenten je bereikt hebt en hoe deze op je reclame reageren. En dat is toch wel een groot pluspunt. Tot nu toe is het vooral het tv-kanaal dat experimenteert met deze nieuwe mogelijkheden. Het is ook uiterst geschikt voor de radio. Wanneer zal daar het balletje gaan rollen?

Tot slot, als app is het echt nodig om toegevoegde waarde te creëren voor de gebruikers, anders word je met één klik verwijderd van de smartphone. Die toegevoegde waarde zit in het belonen van haar gebruikers. Andere partijen zoals Shazam for TV doen dat (nog) niet. De Duitse startup is momenteel bezig met uitbreiding, de lancering in drie andere Europese landen staat op de planning. Zou Nederland hierbij horen en kan het dan net als in Duitsland een succes worden?

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond