-

E-commerce in China: kenmerken en betaalopties op een rij

E-commerce in China groeit. En hard ook. In 2006 kochten zo’n 33 miljoen inwoners weleens online, eind 2015 was dit al toegenomen tot 413 miljoen. In potentie is China dus een aantrekkelijk land om als e-commercebedrijf een virtuele vestiging te openen.

Maar liefst 40 duizend retailers speelden in november in op Singles Day, de Chinese variant op Valentijnsdag. Vorig jaar zette Chinese bedrijven, en Alibaba als de bedenker van de dag in het bijzonder, ruim 13 miljard dollar om. Ter vergelijking: op Cyber Monday gaven Amerikanen iets meer dan 3 miljard dollar uit. Het moge duidelijk zijn: de online Chinees trekt zijn portemonnee graag.

De Chinese consument en markt

Zoek je naar woorden die e-commerce daar omschrijven dan kom je snel uit bij luxe, sociaal, mobiel en cross-border. De consument zelf komt in iets meer varianten en is volgens China Internet Watch op zes manieren te typeren.

Vrouw, shopt vaak: een goed deel van de vrouwen winkelt er geregeld online en is met name op zoek naar kleding, huidproducten en artikelen voor de baby.

Man, kwaliteitsbewust: deze mannen geven doorgaans een stuk meer uit dan vrouwen en besteden dat voornamelijk aan techniek. Ze zoeken naar kwaliteit en selecteren op prijs.

Jong publiek: kopen met name producten in de categorie skincare. De verzorgingsproducten worden gevonden via social media.

Middelbare leeftijd: dit segment besteedt zijn geld aan kleding en huishoudelijke apparaten. Anders dan bij de jongeren is de webbrowser veelgebruikt.

Hoger inkomen: naast de huishoudelijke apparaten kopen deze consumenten hun sieraden en meubels online. Met name social media worden hiervoor gebruikt.

Praktische shopper: schaft kleding, schoenen en telecomproducten aan, maar gebruikt relatief minder apps.

In algemenere zin is de Chinese consument steeds meer gericht op het buitenland. Emarketer voorspelde al dat tegen het einde van 2016 15 procent van de bevolking cross-border aankopen doet. Dat aantal neemt de komende vier jaar toe tot een kwart van de populatie. Een serieus deel van het geld zal worden besteed aan goederen van luxemerken. Kleding, sieraden en cosmetica zijn bijzonder populair. Natuurlijk profiteren merken als Burberry hiervan, maar ook kleinere spelers als e-commercebedrijf Farfetch weten China met hun luxe te vinden.

Voor iedere e-commcebedrijf dat zijn horizon verbreedt, is het advies in te spelen op lokale gewoonten. De meest ingrijpende is ongetwijfeld dat China bijzonder mobiel is. Het land heeft de meeste smartphonegebruikers ter wereld: over twee jaar is dit aantal gegroeid naar 600 miljoen, zo is de verwachting. Dat heeft bijzonder grote impact op de online verkoop in het land. E-commerce wordt m-commerce, voorspelt eMarketer namelijk.

In 2019 wordt maar liefst 71 procent van de retailverkopen via een mobiel kanaal gesloten. WeChat is daarin absoluut de grootste factor. De mobiele app is een schoolvoorbeeld van een ecosysteem waarin alles samen komt: social media, surfen, contact tussen personen en met bedrijven, e-commerce en betalen. Voor veel Chinezen staat het internet dan ook gelijk aan deze app. De veelgehoorde regel luidt dan ook: een verkoper die mobiele e-commerce, en in het bijzonder WeChat, links laat liggen, kan het schudden op de Chinese markt.

Betalen in China

Ook op het vlak van betalen kun je als bedrijf niet om WeChat heen. Daarnaast verwacht men in China met de nog populairdere methoden te kunnen betalen van Alipay en UnionPay.

Tencent, het bedrijf achter WeChat, presenteert ieder jaar weer indrukwekkendere cijfers. De meest recente cijfers spreken van plusminus 700 miljoen actieve gebruikers waarvan er 200 miljoen gebruikmaken van de infrastructuur voor p2p-betalen en de digitale portemonnee. Juist die integratie met het sociale netwerk en e-commerce maakt de positie van WeChat Pay zo sterk. Volgens sommige experts zal het zelfs belangrijker worden dan Alipay.

Ooit gelanceerd door e-commercebedrijf Alibaba is Alipay inmiddels de belangrijkste betalingsverwerker in het land. Meer dan 400 miljoen consumenten betalen zo hun producten bij bijna een half miljoen binnenlandse bedrijven. Het belangrijkste producten is de digitale portemonnee. Gebruikers kunnen tijdens het afrekenen kiezen voor betaling vanuit hun portemonnee of via een betaalkaart.

Tot slot kan UnionPay niet worden vergeten. UnionPay is het grootste betaalnetwerk van het land. Het geeft onder meer betaalkaarten uit in China. Meer dan de helft van de wereldwijd verstrekte credit- en debitcards zijn afkomstig van deze partij. Online verzorgt het de transacties van alle verstrekkers van betaalkaarten via SecurePay en ExpressPay. De laatste is speciaal bedoeld voor terugkerende betalingen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond