-

Emerce eRecruitment: dit worden de (online) trends!

Het is inmiddels een traditie. In de Kleine Salon van het sfeervolle Huize Frankendael hebben de winnaars van de verkiezing tot Meest Invloedrijke Recruiter 2014 een rondetafelgesprek gehouden over de Recruitment Trends voor 2015. De deelnemers zijn ook aanwezig op Emerce eRecruitment, donderdag 16 april in Amsterdam.

Onder leiding van Bast Westland hebben Rob van Elburg (Senior Global IT Recruiter a.i. bij ING en eigenaar van RAVEcruitment), Ben Holewijn (Managing Director bij NEWPEOPLE), Nicole Boomaars (Hays), alsmede Kim Kronenburg, Campus Recruiter bij de Royal BAM Group, vakinhoudelijk de degens gekruist over de toekomst van het vak van recruiter.

1. Recruitment wordt steeds persoonlijker

De reputatie van jou als recruiter, als bureau en van je werkgever wordt steeds doorslaggevender voor je succes. Dat betekent dat de recruiters die het persoonlijk doen de beste reputatie hebben en dat je reputatie doorslaggevend word voor je succes.

Competentie: Je reputatie is je alles, dus heb je geen personal branding als competentie, vergeet het maar in dit vak.

2. Recruitment wordt steeds gespecialiseerder

Om succesvol te kunnen zijn in je vak, heb je focus nodig op je doelgroep, zodat je je content daarop kunt afstemmen, je de taal van je doelgroep spreekt en er bijvoorbeeld CRM op kunt loslaten. Daarmee verhoog je het zogenoemde candidate engagement en de kans op conversie.

Competentie: Focus, focus, en hadden we al gezegd focus? Zowel in je kanalen als je doelgroep.

3. Advertenties voor recruitment gaan verdwijnen in hun huidige vorm

De Meest Invloedrijke Recruiters van 2014 denken dat het adverteren wordt ingeruild voor de dialoog met de doelgroep of door de 1-op-1 marketing, die we nu alleen kennen van grote e-commerce partijen als Zalando en Booking.com .

Competentie: Charisma is een belangrijke kwaliteit in de dialoog met je kandidaat en je opdrachtgever, neem je dat mee in je gereedschapskist?

4. Authenticiteit en openheid in je presentatie als werkgever

We zien een sterke behoefte bij kandidaten naar het zien van het ‘echte werk’, omdat de nieuwe generatie steeds meer kiest voor een way of life in plaats van een baan. Vriendschappen en werk lopen ook steeds meer door elkaar. Dat je daarbij het onderscheidend vermogen van je opdrachtgever of werkgever helder weet te verwoorden is essentieel zonder daarbij de authenticiteit en openheid in je boodschap uit het oog te verliezen.

Competentie: Transparantie, oprechtheid en openheid is de sleutel in het overbrengen van de onderscheidende factoren van je opdrachtgever en werkgever. Pas dan slaat je boodschap aan bij je doelgroep.

5. De candidate experience is écht belangrijk geworden

Onze Recruiters vinden dat je je op dit punt vooral moet richten op de mobiele sollicitatie-ervaring, de personalisatie van je berichten aan de kandidaten en het goed verwoorden van je afwijzingen: ‘you’re in the rejection business’.

Competentie: Om je te kunnen inleven in je kandidaat en in het proces van waarde te zijn, zul je ook inhoudelijk gesprekspartner moeten zijn en daarvoor heb je nieuwsgierigheid nodig.

6. Meetbaarheid is leuk, maar wat doe je er mee?

We weten allemaal dat meten belangrijk is, maar met een dashboardje alleen kom je er niet. De data omzetten in inzichten en op basis daarvan je werkwijze aanpassen en dan ook echt betere resultaten halen, is waar het om gaat.

Competentie: Tsja, ga er maar aan staan. Naast creatief moet je dus ook analytisch, tech savvy en rationeel zijn.

7. Starters, wat gebeurt daar toch allemaal

We zien heel veel nieuwe initiatieven en ontwikkelingen in de markt voor starters: het traineeship is terug, omdat het de keuzestress kan wegnemen, waar de nieuwe generatie zo’n last van heeft. Maar ook campus recruitment-innovaties als Summer Internships, Scholarship Recruitment en In-House startersklasjes (ook bij bureaus).

Competentie: Niet alleen bij het werven van starters, maar over de volle breedte zul je creativiteit nodig hebben om je doelgroep te kunnen bereiken.

8. Opkomst van persoonlijke ontwikkeling als arbeidsvoorwaarde

Weg met de bonus en auto als arbeidsvoorwaarde. De moderne kandidaat is vooral bezig met zijn persoonlijke ontwikkeling als arbeidsvoorwaarde, niet in de laatste plaats omdat hij/zij tegenwoordig weet hoe belangrijk zijn employability is, omdat life long employment voorbij is.

Competentie: Niet alleen je kandidaat wil zich ontwikkelen, jij moet dat ook willen, je hebt drang tot innovatie.

9. Recruitment definitief los van HR

Recruitment als functie wordt zo strategisch dat het zijn eigen rol krijgt in de organisatie, in ieder geval los van HR, wellicht ondergebracht in de lijn, maar soms zelfs als autonome functie.

Competentie: Recruitment is stoer, je wilt je eigen plek onder de bedrijfszon. Honger om die plek te veroveren en de beste te blijven in je vak.

10. Sourcing is here to stay

Het zogenoemde sourcen van kandidaten is definitief niet meer het domein van alleen de agency recruiter. Via de interim recruiter is sourcing corporate recruitment binnengedrongen, om er te blijven.

Competentie: Jij wilt niet afwachten met alleen post and pray, maar actief werven, je bent dus resultaatgericht.

Dit artikel is overgenomen van emploIT.

Deel dit bericht

1 Reactie

Maurice Hennevelt

Mooi artikel en herkenbare trends!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond