-

Energie-etikettering wordt probleem voor webwinkels

Ecommerce Europe maakt zich, mede namens Thuiswinkel.org, zorgen over de nieuwe wetgeving die de Europese Commissie heeft opgesteld voor energie-gerelateerde producten. Die regels verplichten webwinkels om consumenten te informeren over het energieverbruik. Wat Ecommerce Europe betreft zijn de voorschriften te gedetailleerd.

Energie-labels moeten vanaf volgend jaar worden geplaatst bij (geadverteerde) producten die energie gebruiken en dat is zo’n beetje elk apparaat dat stroom gebruikt. De regels moeten al in januari 2015 van kracht worden. De hoeveelheid en de voorgestelde gedetailleerdheid van de informatieverplichtingen gaan in de ogen van de Europese branche organisatie veel te ver, ook al omdat het bedrijfsleven onvoldoende betrokken is geweest bij de totstandkoming van de maatregelen.

De nieuwe regels schrijven onder meer voor op welke plek een energielabel moet worden geplaatst, hoe dat label eruit moet zien en zelfs welke grootte en lettertype het label moet hebben.

De verplichtingen staan niet toe dat de consument de informatie makkelijk kan vergaren op bijvoorbeeld mobiele apparaten. Alle informatie moet op de website zelf worden geplaatst, wat de look & feel van met name mobiele websites zou kunnen aantasten.

Webwinkeliers hebben aangegeven dat het erg moeilijk is om zich aan de deadline van 1 januari 2015 te houden. De late berichtgeving aan de handelaren in combinatie met de gecompliceerde technische aanpassingen die de voorschriften vereisen, zijn hier debet aan.

Met name het midden- en kleinbedrijf zal moeite hebben met de naleving omdat zij vaak geen ICT-afdeling hebben die snel de nieuwe regelgeving kan toepassen. Voor grotere bedrijven zal het lastig zijn nu zij aan alle leveranciers producten met de nieuwe labels moeten vragen.

Ecommerce Europe heeft de Europese Commissie gevraagd om een verlenging van de deadline tot tenminste december 2015.

Deel dit bericht

1 Reactie

Merien ten Houten

Nergens staat wanneer de regels zijn aangekondigd. Het lijkt een beetje laat om twee maanden voor de deadline te gaan protesteren.

De teneur van het bericht is dat thuiswinkel.org zich verzet tegen goede informatieverstrekking aan consumenten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond