-

Facebook Graph Search: revolutie in social search?

Afgelopen dinsdag lanceerde Facebook met veel media aandacht haar nieuwste functionaliteit: Graph Search. De naam suggereert dat Facebook hiermee frontaal de concurrentie aangaat met search gigant Google. Maar wat is Graph Search precies? En wat kun je er mee als gebruiker en als marketeer?

Om het concept van Facebook Graph Search – in het Nederlands mooi vertaald als sociogram – toe te lichten is het belangrijk om eerst te begrijpen wat de Facebook Graph precies is. Inmiddels heeft Facebook meer dan één miljard gebruikers. En al deze gebruikers leggen connecties, met vrienden en met merken, ze uploaden foto’s, geven aan welke films, boeken, films en websites ze leuk vinden en ze laten zien waar ze geweest zijn door in te checken op locaties. Om precies te zijn hebben de gebruikers samen 240 miljard foto’s ge-upload en één triljoen connecties gelegd! Al deze connecties noemt Facebook de Graph.

Facebook Graph Search_Mark Zuckerberg

Wat kun je met Graph Search
Met Graph Search maakt Facebook het dus letterlijk mogelijk om zoekopdrachten uit te voeren binnen deze enorme berg aan Facebookdata zodat jij antwoorden krijgt en nieuwe connecties kunt ontdekken. Of zoals ze het zelf mooi zeggen: “Back to the roots of Facebook”. Graph Search is dus met name een uitbreiding en verbetering van de zoekfunctionaliteit binnen Facebook. Deze zal er ongeveer zo uit komen te zien:

Facebook Graph search

De eerste versie van  Graph Search focust zich nog op vier gebieden:

  • Mensen: “vrienden die in New York zijn geweest”
  • Foto’s: “foto’s die ik leuk vond in 2010”
  • Locaties: “restaurants in Utrecht die mijn vrienden leuk vinden”
  • Interesses: “films die door filmregisseurs zijn ge-liked”

Het aantal mogelijkheden met deze vier zoekgebieden is al enorm. Loop je bijvoorbeeld in het centrum van Utrecht en ben je op zoek naar een restaurant, dan kun je zoeken welke restaurants jouw vrienden hebben ge-liked of waar ze het meest zijn ingecheckt. Ben je in het buitenland en ben je op zoek naar die gouden tips van locals, dan kun je zoeken op restaurants die lokale Facebookgebruikers het meest bezocht hebben. Maar ook als je op zoek bent naar een tandarts, kan Graph Search je antwoord geven.

Facebook Graph Search resultaat

Voorbeeld zoekresultaat van een Facebook Graph Search

Graph Search  vs Webssearch
De grote vraag is natuurlijk: is dit een frontale aanval op de dominantie van de searchkoning Google? Het antwoord hierop is ja en nee. Wat Facebook  in hun presentatie met name benadrukte was het feit dat Facebook Search absoluut geen websearch is. Je zoekt namelijk binnen de data van Facebook en niet op het web. Daarnaast worden je zoekresultaten niet geordend op basis van hoe goed een resultaat aansluit bij jouw keywords, maar op basis van de sociale context. Dezelfde context die de advertentieproducten van Facebook ook zo krachtig maakt.

Saillant detail is dat het team dat de Graph Search ontwikkelde, onder leiding stond van ex-Googlers Lars Rasmussen en Tom Stocky, door Facebook zelf het ‘dream team’ genaamd. De parallel met Google Plus is natuurlijk ook snel getrokken. Google probeert met Plus zijn zoekresultaten van een sociale context voorzien. Facebook doet het precies andersom en probeert nu de social context aan te vullen met zoekresultaten. Maar het absolute verschil zit hem volgens Zuckerberg in de output: “Graph Search gives you answers, not links”.

Zit er dan helemaal geen websearch in Facebook Graph Search? Toch wel een klein beetje. Als Facebook jou namelijk geen concrete resultaten uit de Graph kan laten zien, krijg je weblinks van partner Bing die bij jouw zoekopdracht passen. Dit is op zich niet revolutionair, want deze worden nu ook al vertoond als je een uitgebreide zoekopdracht uitvoert via de huidige searchbar. De deur lijkt hiermee toch op een kier open te zijn gezet. Mark Zuckerberg gaf tijdens de presentatie in ieder geval al aan dat hij graag met Google zou willen samenwerken.

En mijn privacy dan?
Met de lancering van Graph Search heeft Facebook extra veel aandacht besteed aan de mogelijke privacygevolgen voor gebruikers en de voorlichting hierover. Dit is een duidelijke breuk met de lancering van eerdere functionaliteiten, waar Facebook regelmatig veel negatieve feedback van gebruikers over zich heen kreeg. Gebruikers hoeven zich echter geen zorgen te maken. De privacysettings van jouw profiel en content worden gerespecteerd.

“We’ve built Graph Search from the start with privacy in mind, and it respects the privacy and audience of each piece of content on Facebook. It makes finding new things much easier, but you can only see what you could already view elsewhere on Facebook.”

Kortom: met Graph Search mensen kunnen alleen zien wat nu ook al publiekelijke informatie is op Facebook.

De toekomst van Graph Search
Graph Search zit nog echt in een besloten Beta. Op dit moment wordt er getest met een groep Engelstalige gebruikers en slechts een deel van de content op Facebook is te doorzoeken. Daarnaast kan er ook alleen nog maar gezocht worden binnen de vier eerder genoemde domeinen. Facebook wil met deze Beta goed bestuderen hoe gebruikers de Graph Search gaan gebruiken en hier de rest van de functionaliteiten op gaan ontwikkelen. Build as you learn dus. Het is dan absoluut niet ondenkbaar dat het sociale netwerk in de toekomst de Graph Search gaat uitbreiden met data uit de Open Graph en hiermee ook data van websites buiten Facebook gaat integreren. Op dat moment zal Facebook heviger met Google gaan concurreren.

Wel wordt er al hevig gespeculeerd over de advertentiemogelijkheden. Facebook zelf heeft al aangegeven dat er voorlopig nog geen advertenties in de Graph Search verschijnen. Maar met de geschiedenis van Facebook en de druk van de aandeelhouders zullen deze ongetwijfeld snel volgen. Helaas wist de introductie van Graph Search de beleggers nog niet te overtuigen; het aandeel Facebook zakte op de beurs weer onder de dertig dollar.

Zuckerberg noemt Graph Search de ‘derde pijler’ – na de timeline en de newsfeed – van Facebook. In dat licht moeten we het ook zien. Het is geen nieuw advertentieproduct, maar een dienst die de waarde van Facebook voor gebruikers zal verhogen. Hiermee zal het ook indirect de waarde van Facebook op de lange termijn versterken. Ik ben alleen bang dat het nog even zal duren voordat investeerders dit ook in zullen inzien.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

John Baarslag

coole nieuwe functie. Ik hoop alleen dat inderdaad mijn privacy wel echt gewaarborgd blijft.

Z.Eur

En stiekem weet je het antwoord op die vraag natuurlijk ook al.

Chris

Met bekking tot het waarborgen van de privacy bij de invoering van Graph Search doemen er al veel verhalen op die hier niet al te positief over zijn, bijvoorbeeld hier op http://www.domainleads.net/blog

Ik ben zeer benieuwd hoe dit nieuwe zoeken zich gaat ontwikkelen en of gebruikers dit accepteren van Facebook…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond