-

Facebook zet native advertentiemarkt mogelijk op zijn kop

Gesponsorde of native content wordt gezien als een van de meest belangrijke ontwikkelingen in advertising. De commerciële content trekt door de uiterlijke aanpassing  aan een relevante context de aandacht van de lezer. Het heeft er alle schijn van dat Facebook die kans niet onbenut laat. 

En niet zo vreemd ook. Meer dan de helft van de millennials – 57 procent – zegt aansprekende online content te lezen ook al is zeer duidelijk dat het om een betaalde publicatie gaat. Onder jongeren tussen 18 en 24 jaar oud neemt dit percentage nog iets toe tot zo’n 63 procent. Dit blijkt uit recent Brits onderzoek waarover the Drum bericht.

De studie onder duizend volwassenen wijst uit dat zij de voorkeur hebben voor geschreven gesponsorde content (32 procent) op afstand gevolgd (24 procent) door lijstjes – de bekende listicles van bijvoorbeeld BuzzFeed en vergelijkbare sites. Native video’s (17 procent) en gesponsorde social mediaberichten (13 procent) zijn wat minder geliefd.

Trucs om de lezer te doen geloven dat het om een reguliere media-uiting gaat, blijken volgens de onderzoekers niet nodig. Jongeren zijn zich terdege bewust van de betekenis van ‘editorial’ of gesponsord artikel bovenaan een publicatie. Ze lijken vooral af te gaan op inhoud en niet of er voor de plaatsing is betaald. Inhoudelijk gezien zeggen de millennials vooral geboeid te raken van native content van het type nieuws – meer dan driekwart – gevolgd door sport en lifestyle.

Facebook en native advertising
Die verandering in de advertentiemarkt blijft ook bij de grootste advertentienetwerken niet onopgemerkt. Facebook heeft een patent toegewezen gekregen dat wijst op de mogelijke (aan)bouw van een enorm advertentienetwerk dat de sociale data inzet voor plaatsing van advertenties en gesponsorde content. Nieuwsartikelen en video’s van merken zouden dan buiten het eigen sociale netwerk moeten opduiken.

Het patent beschrijft een advertentienetwerk dat data van de adverteerder zelf combineert met de social graph van Facebook. Op basis van die gecombineerde dataset wordt een profiel samengesteld van bijvoorbeeld: een vrouw van ongeveer 30 jaar oud die  onlangs een paar sneakers kocht en artikelen leest over hardlopen.

Het systeem maakt mogelijk dat de adverteerder eigen content plaatst in het netwerk. Dat kan een normale advertentie zijn, maar ook een nieuwsartikel, foto of bijvoorbeeld app. Dit laatste zou dan bijzonder lucratief moeten zijn omdat de gebruiker eerder geneigd is aandacht te schenken aan een native publicatie dan aan een gewone banner.

Facebook vertoont dat nieuwsartikel vervolgens aan de personen die aan een bepaald profiel voldoen en een deelnemende website bezoeken. Idealiter bestaat het netwerk uit websites van traditionele media, online nieuwsmakers, retailers of zelfs anders sociale netwerken. Zijn meer bedrijven geïnteresseerd in de bezoeker met bijpassend profiel dan wordt via RTB uitgevochten wie zijn nieuwsartikel of lijstje mag tonen. De vrouw zou bijvoorbeeld op nieuwswebsite Nu.nl op een op haar profiel aansluitende advertorial kunnen stuiten of download van een nieuwe hardloop-app.

188235Groot voordeel van het native formaat voor zowel uitgevers als adverteerders: het is mobiel vriendelijk. En laat nu net daar het grootste groeipotentieel voor de markt schuilen, zeggen beiden.

‘Implicatie voor advertentiemarkt is groot’

Hoewel niet gezegd is dat Facebook daadwerkelijk gebruikmaakt van het patent is de implicatie groot. Facebook weet wie je bent, waar je bent geweest, wat je leuk vindt en met wie je contacten onderhoudt. Het hoeft niet te raden naar een profiel op basis van surfgeschiedenis op desktop en via het mobiele scherm. Nee het bedrijf kan de consument voorzien van traditionele reclame en native publicatie in andermans omgeving. Het zou mediabedrijven die moeite hebben geld te verdienen eindelijk iets kunnen bieden waarmee online geld wordt verdiend.

Net als Google werkt Facebook hard aan de ontwikkeling van haar advertentienetwerk. Facebook beschikt echter over haar eigen data en kan dat koppelen aan gegevens van derden. Profielinformatie bij de adverteerder, maar ook surfgedrag, aankoopgedrag in winkels en andere items die de consument online heeft bekeken. Het e-mailadres moet volgens het patent wel met encryptie worden opgeslagen.

De technologie kan de hele advertentiemarkt op zijn kop zetten, denkt techmagazine VentureBeat. Niet alleen Google, maar ook platformen in de content recommendation – die via hun netwerken aanbevelingen voor andere artikelen doen – beschikken niet over de data die Facebook op de plank heeft liggen.

Outbrain, een bedrijf dat dergelijke aanbevelingen doet, schotelt andere artikelen vooral op basis van surfgedrag voor. Iets dat lang niet altijd resulteert in een gepersonaliseerd aanbod. Facebook traceert de gebruiker straks op desktop en draagbaar scherm en toont op het sociale netwerk, in de chatmodule wellicht en op externe websites ook gesponsorde artikelen die worden geconsumeerd als ieder ander nieuwsartikel.

De werking van de techniek in een overzicht

facebook1

facebook2

Afbeelding: Ksayer1/Flickr

Deel dit bericht

2 Reacties

Z.Eur

Dat kon Webads 7 jaar geleden al maar toen heette ‘native’ nog geen ‘native’ en wellicht waren marketeers een stuk professioneler zodat ze zichzelf niet overal een oor aan lieten naaien door elke hype.

Thomas

True story o/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond