-

Facebooks App Event Optimization: wat kun je met deze targeting?

Facebook heeft een nieuwe service geïntroduceerd: App Event Optimization. Daarmee hoopt het adverteerders betere mogelijkheden te geven voor de targeting van app-reclames.

Uitgevers van apps hebben het zwaar: het aantal downloads uit de appwinkels blijft afnemen. En wordt een applicatie wél op de telefoon gezet, dan is de kans bijzonder groot dat deze slechts één keer wordt geopend. Een appbouwer moet tegenwoordig heel wat in huis hebben om met zijn software in de dagelijkse approutine te worden opgenomen. Facebook hoopt met deze service appadverteerders meer mogelijkheden te geven voor de targeting. Voor het bereiken van de juiste doelgroep, maar zeker ook om het contact te herstellen – zogenaamde re-engagement.

De werking van App Event Optimization

De service App Event Optimization zorgt ervoor dat adverteerders hun reclame kunnen richten op mensen die eerder ooit één van de veertien voorgedefinieerde acties hebben uitgevoerd. Het kan zijn dat diegene in een app al een product heeft toegevoegd aan een winkelwagentje, een checkout is gestart of specifieke content heeft gelezen. Een advertentie om de eerste download van de app te stimuleren, of te herinneren aan eerder gebruik, kan dan lucratief zijn.

game-app‘Er komen nu zoveel mensen met onze advertenties in aanraking via Facebook, Instagram en het Audience Network dat we heel goed kunnen vaststellen of iemand bepaald gedrag gaat vertonen’, zegt Facebook hier zelf in een blogpost over. Op basis van historische data of overeenkomstige kenmerken, denkt het bedrijf dus de advertentie alleen nog tonen aan mensen die waardevol gedrag in de app gaan vertonen. Eens een in-app aankoop gedaan, betekent waarschijnlijk dat deze consument in het algemeen openstaat voor winkelen in applicaties.

Heeft de adverteerder daar in praktijk iets aan? Wouter Frigge – Digital Marketing Analist bij Green Orange – denkt van wel. ‘Ja, het klopt dat er steeds minder mobiele apps worden gebouwd. Maar apps die buiten de website om een bijzondere of relevante functie hebben, zijn nog altijd succesvol’, zegt hij. Denk bijvoorbeeld aan zogenaamde brand utilities als Nike+, voor het hardlopen, en Albert Heijn als boodschappenlijst.

Toepassingsmogelijkheden

Met het oog op de ontwikkeling bij Facebook ziet Frigge een aantal specifieke kansen. Zo zijn er in de appwinkels een grote hoeveelheid aan gratis spellen beschikbaar. Heeft de appuitgever met normale advertenties eenmaal een grote groep gebruikers verzameld, dan is het in een later stadium erg belangrijk om de reclame vooral te richten op gamers die bereid zijn in-app aankopen te doen. ‘Door te targeten op look-a-likes van zulke gebruikers, kun je als uitgever gerichter omzet genereren en dus monetizen.’

Door te reclames te richten aan de hand van het gebruik van een specifieke functionaliteit van een app, wordt de campagne nog gerichter. ‘Van een groep gebruikers die binnen de app van een tankstationketen de zoekfunctie benutten om een een carwash te vinden, kun je bijvoorbeeld aannamen dat ze de wasstraat ook gebruiken. Gebruikers die op hen lijken kun je vervolgens benaderen met relevante ad copy zoals een aanbieding.’

Een reclame-app als Spotta biedt folders van diverse retailers. De look-a-likes van lezers van een bouwmarktfolder kun je op een zelfde wijze benaderen, zegt Frigge. Deze mensen spreek je eerder aan met een advertentie over de Praxis-folder dan algemene copy over de Spotta-app. Een vergelijkbaar principe geldt voor de moderetailer. Look-a-likes van koopjesjagers spreek je eerder met een appreclame over de korte levertijden aan dan met copy over de nieuwste trends.

Toch raadt Frigge aan goed op te passen. ‘Het kan zijn dat je mensen target die de app al lang gebruiken. Facebook heeft niet een volledig beeld van de app die iemand al heeft geïnstalleerd. De gebruiker valt dan wel in een doelgroep, maar ervaart de advertentie dan toch als irrelevant.’

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond