-

Wat Fitbits productpagina’s zo goed maakt

Fitbit lanceerde niet zo lang geleden de ‘Charge 2’. Bij dit nieuwe product hoort ook een bijzondere productpagina. Een blik op die pagina en welke weg het bedrijf heeft afgelegd.

Op de vraag welk bedrijf bijzonder goede productpagina’s heeft, antwoorden veel experts snel met Fitbit. Zo goed als die pagina’s nu zijn, waren ze een aantal jaar geleden echter niet.

Terug naar 2008: de nu populaire organisatie was nog opzoek naar de juiste benadering van de markt. Opvallend is namelijk niet alleen dat het design van toen wat eenvoudig oogt, gezien de lijst van belangrijkste productkenmerken dacht het bedrijf vooral te kunnen verkopen aan mensen die hun slaap wilden monitoren. Wel zijn in korte tijd een hoop extra pagina’s toegevoegd aan de winkel en kreeg Fitbit door dat het tonen van cijfers goed is voor de verkoop. In een eerder nog loze ruimte is daarom een kleine ‘infographic’ geplaatst die iets beter laat zien wat de consument eigenlijk heeft aan zo’n activiteitsmeter.

Afbeelding: Fitbit in 2008

fitbit2008

Afgezien van een iets moderner ontwerp en de winkelwagen is er in 2010 weinig veranderd, merkt designer Sean Hervo op die onderzoekswerk verrichtte naar Fitbits e-commerce.

Afbeelding: Fitbit in 2010

fitbit2010

In 2012 volgt op een strategische verandering ook een wijziging in de manier waarop de productpagina’s zijn vormgegeven. De focus komt meer te liggen op sport en Fitbit zet voor het eerst ‘social proof’ als beïnvloedingsprincipe in. Uitingen uit de media worden gebruikt om aan te tonen dat Fitbit betrouwbaar is.

Afbeelding: Fitbit in 2012

fitbit2012

Twee jaar later maakt het bedrijf een klein uitstapje en wordt er geprobeerd de armbanden te vermarkten als modeaccessoire. Samen met een bekende designer is een speciale productlijn ontwikkeld, het beeldmateriaal op de site is eveneens aangepast.

Afbeelding: Fitbit in 2014

fitbit2014

Niet lang daarna brengt het bedrijf de meest herkenbare lijn op de markt. De armbanden zijn (in reactie op veel klachten over materiaal dat de huid irriteerde) er in een nieuwe uitvoering, de productpagina begint al een beetje meer te lijken op de productpagina van vandaag de dag: veel beeld, veel kleur. De kleuren van de interface – veel lichte grijstinten – naast die van het product geven in zekere zin een luxe gevoel. Fitbit probeert de armbanden niet alleen als ‘slim’ te positioneren, maar ook als mooi. Niet zonder succes: in het laatste kwartaal van 2015 verdient het bedrijf net zoveel als in heel 2014 – ongeveer 1,8 miljard dollar.

Afbeelding: Fitbit in 2015

fitbit2015

Met het recente uitbrengen van de ‘Charge 2’ is er dus weer een nieuwe productpagina verschenen. Opvallend is dat de pagina geen klassieke verkooppagina is. De bezoeker wordt allereerst geconfronteerd met een korte video en ‘call to action’. De snelle koper kan hier direct zijn slag slaan.

Afbeelding: Fitbit in 2016

fitbit2016-2

Iets later blijkt pas dat de pagina is verdeeld in twee delen. Na de ‘call to action’ volgt een nieuw hoofdmenu met daaronder veel uitgebreidere productcontent. Er kan interactief geexperimenteerd worden met de kleur, de belangrijkste ‘features’ worden inclusief beweging getoond. Door veel witruimte te tonen en duidelijke copy komt goed over waarvoor de Fitbit allemaal is te gebruiken.

schermafbeelding-2016-09-29-om-16-17-39

Voor iedere potentiële situatie waarin de armband wordt gebruikt is weer nieuw promotiemateriaal gemaakt. De belangrijkste kenmerken zijn hierop afgestemd – van automatische slaapfunctie tot de meditatiemodus en alerts bij het ontvangen van smsjes.

schermafbeelding-2016-09-29-om-16-20-07

Zoals Marcel Zagwijn van Bikkelhart al in een eerder artikel vertelde, speelt Fitbit op creatieve wijze met de Myer Briggs Type Indication, de systematiek die mensen beschrijft aan de hand van een aantal voorkeuren. Snel versus langzaam, en een voorkeur voor feiten versus gevoel. De snelste bezoeker wordt met de eerste call to action al voorzien. Personen die zich graag inlezen en de moeite nemen door alle content heen te scrollen, stuiten aan de onderzijde op de klassieke productpagina. Daarmee worden ook zij goed bediend en verleid de armband toe te voegen aan de winkelwagen.

schermafbeelding-2016-09-29-om-16-22-04

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond