-

Gebrek aan productinformatie doet winkelier das om

Details zorgen voor vertrouwen. Een nieuwe studie wijst de winkelier opnieuw op de directe correlatie tussen de kwaliteit van productinformatie en conversie, winkelverlaters of retourzendingen.

Marktonderzoeker Forrester stelde al eerder in een onderzoek vast dat de gecombineerd aangeboden productinformatie zwaar meeweegt in een aankoopbeslissing van de klant. Het samenspel van onder meer reviews, informatie van de retailer maar ook fabrikant zelf blijkt bijna net zo belangrijk als de verzendkosten.

Digitale verkoop vraagt om rijke productinformatie

Ongeacht het verkoopkanaal zorgen details voor vertrouwen. Zeker bij digitale verkoop waarin fysiek contact met een product ontbreekt, is het een gebrek aan rijkheid van informatie die de winkelier de das om kan doen.

In een recent onderzoek naar de voorkeuren van 1500 consumenten werd die conclusie getrokken. Retailers die erin slagen compleet over te komen, worden als betrouwbaar gezien. Zij kunnen volgens de onderzoekers rekenen op herhaalaankopen en een minder hoog percentage aan retourzendingen. Die relatie is volgens het in opdracht uitgevoerd onderzoek direct: 40 procent van de ondervraagden zegt wel eens een online gekocht product terug te hebben gestuurd als gevolg van slechte content. Met name in de kledingbranche is dat een groot probleem.

De relatie tussen productinformatie en dergelijke metrics bleef volgens één van de betrokkenen tot op heden vooral theoretisch van aard. Nu zegt een meerderheid van 86 procent het erg onwaarschijnlijk te vinden nog eens een aankoop te doen bij een bedrijf dat inaccurate details deelt via de verschillende kanalen.

Behoefte aan meer gegevens

Door naar het fysieke verkoopkanaal, want hoe is het daar met de informatievoorziening gesteld? Een andere onderzoeksformatie nam de waardering van productinformatie op verpakkingen onder de loep en weet te melden dat de aankoopbeslissing er niet makkelijker op wordt. Van de tweeduizend ondervraagden zegt 85 procent zich doorgaans te laten leiden door die informatie, maar 78 procent zegt bovendien behoefte te hebben aan meer gegevens.

Door dat gebrek zoekt driekwart thuis verder naar online informatie en doet dan een online aankoop. Het is in zo’n geval maar de vraag of dat bij dezelfde retailer is of bij een concurrent. Millennials straffen dat gebrek overigens nog wat harder af, daarvan zegt bijna negen op de tien online verder te zoeken. Als zij dat ter plekke via hun smartphone doen, moet die productinfo binnen een minuut te vinden zijn. Het lijkt erop dat het actief aanbieden van een prijsvergelijk, reviews en ingrediënten of voedingswaarde dus essentieel is.

Dergelijke verpakkingen met additionele informatie – zogenaamde smart packaging – zijn gelukkig niet langer slechts toekomstmuziek, draadloze NFC-technologie is bijvoorbeeld te printen. Zo lichtte Kodak recent toe hoe het een eerder faillisement te boven wil komen: met technologie die eenvoudig elektronica in verpakkingen print. De CTO, Terry Taber, zegt in een post-RFID tijdperk te geloven. De elektronica staat dan geautomatiseerd in contact met een telefoon en toont aanvullende informatie.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond