-

Gezondheids-wearables, voor wie eigenlijk?

Er zijn bijna een miljoen mensen met diabetes type 2 in Nederland – mensen die veel baat zouden hebben bij lichaamsbeweging en gezonder eten. Nog eens 750.000 Nederlanders zitten in de gevarenzone om diabetes type 2 te krijgen. Toch richten de makers van fitness- en gezondheids-wearables zich voornamelijk op mensen die al bewust bezig zijn met het trainen van een nog fitter lichaam. Daarmee laten ze een groeiende en gemotiveerde doelgroep schieten.

Zelf ben ik een aardige fitnessfreak: ik loop dagelijks gemiddeld 13.000 stappen, ik heb sinds kort een personal trainer van Fitmo en registreer mijn voeding met apps. Mijn fitnesstrackers en connected weegschaal zijn gekoppeld aan die apps, zodat alle data automatisch overal beschikbaar is. Wil ik weer eens iets nieuws proberen, dan heb ik keuze uit tientallen fitnesstrackers, sportarmbanden en apps die mijn stappen tellen en die fitnessoefeningen voorschotelen. Er is heel veel keuze en het aanbod wordt alleen maar groter.

fittness app user interface

123 fitnesstrackers, welke past bij jou?

Er zijn momenteel 123 fitness-wearables op de markt en voor het einde van het jaar komen daar nog eens een stuk of twintig bij. Zitten we te wachten op de Microsoft Band, de Runtastic Orbit, de Jawbone UP3 en het zoveelste Garmin-sporthorloge dat qua functies wel erg veel op al die andere lijkt? Het aanbod is overdreven groot, terwijl de markt voor fitnessfreaks die alles willen meten, uiteindelijk maar beperkt is. Mensen die fitnesstrackers kopen en betaalde abonnementen op fitnessdiensten nemen, zijn vaak al redelijk gezond. Ze maken zich niet druk over hun gezondheid, maar over de vraag hoe ze nog sneller de Dam tot Dam-loop of een 10K kunnen lopen.

fitbit_surgeDaarom is het vreemd dat een fitnessmerk als Fitbit, dat zich tot nu toe op een actieve levensstijl met stappentellers en slaapsensoren heeft gericht, zich met de Fitbit Surge nu ook op de sportmarkt gaat begeven. Die markt wordt al afgedekt door Garmin, TomTom, Polar, Runkeeper, Runtastic en allerlei andere merken. Je ziet in steeds meer wearables een hartslagmeter, maar daarmee bereik je echt niet de beginners, die zich beter eerst druk kunnen maken of ze dagelijks wel genoeg stappen zetten.

Verschuiving naar mainstream

Tegelijk zie je bij de makers van fitness-apps wel een verschuiving richting een breder publiek. RunKeeper heeft de Breeze-app uitgebracht om dagelijkse stappen te meten, Runtastic heeft een dashboard gemaakt voor stappen en calorieën, Jawbone probeert met de 50 euro kostende Jawbone Move de prijsbewuste bankzitters in beweging te krijgen en Misfit wil met de eveneens 50 euro kostende Misfit Flash marktaandeel af te pakken van Fitbit’s al langer verkrijgbare Zip.

Aanvankelijk richtten al deze merken zich op een publiek dat al bewust met sporten en fitness bezig is. Ze wekten weliswaar de indruk dat hun producten ook bedoeld zijn voor couch potatoes die een strak lichaam willen, maar als je kijkt welk publiek ze in werkelijkheid bereiken, dan zijn het vooral mensen met een fit uiterlijk. Ik ontmoet zelden mensen met zichtbaar overgewicht, die zweren bij een Fitbit of Virtuagym – een app waarmee je dagelijkse oefeningen krijgt voorgeschoteld. Het zijn mensen die al bewust bezig zijn met hun gezondheid. De uitdaging is om mensen te bereiken die het écht nodig hebben. Zoals een vriend, waarmee ik deze week bijpraatte en die me vroeg: “Waarom doe je dat allemaal?” En even later: “Wat is er nou zo leuk aan hardlopen?” Als je het nut niet ziet, is het lastig om consumenten over te halen een fitnesstracker te kopen, zelfs al kost zo’n ding nog maar een paar tientjes.

Chronisch zieken zijn de toekomst

Een veel interessantere groep voor de fabrikanten zijn mensen die best gemotiveerd zijn om hun gezondheid te meten: mensen met een chronische ziekte, zoals diabetes type 2. In de VS wordt jaarlijks voor 6,3 miljard dollar uitgegeven aan bloedglucosestrips. Het is een groep die al gewend is om te meten en waarbij de noodzaak om gezonder te leven gemakkelijk is uitgelegd: als ze hun diabetes beter onder controle hebben, door meer aandacht te besteden aan lichaamsbeweging en gezonde voeding, hoeven ze minder vaak naar het ziekenhuis. Ze zijn ook minder geneigd om achter de nieuwste fitnesstrend aan te hollen, waardoor je je als fabrikant steeds moet aanpassen. De accessoires hoeven niet trendy te zijn, maar moeten vooral goede functionaliteit bieden en gemakkelijk in gebruik zijn. Die gezondheidstrackers zijn er eigenlijk al, in de vorm van stappentellers en apps waarmee je voeding kunt registreren. Of goedkope oplossingen waarmee je thuis je bloedsuikerspiegel via een app kunt uitlezen. Op een enkeling na, is er eigenlijk geen fabrikant die het aandurft om zich specifiek op chronisch zieken te richten. Het is veel hipper om felgekleurde spulletjes te maken voor de fitness-crowd.

diabetes sentry

 

Een belangrijke factor is overigens wel, dat lang niet alle chronisch zieken zich bezighouden met de nieuwste gadgets. Ze weten niet wat er te koop is en krijgen al knoppenvrees als ze de afstandsbediening van de tv in handen hebben. Dat kun je ze niet kwalijk nemen. Maar een goede oplossing ontbreekt nog: wie gaat oma helpen om haar stappenteller te koppelen, zodat ze op de iPad haar voortgang kan bijhouden en doorsturen naar haar health coach? Een arts of verpleegster is geen fitnessadviseur en zit ook niet erop te wachten om als helpdeskmedewerker te hulp te schieten als de technologie een keer hapert. Toch zul je in Nederland niet snel een aanbieder vinden die chronisch zieken op weg helpt om gezonder te worden. Daar ligt een mooie kans!

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond