-

Gmail gaat embedded style en media queries ondersteunen

Gmail gaat <style> en media queries vanaf (eind) deze maand ondersteunen! Na eerder al goed nieuws over de samenwerking tussen Litmus en Outlook is dit nog veel beter nieuws! Als e-maildeveloper en e-mailmarketeer droom je hier natuurlijk al jaren van.

Uit betrouwbare bron heb ik begrepen dat ze hier al vier(!) jaar mee bezig zijn en dat ze er sinds vorig jaar actief aan zijn gaan werken. Door het gebruik van media queries stuur je je mailings in het formaat passend bij het apparaat van je lezer. Optimale leesbaarheid dus.

Deze techniek wordt al ondersteund in de standaard e-mailapp van iOS en een aantal Android apparaten. Met de ondersteuning van media queries door Gmail ondersteunt meer dan 75 procent van de e-mailclients responsive design. Grote kans dat media queries dan ook de standaard gaan worden voor responsive e-mails.

Wat betekent dit voor de e-mailmarketeer?

Naast de ondersteuning van media queries gaat Gmail ook embedded styles, classes en ID’s ondersteunen. Nu is er maar een handeling nodig om de stijl van je template te wijzigen en in het juiste formaat te versturen.  Dus geen inline styling meer.

Ook het aanpassen van de grootte en positie van achtergrondafbeeldingen zal Gmail gaan ondersteunen. Dit zorgt voor meer flexibiliteit bij het ontwerpen van je template. Je kan nu experimenteren met responsive achtergrondafbeeldingen in de Gmail app.

Of dit betekent dat dit de optimale manier is om je e-mail juist te coderen? Wanneer Gmail het volledig uitrolt wel. Het wordt sowieso simpeler, maar we moeten nog even afwachten of dit ook in de Gmail App en in Gmail voor zakelijk gebruik wordt ondersteund.

In de tussentijd is de hybrid fluid in combinatie met de Fab Four techniek nog steeds de meest optimale manier om responsive e-mails in bepaalde mobiele apps, zoals de Gmail App, op het juiste formaat te krijgen. Mocht Gmail dit overal gaan uitrollen, dan hoeven we al deze hacks niet meer te gebruiken en worden e-mails ook nog eens toegankelijker.

Wat gaat Gmail in de komende tijd brengen?

De komende weken zal er meer nieuws volgen want we weten bijvoorbeeld nog niet of Gmail je content en fonts automatisch zal blijven herschalen. En of ze de CSS hoogte automatisch gaan blijven omzetten tot min-height? Als dit niet wordt veranderd kunnen responsive afbeeldingen in een mobiele omgeving niet altijd optimaal zijn. Verder hopen we dat Gmail pseudo labels, zoals :checked, die vaak gebruikt worden voor interactieve e-mails ook gaat ondersteunen.

Kortom, fantastisch nieuws! De komende weken zullen we echter nog wel even moeten afwachten hoe Gmail dit verder gaat uitrollen. Wij houden je op de hoogte welke acties je als e-maildeveloper, e-maildesigner en/of e-mailmarketeer de komende tijd kan nemen om optimaal gebruik te gaan maken van deze ondersteuning.

Lees ondertussen de officiële aankondiging.

*) Foto boven: mrmohock / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond