-

Google gaat nog meer zelf verkopen

Het jaar is nog geen maand oud, maar Google heeft nu al twee stappen gezet waar al lang op werd gewacht. De eerste tekenen dat het bedrijf zelf nog meer diensten gaat verkopen krijgen vorm: ook de verkoop van domeinnamen en autoverzekeringen behoren nu tot het portfolio.

In juni van vorig jaar startte Google al een proef met het aanbieden van internetadressen, toen alleen nog op basis van uitnodiging. Dinsdag werd bekend dat Google Domains als serieus alternatief moet gaan dienen voor de grote internetproviders. De dienst is nu voor iedereen in de VS beschikbaar – voor twaalf dollar is een domeinnaam al geclaimed.

about-Het grote concurrentievoordeel is de eenvoudige integratie met het wereldwijd populaire Gmail, of zakelijke Google Apps. Opvallend is ook de gratis service waarbij de domeinnaam geclaimd wordt zonder publieke vermelding van contactgegevens. Of webhosters zich direct zorgen moeten maken, is nog afwachten. Hosting zal het bedrijf voorlopig niet aanbieden.

Voor de plaatsing van websites heeft het verschillende overeenkomsten gesloten met diensten als Weebly en Wix, waarmee gebruikers snel een eenvoudige website kunnen samenstellen. Omdat het de domeinnaam direct kan forwarden aan een blog van Blogger of Tumblr heeft vooral de gebruiker zonder al te hoge eisen nog meer reden om niet verder te kijken dan het toch al zo grote Google.

Google in de verzekeringen

En het is niet de enige stap die het Californische bedrijf zet om een nog grotere invloed te verkrijgen op dat wat de consument aanschaft. Na het zoeken naar producten en het vergelijken ervan gaat het ze nu direct aan de eindgebruiker leveren. Een analist van Forrester voorspelt dat Google in de VS in de startblokken staat om een website voor het vergelijken van autoverzekeringen te openen.

In de analyse van Ellen Carney voert ze de belangrijkste aanwijzing al op: in meer dan de helft van de Amerikaanse staten is de handelsnaam Google Compare Auto Insurance Services Inc. geregistreerd. Daarnaast heeft het met de grote verzekeringsmaatschappijen al contracten afgesloten om de producten te mogen verkopen.

En het is niet de enige aanwijzing die Carney heeft. Google Compare is ook al officieel gemachtigd om uit naam van CoverHound verzekeringen aan te bieden. Dat bedrijf is een reeds bekende Amerikaanse vergelijkingssite wat kan wijzen op een mogelijk geplande overname door de zoekgigant. Beide bedrijven hebben tot op heden nog geen commentaar willen geven op deze voorspelling.

Hoe de verkoop van verzekeringen zich ook al ontwikkelen, de zoekresultaten zullen hierna nooit meer hetzelfde zijn. Net als voor de markt van reizen en winkelen zal Google de zoekresultaten ingrijpend beïnvloeden. Het is niet de eerste poging van het bedrijf om de vinger in de commerciële pap te vergroten. Eerder poogde het met Google Advisor al om veel financiële producten als hypotheken te vergelijken en adviseren. Die dienst werd na niet al te lange tijd in 2012 al grotendeels weer gestaakt. Alleen het vergelijken van creditcards is nu nog live.

Enkele voorbeelden van Searchengineland

google-compare-uk-ad-box1 google-flights-sponsored-ad-box

Forrester spreekt de verwachting uit dat het verkopen van autoverzekeringen in de eerste drie maanden van dit jaar zal aanvangen bij wijze van proef in de VS. Als de eerste resultaten binnen zijn zal de dienst ongetwijfeld verder worden uitgerold.

De stappen zijn klein, maar de effecten van dit soort diensten groot. Of het nu – zoals in geval van domeinnamen – een deel van de markt wegsnoept, of producten van anderen gaat verkopen: de zoekmachine-optimalisatie en -marketing zal voor bestaande aanbieders ingrijpend veranderen. Na al groot te zijn in het doorzoeken van het web, het besturingssysteem voor de smartphone, e-mail, video, navigatie en de browser wil het ook verdienen aan al die producten die iedereen nu op andere websites koopt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond