-

Google update: gratis Tag Manager

Afgelopen maandag heeft Google een gratis tag management tool gelanceerd: de Google Tag Manager. Met de gratis tool gaat het bedrijf de strijd aan met betaalde tools zoals TagMan, Tealium, UberTags en Ensighten. Wat is het precies? En wat betekent de komst van deze gratis tool voor de markt van Tag Management-tools?

Een tagmanagementtool is handig wanneer je op je website gebruikmaakt van meerdere scripts voor onlinemarketingdoeleinden (bijvoorbeeld webanalytics, affiliate marketing en remarketing scripts). Binnen de interface ervan kan je vervolgens eenvoudig scripts toevoegen, wijzigingen of juist verwijderen. Een online marketeer kan daardoor bijvoorbeeld snel een meetscript plaatsen of een tool proberen zonder dat deze afhankelijk is van een bepaalde releasedatum.

Kenmerken Google Tag Manager
Voor beginners oogt de Google Tag Manager interface gebruiksvriendelijk (voor een dergelijke tool). Zo zijn er voor de standaard Google tags (Google Analytics, AdWords en Doubleclick) al gemakkelijke formulieren waarbij je alleen de ID’s van je eigen account hoeft in te vullen. Voordat je iets live zet, biedt de tool een previewfunctie waarmee je live door je website kunt lopen om te zien of alles op de goede momenten wordt aangeroepen. Bijkomend voordeel is dat de Google Tag Manager ook nog in zekere mate lijkt te controleren of er in de versie die je wilt publiceren geen programmeerfouten staan. En dat er een versie historie is, waarmee eerdere versies gemakkelijk hersteld kunnen worden. De gewenning met de tool is na (enige) ervaringen dan ook relatief snel. Hiermee lijkt Google dezelfde succesformule te pakken te hebben als het had bij de introductie van Google Analytics in 2005. Deze tool wordt nu wereldwijd gebruikt op 55 procent van alle websites. In een introductievideo wordt kort de interface van de Google-tool doorlopen:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Net zo goed als betaald?
Er zijn echter niet enkele positieve geluiden. Zo zijn er twijfels of de Tag Manager voldoende is voor de grotere websites. En het is juiste deze groep waar de roep om een tagmanagementtool het grootst is. Des Cahill, VP Marketing van concurrent Ensighten, waarschuwt dat de tool voor dit type klanten nog wel enkele limitaties kent. Zo kent de tool geen eigen supportafdeling, maar worden gebruikers verwezen (net als bij Google Analytics) naar de door Google gecertificeerde partners. Bovendien is er (net als bij Google Analytics) geen SLA beschikbaar, waardoor je als organisatie niet vergoed wordt als de tool eruit ligt. Ook wordt betwijfeld of alle tags wel goed werkzaam zijn als ze uitgevoerd worden met de Google Tag Manager (bijvoorbeeld scripts van A/B-testing tools, online chattools). Limitaties die wellicht voor enige twijfel kunnen zorgen bij het maken van de keuze voor Google’s tool.

Ontwikkeling
Toch lijkt het erop dat Google met zijn Tag Manager tool een zelfde pad gaat volgen als met de introductie van Google Analytics. Doordat de tool gratis is en relatief gebruiksvriendelijk, zullen veel marketeers een stuk gemakkelijker kennis maken met een tagmanagementtool, net zoals ze dat deden met (resultaatgerichte) webstatistieken met Google Analytics. Grote organisaties zullen nog wel de behoefte behouden aan de meer ontwikkelde  (en betaalde) tagmanagementtools. Het is echter waarschijnlijk, net als met Google Analytics, dat de Google Tag Manager zich zal blijven doorontwikkelen op basis van de behoeften van hun gebruikers.

We zijn uiteraard benieuwd naar  ideeën over en ervaringen met deze en andere soortgelijke managementtools.

 

Deel dit bericht

5 Reacties

André Scholten

Ik denk niet dat ze de concurrentie met de grotere jongens aan gaan, maar dat ze net als op het Web Analytics vlak met Google Analytics de onderkant van de markt snel volwassener maken. Pakketten als Ubertags zullen het dus wel moeilijk krijgen, die bieden weinig meerwaarde boven de Google Tag Manager.

En ik vermoed dat een van de businessmodellen achter deze Tag Manager het makkelijk plaatsen van retargeting pixels is. Zowel vanuit Google Analytics/AdWords en nu met deze tool wordt dat de laatste tijd er makkelijk gemaakt. En dat is weer goed voor de AdWords budgetten.

Michel Vennema

Voor een aantal sites werken we al met Qubit Opentag. Prima systeem. De hosted versie is gratis tot 1 mln. pageviews. Zelf hosten is helemaal gratis (open source). Maar ik zie toch nog voordelen voor Google Tag Manager zolang er echt geen limiet op zit. Overal servers, goede uptime, dus lekker safe en helemaal gratis.

Lukas

Ik ben het eens met André. Meer dan 90% van de inkomsten van Google komt via AdWords. Deze tool (net als Analytics en Insight etc.) is weer een stap van Google om AdWords adverteerders het leven makkelijker te makken. Voor meer informatie over Google Tag Manager heb ik een complete blog met duidelijke instructies op http://www.lukash.nl/google-tag-manager/

Mark van Duin

Redelijk ideale tool lijkt me, zeker als Google Analytics E-commerce tracking ook wordt ondersteund. Dit is volgens mij nog niet zo. P.s. mooi overzichtelijk artikel Lukas!

Sarah Janine

Een positieve ontwikkeling. De gebruiksvriendelijk van Google services zijn altijd erg goed. Het is fijn wanneer alles meer op één plaats te beheren is. Hoe makkelijk het wordt hoe beter!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond