-

Grote schermen sturen webverkeer

De grotere iPhone schermen komen geen moment te laat. Eerder deze maand concludeerde Adobe uit eigen onderzoek dat mobiel webverkeer afkomstig van kleine smartphoneschermen met 11 procent is gedaald, terwijl die van grote schermen fors is gestegen.

Apple apparaten zijn nog altijd geliefd als het gaat om het bezoek aan zo’n 10.000 Amerikaanse websites, maar sinds Samsung grotere schermformaten introduceerde, is een kentering zichtbaar. Die grotere apparaten groeien sneller in het bezoekersverkeer. En daar lijkt vooral Chrome Mobile van te profiteren, niet Apples Safari.

De browsermarkt is de laatste tijd weer flink in beweging, zij het dat het steeds vaker om dezelfde spelers gaat. De dominantie van Safari, Chrome en Internet Explorer houdt nog altijd verband met hun aanwezigheid op hardware: op iedere Android telefoon staat tegenwoordig de Chrome browser. Op iedere iPad of iPhone Safari. En geen Windows pc of Windows tablet gaat de deur uit zonder Internet Explorer.

Firefox en Opera hebben die voorsprong niet, al mikken die tegenwoordig op de onderkant van de markt: Microsoft blijft voorlopig Opera gebruiken op zijn goedkopere (mobiele) toestellen. Firefox probeert zijn eigen Firefox OS op goedkope toestellen te krijgen. Onderschat het niet: Opera Mini staat op maar liefst 250 miljoen mobieltjes.

Voor webontwerpers en -ontwikkelaars is de markt in elk geval overzichtelijker geworden, zeker sinds buitenbeentje Opera vorig jaar is overgestapt op de Chromium browser, de open source-kern van Chrome. Dat is weer een browser minder om (apart) rekening mee te houden. Nieuwelingen op de markt krijgen nauwelijks een kans. Gebruikers zien vaak niet de voordelen om buiten de standaard browser een extra browser te installeren. De groten worden alsmaar groter.

Op de desktop is Chrome de laatste jaren aardig in populariteit gestegen. Enerzijds door aanhoudende beveiligingsproblemen van Internet Explorer, anderzijds doordat Google de browser op zijn veelbezochte zoekpagina voortdurend onder de aandacht brengt. Het heeft er ook toe geleid dat ontwikkelaars liever standaardiseren op Chrome dan op Internet Explorer.

Internet Explorer wordt vaker genegeerd, ook al omdat het marktaandeel van Windows Phone nog te weinig voorstelt. Dat is niet verstandig, want Chrome lijkt het momentum niet vast te kunnen houden. Afgelopen zomer leverde Chrome weer in, ten faveure van Internet Explorer en in mindere mate Firefox. Het zijn drie platforms die webontwerpers domweg niet kunnen negeren.

Voor mobiel is het makkelijker: er zijn voorlopig maar twee smaken om rekenen mee te houden: Safari en Android. En het zou wel eens een nek-aan-nek race kunnen worden. Het marktaandeel van Chrome Mobile is volgens Adobe 5,6 procent gestegen naar 34,6 procent en Safari Mobile leverde 2,6 procent in en komt uit op 59,1 procent.

Adobe waarschuwde eerder deze maand dat Apple marktaandeel gaat verliezen als het kleine schermen blijft maken. Webbrowsen op 4 inch of grotere schermen groeit 132 procent per jaar. Alles onder de 4 inch zakt weg. Samsung is na Apple tweede op het gebied van mobiele browsen (24 procent). Amazon derde. Deze retailer gebruikt, net als Samsung, een eigen Android variant (Silk).

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond