-

‘Groupon Nederland moet proeftuin zijn van Europa’

Het gaat niet goed met Groupon. De cijfers over het vierde kwartaal waren weliswaar beter dan verwacht, maar de berichtgeving is al langere tijd negatief. Het afgelopen jaar kelderde de beurskoers, de CEO werd ontslagen en diverse kantoren zijn inmiddels gesloten. In Nederland bleef het evenwel opvallend stil. Van de vestiging hier hoorden we alleen dat die recent Frederik van der Veen aantrok als nieuwe managing director. De van Albelli afkomstige Van der Veen moet het bedrijf in Nederland weer op de kaart zetten.

Welke plannen heeft hij met de vestiging? Kort voor dit interview en enkele dagen nadat ook meerdere Europese vestigingen werden gesloten moet hij de afspraak naar een later moment verzetten. Toch problemen in Nederland? Nee, verzekert Van der Veen. ‘Het is goed om al die berichten wat te nuanceren.’

Er worden kantoren gesloten. Het gaat toch ook slecht met het bedrijf?

“Groupon bestaat al jaren en is gewoon megahard gegroeid. Het was op een zeker moment het snelst groeiende bedrijf ter wereld. Zeker Groupon EMEA (Europe, Middle East & Africa, red.) belandt nu in een volgende fase. Concreet betekent dat dat we kijken naar welke vestigingen op de langere termijn sterk zijn. Dat heeft vooral met winstgevendheid te maken. Dat is de reden dat er nu diverse kantoren worden gesloten. We zijn nog steeds actief in 28 landen, in Nederland zijn we nog steeds marktleider.”

De beurskoers halveerde. Is dat dan onterecht?

“Het is geen geheim dat we als bedrijf ook verliezen lijden. Dan word je afgestraft. Dat heeft voor Groupon Nederland vooral te maken met ‘visibility’. We hebben nog steeds heel veel actieve klanten: bijna 49 miljoen wereldwijd, het hoogste niveau ooit.”

Zichtbaarheid dus. Je bent nu een klein halfjaar actief voor Groupon Nederland. Is dat ook hier het doel?

“Ook voor Nederland geldt dat we echt heel snel zijn gegroeid. Met groeistuipen en al. Ik heb vooral energie moeten steken in de interne operatie, maar dat is nu voor het grootste deel op orde.

“Dit is een salesorganisatie en ik ben echt een marketingjongen. Dat ik hier zit is niet zonder reden, we moeten ons inderdaad meer richten op die zichtbaarheid. Dat vraagt vooral om slimmere en betere vormen van marketing. Concreet betekent dit dat we meer zullen investeren in affiliatemarketing en branded content. Zo sponsoren we sinds enkele weken het RTL 4-programma ‘Carlo’s TV Café’. Aan dat soort performance marketing is de afgelopen jaren te weinig gedaan. Als we kijken naar ons bereik dan zie ik 3,3 miljoen leden. Een groot deel daarvan moeten we hiermee kunnen heractiveren.

“Ik ben ervan overtuigd dat we gewoon te weinig zichtbaar zijn geweest. Toen ik de overstap maakte van Albelli naar Groupon reageerden sommige vrienden verbaasd. ‘Ik wist niet dat dat nog bestond.’ Iedereen kent het bedrijf. Je moet mensen alleen aan het idee laten wennen dat we nog wél bestaan. Met simpele activaties komen de klanten weer terug. Een voorbeeld: recent stuurden we een simpele activatiemail naar leden die een jaar niet actief zijn geweest. Met een voucher ter waarde van twintig euro en de boodschap dat we diegene missen. Hoeveel er weer terugkeren als klant kan ik niet zeggen, maar net als altijd in e-mailmarketing moet je denken aan enkele procenten. Dat dezelfde deal in de rest van EMEA wordt uitgerold, zegt dat het succesvol was.”

Wat vraagt nog om verdere ontwikkeling?

“Net als velen geloof ik in mobiel. Je moet onze vouchers op ieder apparaat goed kunnen aanschaffen. Nu al wordt meer dan de helft van de aankopen op een mobiel apparaat gedaan. Er is een responsive website, maar de gehele mobiele experience kan wel wat beter.

“Verder wil ik dat we ons richten op de kwaliteit van het aanbod. In het verleden zijn er wel eens wat beginnersfouten gemaakt. Restaurants verkochten duizend vouchers en hadden geen idee hoe ze daarmee om moesten gaan. Nu praten we meer met ondernemers om duidelijkheid te verschaffen. Wat kun je als bedrijf aan? En welke beoordeling krijg je op Iens? Wat zijn de doelstellingen en hoe zorg je voor retentie? Ik wil kwaliteit bieden aan de klant. Dat we inmiddels met 29 restaurants met een Michelinster zaken hebben gedaan, is een compliment naar ons. Dat was vroeger wel anders.”

Wat maakt Nederland wél een geschikte markt voor Groupon?

“Hoe verder je uitzoomt, hoe logischer dat is. Nederland is bij uitstek een goed land voor ons, er is geen volk dat zich zo op korting richt. Als we in staat zijn kwalitatievere deals aan te bieden, kunnen we nog hard groeien. Frankrijk, Engeland, Duitsland en Italië zijn vele malen groter in omzet. Nederland moet daarom bovenal een Europese proeftuin zijn, dat is intern opnieuw aan elkaar uitgesproken. Hier kun je creatieve acties bedenken en bij een succes internationaal uitrollen. Persoonlijk denk ik dat dit komt doordat we hier ontzettend digitaal zijn en veel feedback geven.”

Hoe hoop je op langere termijn interessant te blijven voor de ondernemer of marketeer?

“Voor veel bedrijven is marketing lastig. Je hebt er steeds meer data voor nodig om goed te kunnen ‘tracken’ wat er gebeurt en wat het je oplevert. Wij hebben de ervaring en kunnen vooraf inschatten wat een actie ‘doet’. Een groot deel van onze gebruikers komt via Groupon voor het eerst met een bedrijf in aanraking. In die zin moet je Groupon zien als een ‘no cure, no pay’ advertentiezuil waarop je de eerste aankoop stimuleert.

“Voor ons als bedrijf is het belangrijk een onderdeel te worden van de backoffice. Zo zijn er diverse restaurants die onze reserveringstool structureel opnemen in de eigen website. Zo krijgen we ook weer data terug uit een CRM-systeem, bijvoorbeeld. Dat maakt dat we voor die bedrijven kunnen aantonen hoeveel er is verkocht en hoeveel klanten daarvan op de langere termijn weer terugkeren.”

Deel dit bericht

1 Reactie

Pretpark-Korting

Over affiliates gesproken.. stap dan niet over van Zanox naar Tradedoubler en zorg er in ieder geval voor dat men kan deeplinken. Iets wat volgens tradedoubler nog steeds niet mogelijk is, en dat blijkt.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond