-

De haken en ogen van same-day delivery

Er komt ongetwijfeld een dag dat er binnen de organisatie gesproken gaat worden over same-day delivery. Het leveren van goederen op dezelfde werkdag is internationaal in opkomst en ook in Nederland is een deel van de consumenten bereid te betalen voor deze dienst. Is het ook in Nederland mogelijk dit succesvol in te zetten?

Eerder bleek al dat implementatie van zo’n bezorgoptie op dit moment lang niet altijd rendabel is. Weinig klanten hebben er financieel iets voor over en ook de interesse is nog laag. Shop.org deed (internationaal) onderzoek naar dit thema. Hoewel de ontwikkelingen recent zijn en de onderzoeksresultaten niet altijd even eenduidig blijkt in dit geval dat 4.2% van de ondervraagden aangeeft zo’n service tijdens de feestdagen geregeld te gebruiken. 7.2% laat weten dit af en toe te doen. Blijft de overgrote meerderheid over die hier blijkbaar de meerwaarde niet van inziet.

Voor de implementatie van deze dienst geven de onderzoekers enkele vragen mee die beantwoord dienen te worden vóórdat wordt overgaan tot handelen:

  • Zijn er bedrijven die deze service aanbieden en direct met ons concurreren?
  • Zijn er bedrijven in onze omgeving die deze optie als concurrerend voordeel inzetten?
  • Beschikken we op dit moment over een netwerk van winkels van waar we kunnen verzenden of waar goederen opgehaald kunnen worden? Of is ons fulfillmentproces zo ingericht dat we met deze snelheid kunnen distribueren?

Fulfillment

Ongeacht de afwegingen die intern zullen worden gemaakt wanneer blijkt dat deze dienst een welkome toevoeging is zijn er belangrijke kanttekeningen. Hans Elshout van S&H Productfulfilment weet vanuit zijn ervaring dat het operationeel ook in Nederland geen enkel probleem moet zijn. Een standaard doorlooptijd van maximaal 2 uur is al jaren normaal en ook een spoedorder kan binnen een half uur gereed zijn. Toch vraagt zoiets voor veel partijen om enorme investeringen. Omdat de verkorting van de doorlooptijd niet ten koste mag gaan van de kwaliteit moeten processen en controlemechanismen worden aangescherpt. In de praktijk vraagt dat om investeringen in automatisering en verandering in de bedrijfscultuur. Het zal vele partijen enkele miljoenen kosten deze omslag te maken. En, “het is weinigen gegeven dat op dit moment in deze markt te kunnen doen.”

Hoewel same-day-delivery op het gebied van fulfillment en distributie mogelijk moet zijn vraagt Elshout zich hardop af of Nederland hier op wacht. De belangrijke vragen hierin zijn hoeveel extra omzet het de retailer oplevert en hoeveel de klant over heeft voor deze dienst. De praktijk van Elshout leert “bijna niets.”

Nu ook door partijen als Google de eerste grootschaligere experimenten worden uitgevoerd zal de aandacht voor dit thema alleen maar toenemen. Deze interessante ontwikkelingen zullen we in Nederland voorlopig nog van afstand moeten volgen. Het moment dat het grootschalig zal worden ingezet is nog lang niet in zicht.

Maar wat vinden jullie? Wij zijn benieuwd naar jullie mening in deze!!

Deel dit bericht

8 Reacties

Egbert Van Keulen

Zou voor mij een nice-to-have zijn maar niet heel erg nodig en ik ben zeker niet bereid er extra voor te betalen.

Eelco

Volgens mij doet CoolBlue dit al, dus zo`n futuristisch beeld is het niet.
Als het grootste doel is het verbazen (in positieve zin) van de klant dan is het niet gek om zoiets aan te bieden. Het geeft ook een boost aan je imago, dus ik kan me wel wat voordelen bedenken van same-day-delivery. Daarbij leg je de lat direct hoger voor de concurrenten..

Jan

Het grootste nadeel van het internet , het internet. Als ik naar de winkel ga kan ik direct het product meenemen. Bij internet onmogelijk.

Als vanavond de voetbalwedstrijd Ned – Duitsland op tv komt en mijn TV is kapot dan heb ik nu een nieuwe TV nodig en niet morgen.

Murano Webwinkel

Same-day delivery zou bij ons denk ik een deel van de voorpret van de klanten wegnemen. Weten dat iets aparts wat je gekocht hebt onderweg is, is deel van de koopbelevenis bij ons denk ik.

Ik ben het wel met Jan eens ook, dus het ligt er maar net aan wat een klant koopt en bij wie.Voorlopig in ieder geval iets waar wij niet in meegaan.

Yoshi Tuk

Wat Eelco aanhaalt klopt. Coolblue biedt deze service sinds enige tijd aan. Vraag is echter of het aanbieden de standaard wordt. 20 euro extra bezorgkosten op een product van 0 tot 100 euro is relatief veel.

Hans Elshout

Ja, Eelco, het kan inderdaad leuk zijn voor het imago. Maar daar kun je niet van eten. En kan ook een verkeerd signaal afgeven”Ik verdien zo veel op u dat ik u deze dure service er nog bij kan geven”. Het is dan nog maar wachten totdat men korting verlangt als ze wél 24 uur willen wachten. Dat klink misschien ovcerdreven, maar dat wasd wel de oorspronkelijke opzet van bijvoorbeeld DeliveryMatch: altijd keuze vrijheid en korting als dat niet hoefde.

UIteindelijk zet je de concurrent alleen écht op achterestand door een beter en sterker businessmodel. Laat die ‘luchtkastelen’ dan maar aan anderen over.

Lennart Verbaak

Het is zeker een investering voor bedrijven om deze dienst toe te passen. Echter zien wij duidelijk een groei in behoefte en vraag van de consument. Zeker in deze maatschappij waarin alles sneller gaat, sneller moet en 24 uur per dag actief moet zijn is dit een logische stap in de richting.

Daarnaast kun je ook voorbeelden indenken waarbij het voor B2B gunstiger is om producten dezelfde dag nog te ontvangen in plaats van zelf naar de winkel te gaan. Een advocaat met een lege cartridge heeft er naar alle waarschijnlijkheid best 10 euro voor over om de cartridge naar hem toe te laten komen in plaats van zelf in de auto stappen naar de dichtstbijzijnde stad (soms 15 min rijden indien wonend in de provincie), daar de cartridge te kopen en weer terug te rijden. In het geval van de 2e situatie is hij ook 10 euro kwijt aan benzine kosten en het half uur dat hij kwijt is aan het kopen van de cartridge had hij ook kunnen spenderen aan zijn dure werkuren. Het punt van dit verhaal is dat deze situaties en vele andere situaties mogelijk zijn waarom consumenten of werkend Nederland wel degelijk baat bij same delivery diensten kan hebben.

Jelt

Gaaf dat dit mogelijk wordt. Denk dat dit overzicht niet mag ontbreken: http://www.dezelfdedaggeleverd.nl/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond