-

Heeft adtech nog de toekomst?

Adtech is onder investeerders geen populaire term meer. De meeste beursgenoteerde adtech-bedrijven presteren onder de maat, met als dieptepunt het noodlijdende Rocket Fuel, dat 80 procent van zijn marktwaarde is kwijtgeraakt. Millennial Media verloor zelfs negentig procent na zijn beursintroductie eerder dit jaar.

En toch: marktonderzoeker Gartner verwacht dat (grote) bedrijven ook dit jaar weer meer geld gaan uitgeven aan ad- of marketing tech.

Er wordt ook nog steeds flink wat geld in adtech gestoken: AppNexus sleepte 110 miljoen dollar binnen en Qualtrics een kleine 150 miljoen. Volgens Luma Partners werden er vorig jaar niet minder dan 82 marketingtech-bedrijven ingelijfd tegen 52 een jaar eerder. En het einde van de hausse is nog niet in zicht: Outbrain en AppNexus overwegen ondanks tegenwind een beursgang.

Zo langzamerhand wordt het kaf van het koren gescheiden. Al te technische marketing automation oplossingen zoals die van Hubspot en Marketo lijken al wat minder populair te worden omdat hiervoor gespecialiseerde vakkennis vereist is, wat vaak hoge opleidingskosten met zich meebrengt. De trend is die van eenvoud.

TechCrunch wijst op een aantal trends waar echt nog wel flink wat groei is te verwachten.

Native advertising

De markt voor mobiele advertenties explodeert. eMarketer voorziet alleen al voor de VS een groei van 50 procent. Sterk stijgend zijn de zogenoemde in-feed advertenties, ook wel native ads genoemd. Die vervangen de minder populaire banner ads. Met name Facebook lijkt die markt goed te begrijpen. Mobup (nu van Twitter) is een andere belangrijke speler. In feed advertising zou een markt van 5,7 miljard dollar kunnen worden.

Content is King

Uitgevers en merken werken steeds meer samen aan gesponsorde content en native advertising om hun omzet te verhogen. Kwaliteit is belangrijk. Content wordt ook steeds meer modulair, deels door de ontwikkeling van card-technologie, die door Twitter en Google al vroeg werd geadopteerd.

Programmatic gaat verder dan display

Advertenties worden steeds vaker geautomatiseerd ingekocht, en volgens onderzoek van Perceptions Group stijgt de markt dit jaar met 21 procent. De markt ontwikkelt zich breder, voorbij display, richting radio en televisie.

Marketing analytics wordt volwassen

De opkomst van mobiel heeft de vraag naar goede analytics versterkt. Daarom haalde een bedrijf als Mixpanel alleen al 65 miljoen dollar op tegen een marktwaarde van 865 miljoen. App Annie heeft recentelijk Mobidia overgenomen en ook Flurry (onderdeel van Yahoo) timmert aan de weg. Marketeers willen meer inzicht in het gebruik van apps. Data is het ‘levensbloed’ voor veel bedrijven, en vooral Facebook kan niet meer zonder.

Foto boven: Stocksnapper / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

Dick N.

“De meeste beursgenoteerde adtech-bedrijven presteren onder de maat…”
Of ze werden gewoonweg enorm overschat. Rocket Fuel heeft een technologie die voornamelijk zijn nut vindt in de massa mensen die het allemaal niet zo goed begrijpt, slimme marketeers prikken zo door ze heen. Amerikaanse marketingverhalen waarin de inhoud ver te zoeken is, dat moet je in Nederland gewoon niet doen. Er wordt een hoop beloofd maar het beloofde wordt vaak niet geleverd, uiteindelijk kom je dan van een koude kermis thuis. X+1 daarentegen kan dan weer heel veel, maar dat hebben ze dan ook aangekocht en niet zelf ontwikkeld.

“De trend is die van eenvoud.”
Dat is leuk, maar dat zal voornamelijk gelden voor marketeers die uiteindelijk niet geschikt zijn om nog lang in deze markt te kunnen functioneren, niet in de top in ieder geval en zeker niet als specialist. Grote en professionele bedrijven zullen de mensen zoeken en/of functie creëren die het wel kunnen, die met complexe technologie hun concurrenten kunnen overwinnen en beter presteren dan de markt.
Of denk je dat ze in de financiële wereld ook mensen aanhouden die niet mee kunnen in een markt die steeds complexer wordt? De wereld van marketing vereist nu eenmaal steeds vaker een analytische en wiskundige geest. Onze Gamma’s moeten meer Beta worden.

Z.Eur

Amerikaanse bedrijven worden zwaar overschat en iedereen dacht zeker weer even simpel rijk te worden. Daarvoor moet je of goede instincten hebben of Nina Brink heten.
Maar het kaft is nog lang niet van het koren gescheidden.
Krampachtig houdt met vast aan oude concepten die hen zulke enorme groei hebben gebracht.
Zolang de gemiddelde marketeer maar dom bleef, werkten de Amerikaanse sprookjes maar die tijd zal ooit heus wel eens veranderen, althans dat mag je hopen.

roland pieters

Weet iemand welk AD -tech bedrijf dit jaar 300% steeg op de beurs en nu aan 29,97 dollar noteert?

Dit is het sterkst gepositioneerde ad-tech bedrijf in de markt voor smart-tv advertenties.

Terwijl andere bedrijven enkel actief zijn als “sell-side platform” van advertenties voor smart-tv’s, heeft dit bedrijf daarnaast OOK een “buy-side platform”.

Ik zoek de naam van dit bedrijf.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond