-

Help! De emojis komen er aan

Al enige tijd kunnen e-mailmarketeers gebruikmaken van symbolen in hun subjectline. Veel gebruikte symbolen zijn een zonnetje (☀), hartje (❤) of vliegtuig (✈). Sinds kort is het aanbod aan mogelijkheden om visueel op te vallen in de subjectline fors vergroot. Hoe kunnen marketeers hier nu optimaal op inspelen en daarmee hun openingspercentage vergroten?

Wat is er exact gebeurd?

Twitter biedt sinds eind vorig jaar een set van 872 emojis open source aan. De mobiele besturingssystemen iOS en Android (vanaf 4.1) ondersteunen deze emojis en daar spelen steeds meer marketeers op in. De interpretatie verschilt in de meeste gevallen licht maar het doel van de visual is in essentie hetzelfde. Het is dan ook niet vreemd dat een groot aantal messaging apps, waaronder ook Whatsapp, hier gebruik van maken. Onlangs lanceerde Coca Cola in Puerto Rica een campagne waarbij werd verwezen naar een webadres dat een emoji bevatte.

Ook in e-mailmarketing zijn emojis niet vreemd. Het was immers al geruime tijd, weliswaar op beperkte schaal, mogelijk om bij de gratis Microsoft domeinen, waaronder Hotmail.com en Outlook.com,  emojis te gebruiken. Hotmail zette namelijk een aantal unicode symbolen om in een emoji. Zo werd een hartje niet zoals in Gmail zwart gevisualiseerd maar  rood weergegeven. Doordat de mailclients op Android en iOS devices de open source kit van Twitter ondersteunen is het aanbod nu fors uitgebreid. De volgende stap is nu om een emoji in je subjectline te gebruiken om te achterhalen of dit je openingspercentage positief kan beïnvloeden.

Beperkte ondersteuning e-mailclients

Net nu je als e-mailmarketeer enthousiast begint te raken moet er helaas toch nog een flink voorbehoud maken. Lang niet alle 872 emojis worden in e-mail ondersteund en ook de manier waarop deze worden weergegeven verschild enorm. Er is een behoorlijke afhankelijkheid van de e-mailclient al dan niet in combinatie met de browser of het mobiele besturingssysteem dat wordt gebruikt. Zo ondersteunen Firefox en Internet Explorer het vaker dan Chrome.

Om het voor e-mailmarketeers helemaal verwarrend te maken: een emoji in de subjectline wordt in de inbox van Gmail of Google Inbox niet altijd getoond maar eenmaal geopend wél. En als het niet geopend wordt ziet dat er bijzonder raar uit. Laten we er even twee voorbeelden uit de praktijk bij pakken. Wijnvoordeel.nl was in februari al in haar e-mailnieuwsbrief aan het experimenteren met emojis en ook nog eens een hele relevante: een glas rode wijn. Deze werd in de inbox foutief weergegeven (een vierkantje is hiervoor kenmerkend) maar eenmaal geopend juist zichtbaar. Belangrijk om te vermelden is dat nu, ruim twee maanden verder, dat euvel verholpen is en er in de inbox een zwart gekleurd wijnglas wordt getoond.

Voorbeeld inboxweergave Gmail in Chrome: mail Wijnvoordeel.nl
Wijnvoordeel_foutief

Voorbeeld Wijnvoordeel eenmaal geopend in diezelfde Gmail in Chrome

Wijnvoordeel_goed

Om het nog ingewikkelder te maken pakken we er nog een ander voorbeeld bij. Voetbalshop.nl verstuurde op 10 april een subjectline met daarin een hele relevante emoji, een voetbal. Ook hier ging het niet helemaal goed. In dit geval werd het symbool ook niet getoond na het openen in de Google Chrome browser maar wel in de Gmail app in Android. Testen over verschillende devices is dus absolute noodzaak.

Voorbeeld inboxweergave Gmail in Chrome: een raar vierkantje in de subjectline bij Voetbalshop

Voetbalshop_inbox

Voorbeeld: nieuwsbrief Voetbalshop.nl geopend in Gmail (Chrome)

Voetbalshop_geopend

Voorbeeld: nieuwsbrief Voetbalshop.nl geopend in Gmail app Android

Voetbalshop_geopend_mobiel

Emojis worden uitermate goed ondersteund door de mobiele clients van Android (4.1 en hoger) en iOS. Het symbool wordt dan in ieder geval getoond, al dan niet in kleur. Aanvullend is er de beste ondersteuning voor webclients bij de gratis Microsoft adressen zoals Hotmail.com, Live.com, Outlook.com en MSN.com. Voor de meest volledige en actuele lijst van welke browsers en besturingssystemen emojis ondersteunen is GetEmoji.com een uitkomst.

Wat kunnen marketeers er dan eigenlijk mee?

Natuurlijk, de ondersteuning van emojis is nog niet optimaal maar dat betekent niet dat we hier niets mee kunnen. Uitgebreid testen in verschillende clients en browsers is een absolute must, het is namelijk bijzonder slordig als er een vierkantje te zien is in inbox. Afgelopen weekend maakte Etos hier in de aanloop naar Moederdag op een hele relevante manier gebruik van. Overigens worden emojis door de verschillende clients op verschillende wijze geïnterpreteerd, zo ook de zoen die Etos gebruikte.

Voorbeeld: nieuwsbrief Etos in inbox Gmail

Etos_inbox

Voorbeeld: nieuwsbrief Etos geopend in Gmail (Chrome)

Etos_geopend

Een andere mogelijkheid is je te focussen op de groep openers die enkel en alleen e-mail op een mobile device openen. Juist deze mobile only groep is interessant als segment voor het gebruik van emojis in de subjectline of zelfs in de content.  Daarmee voorkom je ook nog eens voor de ontvanger verwarrende niet tonende blokjes in de inbox of e-mail. Of het voor jouw merk of organisatie werkt is moeilijk te zeggen. Zoals vaker: testen, testen, testen en ervaar of dit effect heeft op jouw opens of doorklik.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond