-

Het B2B marketing onderzoek 2016: de belangrijkste trends

Voor de eerste editie van het B2B marketing onderzoek deden wij online onderzoek onder bijna 200 B2B marketeers in Nederland. Hoe denken B2B marketeers over de trends op hun vakgebied in 2016? Waar liggen hun interesses en waar gaan ze in 2016 mee aan de slag? In dit artikel lees je de belangrijkste trends.

Content marketing in de lift

Content marketing is niet meer weg te denken in een B2B marketing strategie. Dit zien we ook terug in de cijfers:

Maar liefst 60 procent van de Nederlandse B2B marketeers zet al content marketing in. En 26 procent gaat hiermee in 2016 aan de slag.

inzet-content-marketing-b2b-nederland

Wil je hiermee starten, laat je dan inspireren door het gratis ebook de Content Marketing Gids.

Google AdWords nog altijd favoriet, Twitter en LinkedIn grote groeiers in B2B

De meeste B2B marketeers zetten ook betaalde vormen van online adverteren in om bezoekers en leads mee te werven. Binnen online marketing zijn zoekmachines voor de meeste websites nog steeds de grootste bron van bezoekers.

Het is dus niet verrassend dat 75 procent van de B2B marketeers de voorkeur geeft aan Google Adwords, zowel in 2015 als in 2016.

betaald-adverteren-b2b-nederland

Het is opvallend dat zowel LinkedIn als Twitter grote groeiers zijn in 2016 met maar liefst 28 procent (LinkedIn) en 14 procent (Twitter). Daarnaast lijkt het gebruik van Facebook advertenties iets af te nemen met 3 procent.

In de categorie overig kwamen onder andere website- en nieuwsbrief advertorials naar voren.

Website voor mobiel gebruik in B2B steeds meer op orde

Steeds meer bezoekers van websites gebruiken een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet. Het is dan ook van groot belang dat B2B websites er goed uitzien op deze apparaten.

In het onderzoek vroegen we de B2B marketeers of hun website ook voor mobiel gebruik is aangepast. 76 procent van de marketeers gaf aan dat de website al geschikt is voor mobiel gebruik en 15 procent gaat dit in 2016 oppakken.

Webinars als leadgeneratie kanaal onderbelicht

Het inzetten van webinars – online presentaties – is een hele goede manier om leads mee te genereren. Naast events op locatie zijn webinars één van de meest effectieve B2B marketing tactieken (bron). Echter, nog maar 40 procent van de B2B marketeers in Nederland maakt hiervan gebruik en maar 5 procent wil hiermee in 2016 aan de slag gaan.

Wellicht is het voor B2B marketeers nog een uitdaging om webinars succesvol in te zetten. Je kunt je webinar koudwatervrees overwinnen door ons artikel ‘succesvol leads genereren met online webinars’ te lezen.

Steeds meer B2B marketeers ontdekken mogelijkheden van marketing automation

Het genereren van leads is één van de belangrijkste werkzaamheden van de B2B marketeer. Voor het opvolgen van deze leads kun je marketing automation inzetten door bijvoorbeeld e-mail leadnurturing campagnes te gebruiken.

marketing-automation-gebruik-b2b-nederland

26 procent van de Nederlandse B2B marketeers geeft aan dat ze marketing automation gebruiken en 31% wil dit in 2016 gaan inzetten. 29 procent heeft nog geen idee hierover, dit komt wellicht omdat de B2B marketeer nog geen goed beeld heeft over de impact en de resultaten van marketing automation.

De cijfers over het gebruik van marketing automation zijn het meer dan waard om hier ook in 2016 serieus mee aan de slag te gaan. Met marketing automation kan de omzet tussen de 10 procent en 30 procent stijgen en daarnaast kunnen het aantal leads die klaar zijn om door sales op te volgen met 50 procent stijgen (bron).

CRM systemen niet meer weg te denken binnen B2B

De leads die binnenkomen, zullen ook opgevolgd worden. En dat geldt met name voor de leads die het meest bereid zijn om een aankoop te gaan doen. Hiermee kan sales vervolgens aan de slag gaan. Een CRM systeem is hierbij van groot belang om overzicht te houden en de opvolging op een centrale plek te hebben.

gebruik-crm-b2b-nederland

71 procent van de Nederlandse B2B marketeers maakt gebruik van een CRM systeem bij hun bedrijf. 12 procent gaat hiermee in 2016 aan de slag.

Hierbij zijn de meest populaire CRM systemen Salesforce (21%) gevolgd door Microsoft Dynamics (10%) en PerfectView (10%). 

Waar ligt de interesse op het gebied van online marketing in 2016?

80 procent van de B2B marketeers is zeer geïnteresseerd in leadgeneratie gevolgd door leadnurturing met 65 procent. Op de derde plaats volgt content marketing door 62 procent van de B2B marketeers.

b2b-nederland-interesse-2016

Hoe scoort de Nederlandse B2B marketeer ten opzichte van de VS?

In ons artikel ‘twintig inspirerende B2B-marketing cijfers’ hebben we met name gekeken naar Amerikaanse onderzoeken op het gebied van B2B marketing. Bij het vergelijken van deze cijfers met ons eigen onderzoek, valt het volgende op:

  • Maar liefst 88 procent van de Amerikaanse B2B marketeers zet al content marketing in ten op zichte 60 procent van de Nederlandse B2B marketeers
  • 43 procent van de bedrijven in de VS gebruikt marketing automation en in Nederland is dat 26 procent
  • 66 procent van de Amerikaanse B2B marketeers zet webinars in (bron) tegenover 40 procent van de Nederlandse B2B marketeers
Conclusie

Je hebt nu een beeld van de Nederlandse B2B marketing trends voor 2016. Hierbij zit content marketing in de lift en ontdekken steeds meer B2B marketeers de mogelijkheden van marketing automation. Voor betaald verkeer is Google AdWords nog altijd favoriet en zijn Twitter en LinkedIn grote groeiers.

Ook de website is voor mobiel gebruik steeds meer op orde en zijn CRM systemen zijn niet meer weg te denken. Als laatste zijn webinars als leadgeneratie kanaal nog onderbelicht.

Ben je benieuwd naar het hele onderzoek? Download dan hier het B2B marketing onderzoek 2016.

Deel dit bericht

1 Reactie

Marcel

leuke resultaten. Pas wel op met uitspraken over alle b2b marketeers, n=200. Mooi onderzoek Frank!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond