-

Walmart vs Amazon: ship-from-store vs distributiecentra

Amazon en het Amerikaanse warenhuis Walmart zijn in een hevig gevecht verwikkeld om de digitale consument. Waar Amazon het ene fullfillment center na het andere uit de grond stampt, probeert Walmart het slimmer op te lossen. Die gebruikt zijn eigen winkels voor opslag en distributie.

Amazon heeft veel retailers al verslagen op het gebied van prijs en aanbod, maar dat geldt nog niet voor locatie. Toegegeven: het gaat snel. Het bedrijf laat in diverse Amerikaanse staten in hoog tempo distributiecentra bouwen om bestellingen nog dezelfde dag te kunnen bezorgen. Alleen al in Florida gaat het om een investering van driehonderd miljoen dollar en circa drieduizend banen. In Texas bouwt het bedrijf ook een distributiecentrum, zo groot als 29 voetbalvelden. En eind juli maakte Amazon bekend dat het ten behoeve van zijn fulfillmentnetwerk in de Verenigde Staten ten minste vijfduizend nieuwe banen wil creëren. Zo’n banenmotor maakte zelfs indruk op president Obama die afgelopen zomer een Amazon-loods in Chattanooga bezocht.

Vooral het grootste Amerikaanse warenhuis Walmart ziet Amazon gevaarlijk dichtbij komen. Walmart heeft een kleine 4100 winkels in de VS en is binnen enkele kilometers afstand voor tweederde van de Amerikaanse bevolking. Het zou een ramp zijn als die straks allemaal bij Amazon gaan bestellen.

Walmart is daarom gaan experimenteren met ship-from-store, en volgens Neil Ashe, hoofd e-commerce bij Walmart, is dat goed bevallen. Zo’n tien procent van de bestellingen op Walmart.com wordt reeds vanuit de winkels geleverd.

Het is niet alleen Walmart die op deze manier het gevecht met Amazon aangaat. Diverse retailers richten hun winkels in als minidistributiecentra. De werknemers pakken de bestellingen in en geven ze aan koeriers FedEx en UPS. Ship-from-store heeft onmiskenbare voordelen: het is goedkoper omdat kortere routes worden afgelegd.

De online winkels zelf profiteren ook: Best Buy krijgt één miljard bezoeken aan zijn site per jaar. Ongeveer twee tot vier procent van de bestellingen kunnen niet geleverd worden omdat de producten niet in het warenhuis aanwezig zijn. Maar die zijn vaak wel nog verkrijgbaar bij een van de fysieke winkels. Best Buy heeft uitgerekend dat het 5,8 miljard dollar extra kan omzetten door direct vanuit winkels te leveren. Inmiddels zijn Nordstrom, Target, Macy’s en Gap allemaal met hetzelfde bezig.

Amazon heeft dus nog een lange weg te gaan. Het online warenhuis heeft momenteel ‘slechts’ honderd distributiecentra in de VS. Een winkel als Gap heeft 2600 winkels die als zodanig kunnen fungeren.

Toch is de ship-from-store aanpak niet eenvoudig. Je moet goede technologie in huis hebben om je inventaris verspreid over hele winkels te volgen. In het jargon spreekt men over distributed order management (DOM). Dergelijke oplossingen worden geleverd door bedrijven als Manhattan Associates, Oracle en IBM. Hun software biedt een compleet overzicht van artikelen in diverse winkelvestigingen, maar kan ook uitrekenen vanwaar bij voorkeur geleverd moet worden.

Een andere vereiste is de inzet van warehouse management systeem (WMS), waarmee de inventaris ter plekke kan worden ingevoerd. Het personeel moet goed voorbereid worden om deze taak en de inzet van RFID labels kan dit proces versnellen.

Walmart gokt niet alleen op het netwerk van eigen winkels. Het heeft begin oktober twee grote distributiecentra in Texas en Pennsylvania aangekondigd, speciaal voor online bestellingen. Het zijn de grootste in hun soort. Die in Fort Worth, Texas telt 275 arbeidsplaatsen, in Pennsylvania komen vanaf volgend jaar 350 mensen te werken. Ook heeft Walmart het aantal online te bestellen producten uitgebreid naar vijf miljoen. Amazon kan het best nog eens moeilijk krijgen.

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond