Hoe vaart de B2B-marketeer?
Content Marketing Institute en MarketingProfs hebben de vijfde studie onder de titel B2B Content Marketing Benchmarks, Budgets, and Trends—North America uitgebracht, die ondanks de sterke nadruk op Noord Amerika een aantal interessante trends weergeeft. Daaruit valt af te leiden dat B2B-marketeers in sommige opzichten nog een lange weg hebben te gaan. Het meten van rendement lijkt het grootste obstakel.
B2B content marketing is niet eenvoudig, zo blijkt weer eens uit de studie. Slechts 35 procent van de content marketeers heeft een gedocumenteerde marketingstrategie, die ze overigens zelf erg effectief vinden. In elk geval wordt steeds meer content geproduceerd. Zeventig procent geeft aan meer gepubliceerd te hebben. Dat levert wel een gevaar op dat straks het kaf niet meer van het koren gescheiden kan worden.
Ongeveer 42 procent publiceert dagelijks of vele malen per week. Slechts 12 procent publiceert maandelijks en 8 procent minder dan eens per maand. Frequentie zegt op zich niet zoveel. Marketeers moeten geen contentfabriek worden. Belangrijk is dat ook kwaliteit wordt geboden.
Social media worden volop ingezet. LinkedIn en Twitter blijken veruit de populairste sociale platforms bij B2B marketeers, 63 procent vindt LinkedIn zelfs zeer effectief. Twitter en YouTube bekleden een tweede en derde plaats. Niet verwonderlijk eindigen typische consumentenplatforms veel lager. SlideShare is een stijger.
Voor de meeste B2B marketeers is merkbekendheid de belangrijkste doelstelling met 84 procent van de ondervraagden. Maar lead generation eindigt bijna even hoog. Nieuwe is de term klanten evangelisatie. Klantenloyaliteit eindt op de zesde plaats.
Hoe meten marketeers het succes van hun campagnes? Grotendeels aan de hand van het bezoekersverkeer. Maar het wordt een ander verhaal als het gaat om het daadwerkelijke rendement. Maar 21 procent zegt dat ze dat kunnen meten. De rest is daar dus nog niet aan toe gekomen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond