-

Hoofdoorzaak negatieve reviews: slechte klantenservice (infographic)

Slechte klantenservice en te late leveringen leiden tot de meeste weglopende klanten. Dat blijkt uit het nieuwste onderzoek van Casingo over negatieve klantbeoordelingen in de Nederlandse e-commerce markt. 

Ontevreden klanten nemen vaak de moeite om hun ervaringen online te delen met anderen: negatieve reviews zijn langer en gedetailleerder. Wellicht hopen de klagers dat het tegenvallende bedrijf in kwestie leert van hun feedback.

Dus wat kunnen negatieve reviews ons vertellen? Casengo analyseerde ruim 46.000 negatieve klantbeoordelingen. Bijna één op de vijf klagers kaart slechte klantenservice en/of late leveringen aan. Maar slechte klantenservice blijkt tot meer afhakers te leiden dan late leveringen: van de één op de vijftien klagers die expliciet schrijft nooit meer bij de gewraakte webwinkel te kopen, noemt een kwart slechte klantenservice als de voornaamste reden om voorgoed weg te blijven. Consumenten vinden late leveringen dus vervelend, maar pas bij slechte communicatie haken ze echt af.

Wat verstaan klanten dan onder slechte service? Vooral webwinkels die niet of veel te langzaam reageren op e-mails van klanten moeten het ontgelden. Daarnaast blijkt lakse opvolging na het eerste contact tot ergernissen te leiden. Ook logistieke flaters komen vaker voor dan je in de snelgroeiende wereld van e-commerce zou verwachten: bijna tien procent van de weglopende klanten kreeg te horen dat het bestelde – en vaak reeds betaalde – product toch niet op voorraad was.

Webwinkels met een relatief hoge klanttevredenheid plaatsen externe klantreviews prominent op hun website via een widget. Hun klanten geven hen gemiddeld een dikke 8,5, terwijl webwinkels zonder widget gemiddeld nog geen 7,5 krijgen. Van de zes vergeleken aanbieders is KiYoh veruit het meest gekozen reviewplatform van Nederland, met ruim 50 procent marktaandeel.

Infographic1

Deel dit bericht

1 Reactie

Reviewspot

Wij zien exact deze resultaten bij onze review widgets.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond