-

Wat houdt B2B-bedrijven over vijf jaar bezig?

Wat houdt B2B-bedrijven die digitaliseren op dit moment bezig en waarin denken zij over vijf jaar te moeten investeren? Het Adobe B2B Digital Trends-rapport geeft het antwoord.

Verreweg de meeste aandacht ging in 2016 uit naar de optimalisatie van online content, zo blijkt uit het onderzoek. Die inspanning hangt nauw samen met de twee andere focuspunten: targeting en marketing automation.

En hoewel optimalisatie ongetwijfeld belangrijk zal blijven, boet het wat in aan urgentie zo is de verwachting. Net zoals dit voor B2C-marketeers twee jaar geleden bovenaan de agenda stond en nu ‘gewoon’ is geworden, zo krijgen marketeers op de zakelijke markt dit ook onder de knie. De automatisering van e-mail en andere marketing is binnen afzienbare tijd afgerond, waarna de optimalisatie plaatsmaakt voor personalisatie.

Kansen over vijf jaar tijd

Op de langere termijn voorzien B2B-marketeers weinig ingrijpende koerswijzigingen, blijkt uit Adobes data. Vergelijkt men de marketing van afgelopen jaar met die over vijf jaar tijd dan zal deze vooral datagedreven zijn. Marketeers hopen met name het analyseren van data in de vingers te krijgen zodat zij in veel sterkere mate één-op-één kunnen communiceren. Daarnaast draait het om het optimaliseren van de digitale klantervaring. Een kleine groep heeft daarnaast hoge verwachtingen van het Internet of Things.

De juiste inzet van data is natuurlijk belangrijk voor een zo optimaal mogelijke klantervaring. Maar zonder bredere strategie heeft die investering hoe dan ook geen al te groot effect. Het belangrijkste ingrediënt dat dan ook in huis moet zijn is een samenhangend plan, visie voor de langere termijn en ondersteuning vanuit de top van de organisatie. Exact de helft van de ondervraagden bestempelt dit als belangrijkste factor. Het design – goed ontworpen customer journey’s zonder frictie – noemen de marketeers ook, gevolgd door de data en juiste cultuur waarin multidisciplinair samenwerken centraal staat.

‘Geen e-commerce?’

Gevraagd naar zijn lezing van dit rapport zegt Ferry Meijndert, CEO van B2B-agency Evident, het vooral opvallend te vinden niets te horen over e-commerce. Waarom staat dit niet op de agenda van de onderzochte groep marketeers? “Dat is op zijn minst opvallend, zo niet schokkend.” Meijndert ziet het vooral als signaal dat de meeste organisaties nog altijd in silo’s werken. “E-commerce wordt gezien als iets van IT, e-business of sales. Een gemiste kans. We zien namelijk dat dit de komende jaren een enorme vlucht neemt. Het is in elk geval cruciaal dat er een brede visie is op digital die afdelingoverstijgend is.”

Dat marketeers zo druk bezig zijn met de customer experience en dit ook als mooiste kans zien voor de komende vijf jaar stemt hoopvol. “Er liggen ook een hoop kansen op dat gebied, zeker in B2B.” De verklaring is natuurlijk dat er ook gewoon nog heel veel te verbeteren valt. Maar, zegt Meijndert, de inzet van digitale middelen maakt het ook makkelijker een uniforme en bovengemiddelde ervaring te bieden. “Maak het klanten in ieder geval zo eenvoudig mogelijk om zaken met je te doen. Dan investeer je in een customer experience die ook resultaat oplevert.”

Opvallend is volgens hem wel dat er nog zoveel bedrijven moeite hebben overtuigende content te maken. Dit valt deels te verklaren door een gebrek aan kennis en vaardigheden in B2B. “Dit is en blijft een zeer belangrijk ingrediënt, maar bedrijven worstelen ermee. Veel bedrijven hebben domweg onvoldoende kennis en expertise in huis om online tot een succes te maken, valt me op.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond