-

Hybride cloud: stap voor stap alle IT met elkaar verbonden

Ja, de cloud is de toekomst. Nee, niemand hoeft nog uit te leggen dat cloud computing grote voordelen als flexibiliteit biedt. Maar een volledige transitie van eigen infrastructuur naar een cloudomgeving is andere koek. En dan is daar ineens de hybride cloud als oplossing. Over die ontwikkeling en meer spreken we met Jan Willem des Tombe, CEO van IS Group, leverancier van hosting- en clouddiensten.

Moeten we de komst van de cloud eigenlijk nog als belangrijke ontwikkeling bestempelen?

“Welnee, in feite bestaat die techniek al sinds 1996. Alleen waar veel organisaties nu tegenaan lopen, is dat er al in een bestaande IT-infrastructuur is geïnvesteerd en daar mensen intern voor zijn ingeschakeld en opgeleid.”

“Daarnaast heerst het idee dat er gekozen moet worden tussen verschillende werelden. Aan de ene kant de publieke cloud die bekend is van populaire diensten als Google, Amazon of Office 365 en specifieke marketingoplossingen. Aan de andere kant de private maatwerkoplossing in een intern of extern datacenter. Je hoeft bedrijven niet uit te leggen dat de cloud veel voordelen biedt, maar een volledige overstap lijkt een hele grote. Zo’n transitie hoeft echter niet in één keer.”

Jullie zien de hybride cloud als oplossing?

“Ja, een technische verbinding tussen al die vormen van infrastructuur. Een hybride oplossing knoopt als het ware alle IT-omgevingen aan elkaar. Publiek, privaat en je huidige inrichting. Dat is een geheel nieuwe wereld die providers nu creëren. In plaats van alleen de cloudtechnologie leveren providers servicegaranties en kennis voor de overstap naar zo’n gecombineerde omgeving. We begeleiden de transitie en zorgen dat die overgang zich in snelheid aanpast aan de organisatie. Stap voor stap een nieuw deel naar cloud. In de publieke cloud helpt niemand je met inrichting of continuïteit. Daar moet je alles zelf uitzoeken.”

Welke voordelen biedt zo’n oplossing voor een digitaal strateeg of marketeer?

“Die kunnen dankzij de cloud veel flexibeler omgaan met IT: op project- of campagnematige wijze worden cloudcapaciteit en cloudsoftware (SaaS) gebruikt voor marketingdoeleinden. Dat is beduidend anders dan vroeger toen ze nog gebonden waren aan de mogelijkheden die een interne IT-afdeling bood, de aanschaf van software of het inhuren van bureaus. Denk bij dergelijke SaaS-oplossingen bijvoorbeeld aan het gebruik van de Adobe Marketing Cloud of een cloudgebaseerd CMS of webwinkelsoftware.”

“Marketeers kunnen ook hun eigen propositie verrijken door vanuit de cloud ‘try-and-buy’-aanbiedingen te doen aan klanten: een online prototype met een beperkt aantal functies die in een proefperiode kan worden uitgeprobeerd. Bij succes kan deze vanuit de cloud eenvoudig worden opgeschaald naar een volledige versie.”

Wat weerhoudt bedrijven nu nog van de overstap?

“De hybride oplossing is heel nieuw dus het is voor een deel onbekendheid die remt. Maar het heeft er ook mee te maken dat IT-managers denken dat de transitie naar de cloud in één klap moet. De IT-manager krijgt bovendien zelf een heel nieuwe rol. Die verandering vraagt om gewenning en kost dus ook tijd.”

“In plaats van technologie te managen, zullen IT-managers zich bezighouden met afstemming van extern beheerde IT op de interne business. Ze worden een gesprekspartner voor andere interne disciplines. Een interne serviceprovider bedenkt bijvoorbeeld oplossingen voor de Big Data vraagstukken van marketeers. De IT-manager die denkt dat zijn werk er over twee jaar nog hetzelfde uitziet is naïef. Dit is echt eindig.”

Wat doet dat met de oplossingen die leveranciers van hosting en clouddiensten bieden?

“De werelden van hardware, software en service, die in onze ogen bij elkaar horen, komen samen. Dat zorgt voor totaaloplossingen: hosting gekoppeld aan de online werkplekken en software gelinkt aan de cloud, bijvoorbeeld. Alles wordt een abonnementsdienst om maar een ontwikkeling te noemen. Cloudcapaciteit, SaaS en services die het samenbrengen komen in die wereld logisch samen. We knopen alles aan elkaar: analyticssoftware van de ene partij, content van de ander en infrastructuur van weer een andere leverancier.

Data op de ene plek en software weer op een andere: zorgt dit niet voor een enorme warboel?

“Nee juist niet. Sommige onderdelen van de IT lenen zich bijvoorbeeld gewoon niet voor de publieke cloud omdat in zo’n geval de leverancier in hoge mate bepaalt hoe de beveiliging van data is opgezet. De private cloud biedt daarvoor over het algemeen betere mogelijkheden. Dankzij de hybride oplossing kun je nu alles toch combineren tot één werkende omgeving die centraal te beheersen is.”

Wat doet dit met de verdere ontwikkeling van de hostingmarkt?

“Je zal een nog sterkere consolidatieslag gaan zien dan nu al het geval is. Ons soort bedrijven functioneert alleen op grote schaal. Consolidatie is nodig omdat het efficiëntie oplevert. In de sector zelf, maar ook cross-sector. Softwarebedrijven nemen hostingbedrijven over. De overname van Softlayer door IBM is daarvan een voorbeeld.”

“Daarnaast is de weg van hybride cloud pas eind vorig jaar goed ingeslagen. Nu nog staat 67 procent van alle infrastructuur op locatie. Vooral veiligheid en investeringsmogelijkheden spelen daarin een rol. Per organisatie is het afhankelijk van hoe en wanneer zo’n transitie in de eigen ontwikkeling past, maar dit zal zich de komende vijf jaar hard doorontwikkelen.”

“Grote enterprises bouwen hun eigen cloud of maken, wanneer dat vanuit het oogpunt van beveiliging kan, een volledige overstap naar de publieke cloud. De onderkant van de markt kiest voor publieke diensten als Google, het middensegment maakt zich op voor de hybride oplossing.”

Foto: Pank Seelen

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond